در آستانه چهل‌ودومین بهار آزادی و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دو پرسش زیر را به اقتراح جمعی از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، هنری، روزنامه‌نگاران و فعالان فضای مجازی از طیف‌های گوناگون گذاشتیم: ۱- مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در ۴۲ سال گذشته چیست؟ ۲- مهم‌ترین گام ناتمام یا کارِ نکرده انقلاب چیست؟

مهم‌ترین دستاوردها و گام های باقیمانده انقلاب اسلامی چیست؟

تلاش کردیم افراد بیشتر و متنوع‌تری از سلیقه‌ها و قشرهای مختلف اعم از سیاستمدار، روزنامه‌نگار، هنرمند، شاعر، طنزپرداز و تحلیلگر به این پرسش‌ها پاسخ بدهند که البته برخی از دادن پاسخ امتناع کردند، عده‌ای وعده دادند!  عده‌ای فوری جواب دادند و برخی مدتی بعد پاسخ کتبی دادند. پاسخ‌ها همان‌طور که فکر می‌کردیم متنوع و جالب و گاهی باوجود تنوع سلیقه‌ها، مشابه شده که بدون توضیح بیشتر، توجه شما را به آن‌ها  که به ترتیب الفبا مرتب شده اند، جلب می‌کنیم.

سیدعباس صالحی/  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

۱- فروریختن تخت هزاران‌ساله سلطنت موروثی و تحقق مشارکت سیاسی

۲- کیمیابودن انصاف، راستگویی، امانتداری و وفای به عهد

عماد افروغ/  جامعه‌شناس و استاد دانشگاه:

۱- تحقق خودِ انقلاب اسلامی

۲- راه‌های نرفته در اخلاق و عدالت اسلامی

نصرالله پژمانفر/ نماینده مشهد در مجلس:

۱- معرفی یک گفتمان جدید سیاسی و اجتماعی بر پایه دین، استقلال در حوزه‌های مختلف، تزریق اعتماد به نفس و باور «ما می‌‎توانیم» در جامعه ایران

۲- توجه بیشتر به پیشرفت اقتصادی همراستای پیشرفت‌های نظامی و علمی

وحید جلیلی/  نویسنده و مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی:

۱- بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب هم‌افزایی جمهوریت و ولایت است که این دستاورد، هم علت مُحدثه انقلاب است و هم علت مبقیه آن.

۲- مهم‌ترین خطر و گام باقی‌مانده انقلاب هم چشم‌بستن به جمهوریت نظام است که در این‌صورت، اشراف سیاسی اسلامیت و ولایت را هم در منگنه قرار خواهند داد.

عباس خامه‌یار/ رایزن فرهنگی ایران در لبنان:

۱- تحقق شعار اصلی انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، پایان وابستگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی در ابعاد گوناگون، محقق ساختن شعار «ما می‌توانیم» در حوزه‌های مختلف

۲- تحقق عدالت اجتماعی به عنوان یکی از اهداف برتر و بلند انقلاب اسلامی

کبری آسوپار/ روزنامه‌نگار و فعال فضای مجازی:

 ۱- استقلال کشور مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی بود، چرا که کشور هر چه قرار است بشود، باید تصمیم مردم خودش باشد و کسی بیرون از مرزهای ملیت تصمیم‌گیرنده نباشد در سیاست خارجی هم، دیگر کسی حافظ منافع دیگری نیست و اگر سودی هم برسد، از آنجا که -حتی اگر شده در ناخودآگاه- عزت را تخریب می‌کند، در نهایت به تحقیر روح جمعی ملت می‌انجامد و ملت تحقیرشده، ضعیف خواهد بود.

۲- عدالت مهم‌ترین کار ناتمام ماست؛ فساد در سیستم اداری، فاصله طبقاتی، فقر و هزارویک درد دیگر که همه جای جهان وجود دارد اما اینجا نباید می‌بود و زیبنده دولت اسلامی نیست.

حسین شریعتمداری/ مدیرمسئول روزنامه کیهان:

۱- انقلاب اسلامی بعثت دوباره بود و همین، بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است که کهنه‌شدنی و تمام‌شدنی نیز نیست. امام راحل «رضوان‌الله تعالی علیه» غبار قرن‌ها بدعت و کج‌اندیشی و بداندیشی و تحریف را که طی قرن‌ها بر چهره اسلام نشسته بود زدودند و اسلام ناب را همان‌طور که در صدر بود، عرضه کردند.

۲- البته طبیعی است با نقطه مطلوب فاصله داریم ولی از نقطه آغاز تاکنون گام‌های بسیار بلندی برداشته‌ایم و در طول ۴۲ سال گذشته به‌وضوح می‌بینیم همه‌ساله قله‌هایی را فتح کرده‌ و دشمنان را شکست داده‌ایم. اما آنچه به نظر می‌رسد در آن اندکی کوتاهی شده باشد، تقصیر و قصور در گزینش مسئولان تراز انقلاب اسلامی است؛ البته این نقیصه مشکلی بادوام و فراگیر نیست بلکه در برخی اوقات شاهد حضور کسانی در مسئولیت‌ها بوده‌ایم که در تراز انقلاب اسلامی نبوده‌اند.

