دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی گفت:مناطق آزاد اقتصادی در 4 دهه اخیر نمره‌ قبولی گرفته است

مناطق آزاد تجاری در 4 دهه کارنامه موفقی داشتند/راه‌اندازی 8 منطقه آزاد دیگر در محاق تصمیم مجلس

اکبر ترکان دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در گفتگو با قدس‌آنلاین معتقد است مناطق آزاد اقتصادی در 4 دهه اخیر نمره‌ قبولی گرفته است. او در این باره گفت: با این حال چون دوره‌ای مدیر سازمان مناطق آزاد اقتصادی بودم نمی‌توانم به خودم نمره بدهم و باید دیگران عملکرد من را نقد کنند و نمره بدهند.
اکبر ترکان سیاست‌مدار ایرانی و مشاور عالی رئیس‌جمهور ایران (حسن روحانی) در دولت یازدهم بود که به عنوان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی نیز مشغول فعالیت بود. ترکان علاوه بر این سابقه فعالیت به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز وزیر راه و ترابری را نیز در کارنامه دارد.
او در ادامه گفتگو با قدس آنلاین، از معطلی لایحه ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری دیگر در ابتدای دولت آقای روحانی توسط مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: سیاستی اتخاذ شد که بر اساس آن بتوانیم مناطق آزاد سرپل‌های تجاری ما با همسایه‌ها شود. چرا که در حال حاضر مهمترین شرکای تجاری ما همسایه های ما هستند. 
ترکان افزود: محصولات و کالاهای ایرانی مانند مواد پتروشیمی، فولاد، مس و آلومینیوم در تمامی بازارها در سطح جهان شناخته شده است و مشتری دارد اما مصنوعات صنعتی ایرانی مانند تولیدات صنعتی و لوازم خانگی مانند لباسشویی، یخچال و اجاق گاز در بازار کشورهای پیشرفته مانند آلمان، فرانسه یا ایتالیا زمینه فروش ندارند و بازارهایی را می‌طلبند که سبک زندگی مردمش شبیه ما باشد. 
رییس هیات مدیره شستا در ادامه با بیان اینکه ما 15 همسایه دریایی و خشکی داریم تصریح کرد: ما باید تجارت با همسایگان خود در اولویت قرار دهیم. با توجه به نوع ارتباطی که با هرکدام از همسایگان خود داریم سرپل‌های تجاری خاصی طراحی کردیم تا علاوه بر 7 منطقه آزاد، 8منطقه آزاد دیگر هم اضافه شود؛ از جمله منطقه آزاد جاسک برای ارتباط کاری و تجاری با عمان، منطقه آزاد زابل برای کار با افغانستان، منطقه آزاد اینچه برون برای ارتباط با ترکمنستان و قزاقستان، منطقه آزاد اردبیل برای ارتباط کاری و تجاری بیشتر با آذربایجان، منطقه آزاد مهران برای ارتباط با عراق مرکزی و منطقه آزاد بوشهر برای ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس. 
عضو شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری ادامه داد: این طرح در قالب یک لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد اما مجلس آنقدر این طرح را معطل کرد که نهایتا کار در این دولت به سرانجام نرسد. 
ترکان ادامه داد: در این مجلس یا مجلس قبلی نمایندگان مشخصی با این طرح موثر در توسعه اقتصادی مناطق مرزی که عمدتا کم‌برخوردار هستند مخالفت کردند در حالی که در شرایط سخت تحریم این مناطق آزاد اقتصادی بودند که با تبادلات میلیارد دلاری تجاری توانستند کشور را سرپا نگه دارند و قطعا این 8 منطقه نیز در کنار 7 منطقه آزاد اقتصادی موجود می‌توانست تبادلات تجاری بین ایران و کشورهای همسایه را دوچندان کند و اقتصاد کشور را بهبود ‌بخشد.
وی در ادامه با بیان اینکه از این بابت از مجلس شواری اسلامی گلایه دارد در مورد تاثیر مناطق آزاد اقتصادی در اقتصاد کشور در این 4 دهه پس از انقلاب، گفت: کافی است به کارنامه مناطق آزاد اقتصادی فعلی مانند اروند، جلفا، انزلی ماکو یا ... نگاه کرد، کدام یک از این مناطق ناموفق بودند؟
مشاور عالی پیشین رئیس جمهور دولت یازدهم افزود: مناطق آزاد دیگر به تازگی در دنیا راه‌اندازی شده‌اند که هنوز در ایران راه‌اندازی نشده‌اند؛ مانند مناطق آزاد مالی که در حال حاضر در شهر دبی کشور امارات متحده عربی وجود دارد و این مناطق از قوانین مالی پول و بانکی معاف هستند.
ترکان خاطرنشان کرد: جزیره قشم به عنوان منطقه آزاد تجاری محسوب می‌شود، اما جزایر دیگر خلیج فارس از منطقه آزاد بودن برخوردار نیستند وتوسعه پیدا نکرده‌اند.
وی افزود: این سرپل‌های تجاری نشان می‌دهد تجارت مهم‌ترین راه‌های ارتباطی با همسایگان است و امیدوارم فارغ از هر نگاه سیاسی و حزب‌بازی مناطق جدید آزاد اقتصادی مجوز بگیرند و این ارتباطات هرچه زودتر شروع شود تا تاثیر خود را در رفاه و معیشت مردم این مناطق بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.