رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: فضای متفاوتی در بحث یمن ایجاد شده اما باید صبر کرد ببینیم در رویه و استراتژی عربستان و امارات با توجه به این تحولات تغییری ایجاد می شود یا خیر.

خرازی: باید دید عربستان و امارات نسبت به موضوع یمن آماده تغییر رویه هستند یا خیر

قدس آنلاین: سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بعد از دیدار با مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن گفت: ایشان احساس می کنند که شرایط جدیدی ایجاد شده برای اینکه وظیفه خود را به عنوان نماینده سازمان ملل در امور یمن ایفا کند. در درجه اول بی فایده بودن جنگ بعد از شش سال بر همه ثابت شده که این بحران راه حل نظامی ندارد.  مسائل انسانی در آنجا فاجعه آمیز است. روزانه تعداد زیادی انسان بی گناه می میرند و عملیات نظامی عربستان و امارات همچنان اما ادامه دارد. 

وی با اشاره به موضع جدید آمریکا درباره یمن گفت: از اینکه آمریکایی ها موضع جدید گرفتند که می خواهند جنگ یمن پایان یابد و اگر صادق باشند هم آمریکا و هم اروپایی ها در اینکه بخواهند ارسال سلاح را خاتمه دهند و همکاری های اطلاعاتی با عربستان نکنند در این موضوع یک تحول مثبت است و ایشان هم این شرایط را مثبت می دانست و فکر می کند این سفرها را انجام دهد تا آخرین وضعیت رابسنجد.

وی ادامه داد: اما آنچه مهم است ادراک مقامات عربستانی و اماراتی است که به نتیجه برسند جنگ در یمن، اتلاف سرمایه و جنایت علیه بشریت است و در این شرایط جدید دست از کشتار در یمن بردارند.

خرازی گفت: ایشان طرح هایی دارند که آتش بس شود و بعد کمک های انسانی ارسال شود و گفت وگو های سیاسی بعد شروع شود. البته مسائل انسانی و رفع محاصره در اولویت است. ایران هم با وجود محاصره تنها یک 30 تن مواد دارویی و پزشکی در شرایط کرونایی موفق شده است ارسال کند و امیدواریم واقعا ایشان بتواند در این مسئولیت خود گام هایی را در راستای پایان دادن به این بحران بردارد. 

خرازی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه موضع ایران در این باره چیست، آیا اینکه ارسال سلاح به عربستان از سوی آمریکا و اروپا قطع شود کافی است؟  اظهار کرد: اقدامات فوق مقدمه است برای اینکه یمنی ها با خود بتوانند مذاکره کنند و حکومت مدنظر خودشان را بدون دخالت خارجی حاکم کنند. من در این دیدار گفتم حوثی‌ها چیزی فراتر از حق ذاتی خود نمی خواهند به نسبت جمعیت و قدرت می خواهند در هر گونه حکومت در آینده سهم داشته باشند و نقش سازمان ملل ایجاد چنین بستری برای مذاکره یمنی - یمنی است تا درباره آینده شان تصمیم بگیرند و طبیعی است این وضعیت برای ما مطلوب است و حاصریم هر گونه کمک را در این راستا انجام دهیم. 

وی در پاسخ به اینکه فکر می کنید با توجه به تحولات جدید در بحث یمن اراده از سوی سعودی ها برای فضا دادن به دیپلماسی ایجاد می شود؟ گفت: باید ببینیم عکس العمل آنها چیست. فضای متفاوتی ایجاد شده و اتفاقا من به ایشان گفتم باید ایشان ببینند در سفر به عربستان که آنها آماده تغییر رویه هستند یا نه. باید صبر کرد و دید که چه عکس العملی از سوی عربستان و امارات نسبت به تحولات جدید اتفاق می افتد.

......+-*-+

+

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.