عبدالله گنجی/ مدیرمسئول روزنامه جوان:

۱- استقلال سیاسی همه‌جانبه و در همه ابعاد

۲- ناتمام‌ماندن تحقق کامل عدالت اجتماعی

محمدحسن رحیمیان/ از اعضای دفتر امام و رهبر انقلاب:

۱- بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، احیای اسلام ناب است.

۲- مهم‌ترین گام باقی‌مانده انقلاب اسلامی، اجرای اسلام ناب است.

عباس حسین‌نژاد/ شاعر، نویسنده و ناشر:

۱- مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی رسیدن به باور برای حرکت در مسیر تمدن اسلامی است که باوجود همه‌ فشارهای خارجی و داخلی، این حرکت ادامه دارد.

۲- مهم‌ترین کار انجام‌نشده،‌ پهن‌نشدن سایه انقلاب بر تمام شئون زندگی مردم است؛ یعنی هنوز آن حس همراهی بزرگ اتفاق نیفتاده است. ادعای بزرگ انقلاب، حکومت بر قلب‌هاست که این اتفاق هنوز نیفتاده و برنامه‌ریزی برای این امر بزرگ با ضعف اعتقادی مسئولان سازگار نیست.

فضه‌سادات حسینی/ استاد دانشگاه، مجری و گوینده خبر:

۱- شرایط ایران پیش از انقلاب در حوزه‌های مختلف پزشکی، علمی، نظامی و... با اکنون قابل مقایسه هم نیست، اما یک موفقیت مهم در بحث حضور اجتماعی و سیاسی زنان در بالاترین سطوح نظام و عرصه‌های هنری و علمی است.

۲- رسانه، مهم‌ترین ابزار دشمن است. در این حوزه نتوانسته‌ایم از دستاوردهای انقلاب حراست و فشارهای دشمنان را خنثی کنیم.

محمد دلاوری/  نویسنده و مجری سیما:

۱-مهم‌ترین دستاورد انقلاب، استقلال بوده، یعنی در نسبت با گذشته بیشتر تصمیم‌ها چه درست و چه غلط در تهران گرفته می‌شود.

۲-گام مهمی که باقی مانده، عدالت، معیشت و کارآمدی است. انقلاب در وجه مبارزه و دفاع درخشان بوده اما جایی که باید سازماندهی، تفکر، تعقل و برنامه‌ریزی را به کار می‌گرفته چندان کارنامه درخشانی ندارد.

سیدمصطفی خوش‌چشم/  تحلیلگر مسائل بین‌المللی:

۱- استقلال و باور به توان داخلی مهم‌ترین دستاورد انقلاب بود، استقلال انگیزه‌بخش خودباوری شده و حالا با تبدیل شدن به گفتمانی تثبیت‌شده نه فقط در کشور ما موجب پیشرفت‌های چشمگیر شده، بلکه در سطح منطقه و در میان کشورها و جنبش‌های همراه نیز سبب تبلور گفتمان مقاومت و پیروزیِ این گفتمان شده است.

۲- مهم‌ترین کار ناتمام انقلاب اسلامی، ارائه و اجرای یک نقشه راه و الگوی تمدن اسلامی با جزئیات و مختصات مورد نیاز جهان معاصر است.

محسن مقصودی/  مجری برنامه ثریا

۱- پرورش انسان‌های مجاهد از حاج‌قاسم‌ها و حججی‌ها تا احمدی‌روشن‌ها که سرنوشت ما و منطقه را به نفع مظلومان و مستضعفان تغییر دادند.

۲- هنوز نتوانسته‌ایم مبارزه با استکبار داخلی و اشرافیت و فساد را مانند مبارزه با استکبار جهانی گسترش دهیم.

محمد مرندی/ تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

۱- دمیدن دوباره در کالبد مردم ایران با ترسیم جهان‌بینی مستقل، تحقق روحیه استقلال‌طلبی در بین مردم

۲- مقابله با تفکر و جریان ریشه‌دار غرب‌گرا و سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی

محمدحسین صفارهرندی /عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

۱- انقلاب‌هایی که پیش از انقلاب اسلامی ایران روی داده‌اند مثل انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه و تا حدودی انقلاب‌های سوسیالیستی مثل چین و کوبا یک وجه مشترک دارند و آن اینکه دعوتشان زمینی و سکولار است، تنها انقلاب اسلامی ایران است که با اینکه پای در زمین دارد، به آسمان ارجاع می‌دهد. مواردی چون عدالت‌طلبی، آزادی‌خواهی، استقلال و... خصوصیاتی نیست که در انقلاب‌های دیگر نباشد، اما «انقلاب به نام خدا» که به صورت یک حرکت بزرگ درآمد و به تحقق رسید، تنها خصوصیتی است که انقلاب اسلامی ایران را نسبت به سایر انقلاب‌ها متمایز می‌کند.

