معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح نقش موثر و تعیین کننده‌ای در امنیت مرزهای کشور دارند، اظهار داشت: امنیت واقعی در مرزها توسط مرزنشینان تأمین می‌شود و اگر وضعیت زندگی، اشتغال و معیشت مردم مناطق مرزی مساعد باشد به برقراری امنیت در این مناطق کمک خواهد شد.

جهانگیری: امنیت واقعی در مرزها توسط مرزنشینان تأمین می‌شود

قدس آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در دیدار با اعضای فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت استان‌های مرزی به ویژه در دوران سخت تحریم‌ها گفت: با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، بخش زیادی از صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز مردم از طریق استان‌های مرزی صورت گرفت و بیش از پیش مشخص شد که استان‌های مرزی چه ظرفیت و امتیاز بزرگی برای کشور هستند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: تصور ‌آمریکایی‌ها این بود که با اعمال تحریم‌های ظالمانه و ممانعت از فروش نفت، می‌توانند شاهرگ اصلی اقتصادی کشور را قطع کنند و باعث فروپاشی اقتصاد کشور شوند اما با اتکا به ظرفیت‌های داخلی نظیر استان‌های مرزی، خواسته‌های آمریکایی‌ها محقق نشد.

جهانگیری با تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی گفت: رمز پیروزی انقلاب اسلامی، ایستادگی و رهبری امام خمینی(ره)، مقاومت مردم و وحدت کلمه بود و امروز نیز رمز استمرار انقلاب اسلامی، ایستادگی و وحدت کلمه است که همه باید به آن پایبند باشیم.

معاون اول رییس جمهوری ایجاد فراکسیون مرزنشینان در مجلس شورای اسلامی را ابتکاری مثبت در جهت حل مشکلات مرزهای کشور و توجه به مسایل معیشتی مرزنشیان توصیف کرد و افزود: دولت از همکاری با این فراکسیون در راستای حل مسایل و مشکلات مرزهای کشور و نیز رفع مسائل مرزنشینان استقبال می‌کند.

جهانگیری افزود: جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور مرز مشترک دارد و صرف نظر از برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس که مرتکب اشتباهاتی شدند و برای خود و مردمشان بدنامی و روسیاهی در تاریخ ایجاد کرده‌اند، سایر کشورهای همسایه روابط صمیمانه و سازنده‌ای با ایران دارند.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: باید تلاش کنیم روابط مان را با کشورهای همسایه به ویژه در حوزه اقتصادی روز به روز گسترده تر کنیم که البته در این زمینه وزارت صنعت معدن و تجارت هدف گذاری مناسبی انجام داده و بر اساس این هدفگذاری حجم مبادلات تجاری با این کشورها طی سال‌های آتی دو برابر خواهد شد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح نقش موثر و تعیین کننده ای در امنیت مرزهای کشور دارند، اظهار داشت: امنیت واقعی در مرزها توسط مرزنشینان تأمین می‌شود و اگر وضعیت زندگی، اشتغال و معیشت مردم مناطق مرزی مساعد باشد، به برقراری امنیت در این مناطق کمک خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری بر ضرورت عمران و آبادانی در مرزها تأکید کرد و گفت: ساماندهی مرزها و حل مسائل کولبری از مهم ترین برنامه هایی است که باید در دستور کار باشد تا از قاچاق کالا جلوگیری شده و بخشی از منافع تجارت مرزی نصیب مرزنشینان شود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه دولت چند سال است که لایحه ای را برای ایجاد هشت منطقه آزاد در استان‌های مرزی به مجلس ارائه کرده است افزود: هدف دولت ایجاد تحول اقتصادی در این استان‌ها بوده است اما متأسفانه با وجود موافقت مجلس، مخالفت‌هایی با این لایحه وجود دارد و هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است که امیدواریم هر چه زودتر با آن موافقت شود.

در این جلسه که معاون رییس جمهوری در امور مجلس نیز حضور داشت، رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی گزارشی از تعداد نمایندگان فعال در این فراکسیون ارائه کرد و گفت: در حال حاضر ۱۳۸ نفر از نمایندگان مجلس عضو فراکسیون مرزنشینان هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ دستگاه اجرایی در مدیریت مرزی نقش دارند گفت: گاهی تعارضات و اختلاف نظرها باعث ایجاد موانع در تجارت مرزی می شود که امیدواریم با همکاری دولت و مجلس گامی در جهت روان سازی در تجارت مرزی کشور برداشته شود.

در ادامه این جلسه تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی نیز به بیان مهم ترین مسایل در مرزهای کشور پرداختند که قوانین دست و پاگیر گمرکی، مسایل و مشکلات معیشتی و سهمیه سوخت مرزنشینان و ضرورت ساماندهی و مدیریت یکپارچه در مرزها از مهمترین مطالبات این نمایندگان بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.