وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی رویکردهای دولت جو بایدن درباره بازگشت به توافق هسته‌ای را تشریح کرد.

بازگشت ایران به تعهداتش راه دیپلماسی را باز می‌کند

قدس آنلاین: به گزارش سی. ان. ان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با این شبکه در پاسخ به این سوال که رویکرد آمریکا نسبت به بازگشت به توافق هسته‌ای چه خواهد بود، گفت: رئیس جمهور (جو بایدن) به وضوح موضعش در این باره را بیان کرده است؛ اگر ایران به پایبندی به تعهداتش در توافق بازگردد،  ما هم همین کار را خواهیم کرد و سپس تلاش خواهیم کرد با همکاری متحدانمان به توافقی طولانی مدت تر و مستحکم تر  برسیم. 
بلینکن ادامه داد که همچنین موضوعات دیگری را از جمله موشک‌ها و  عملکرد ثبات زدای ایران را مطرح خواهیم کرد. این ها هم باید مطرح شوند. 

وی افزود: مشکلی که اکنون با آن مواجهیم این است که ایران در ماه‌های اخیر محدودیت ها را که به موجب توافق ایجاد شده بود، یکی پس از دیگری لغو کرده است.  ما از توافق خارج شدیم. ایران تلاش کرد بسیاری از محدودیت ها در توافق را لغو کند و نتیجه این شده است که آن‌ها بیش از پیش به داشتن توان تولید مواد شکافت پذیر کافی برای یک سلاح هسته ای در کوتاه مدت، نزدیک شده‌اند. توافق به مدت یک سال این امر را به عقب انداخته بود اما اکنون طبق گزارش‌ها به سه یا چهار ماه رسیده است. 
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: اولین چیزی که اهمیت دارد این است که ایران به پایبندی به تعهداتش بازگردد. اگر این کار را کنند،  مسیر دیپلماسی باز می‌شود و ما مایلیم آن را طی کنیم. 
بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا ایران باید گام اول را در بازگشت به پایبندی به توافق هسته ای بردارد، اظهار کرد: این چیزی است که اظهارات رئیس‌جمهور درباره آن بسیار واضح بوده است. آن ها باید به پایبندی به توافق بازگردند و اگر این کار را کنند،  ما هم دنبال انجام دادن همین کار خواهیم بود. 

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.