۲- از آنجا که در انقلاب اسلامی ایران یک مدل و الگوی بالادستی نداشته‌ایم و با تابلو نورانی صدر اسلام و حکومت علوی و نبوی هم فاصله داریم، انقلاب اسلامی از این جهت دستش خالی است و با همه اقداماتی هم که کرده، در نظام‌سازی‌های نوین مثل نظامات اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی، به نظر می‌رسد راه طولانی تا بلوغ و تکامل در پیش دارد و این راه نیمه‌تمام ماست.

صادق زیباکلام/ استاد دانشگاه تهران:

۱- براندازی رژیم پهلوی به عنوان یک رژیم مستبد و دیکتاتور

۲- پیاده‌سازی ارتباطات با غرب بر پایه تخاصم

قاسم روانبخش/ عضو شورای مرکزی جبهه پایداری:

۱- تحقق گسترده مردم‌سالاری دینی

۲- نواقص موجود در زمینه عدالت اجتماعی

نادر طالب زاده/ مستند ساز

۱-بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب در این چهار دهه، طرحِ خود انقلاب اسلامی است که تهدیدی علیه نظم جهان سکولار است، همان‌ها که بعدها نظم نوین جهانی را مطرح کردند. در حقیقت آلترناتیوی جدی برای حکومت‌داری و ایدئولوژی حکومت‌داری است. علت موفقیتش هم در این چهار دهه این است که در دل و جان کشورهایی که رسوخ کرده اثر گذاشته؛ کشورهایی چون لبنان، عراق، سوریه، یمن، افغانستان، پاکستان، عمان و... که یا دشمنانی مثل اسرائیل را بعد دهه‌ها از کشورشان بیرون کرده‌اند یا در آستانه شکست کامل کشوری چون عربستان سعودی هستند. این آلترناتیو حکومت‌داری بر اساس فقه و ولایت فقیه بنا شده است و حتی توانسته کشورهای ابرقدرتی چون روسیه را هم در محور مقاومت با خود هم‌محور کند.

۲-انقلاب در زمینه اقتصاد همچنان وابسته به بانک‌‎های جهانی است و سیستم ربوی بسیار بالای بانک‌های کشور یک اشکال بسیار بزرگ است که برای اصلاح آن نیاز به یک حرکت جهادی است؛ چرا که از لحاظ فقهی هم اشکال دارد و هم اثر وضعی بدی بر روی موضوعات دیگری دارد که نرسیدن به مستضعفان یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. اکنون بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین ساختمان‌های کشور متعلق به بانک‌های رباخوار است و هر دولتی هم که آمده هیچ کاری برای اصلاح این سیستم فاسد و غیرشرعی انجام نداده است.

مالک شریعتی نیاسر/  نماینده مردم تهران در مجلس:

۱- استقلال سیاسی ایران از بیگانگان و مهم‌شدن رأی آحاد ملت در انتخابات و تعیین سرنوشت کشور

۲- تحقق مناسب و کامل عدالت اجتماعی به‌خصوص در بهره‌مندی از یارانه‌های پنهان انرژی که اکنون به مرفهان بیشتر می‌رسد.

جمیله کدیور/ فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

۱- حفظ تمامیت ارضی کشور و امنیت داخلی باوجود ناملایمات و دشمنان فراوان، تقویت نیروی دفاعی و امنیتی کشور و استقلال و تصمیم‌سازی در داخل مرزهای کشور

۲- حاکمیت اخلاق بر مناسبات سیاسی و رسانه‌ای کشور، توجه به قدرت اقتصادی کشور در کنار قدرت نظامی- امنیتی، حفظ سرمایه‌های کشور به‌خصوص سرمایه انسانی و استفاده از زنان در رده‌های بالای مدیریتی و امکان ریاست جمهوری

فریدون عباسی/  رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

۱- انتقال مرکز تصمیم‌گیری از خارج به داخل، افزایش روحیه ملی مردم و شعار «ما می‌توانیم»، ایجاد زمینه مشارکت مردم در حق تعیین سرنوشت با برگزاری انتخابات

۲- تأمین معیشت و نیازهای رفاهی مردم، نداشتن انسجام مدیریتی در برخی مقاطع حساس که بهانه را به دست بیگانگان می‌دهد، ضرورت انسجام بیشتر در سطح سران سه قوه

محمود صادقی/ نماینده سابق تهران در مجلس:

۱- انقلاب اسلامی یک نظام استبدادی، سلطنتی و موروثی را سرنگون کرد و به‌جای آن یک نظام با وصف اسلامی ساخت.

۲- جمهوریت نظام در چهاردهه گذشته فراز و فرودهایی داشته و غمگنانه باید گفت در آغاز دهه پنجم انقلاب با چالش‌های زیادی روبه‌رو است.

حجت‌الله عبدالملکی/ اقتصاددان و معاون کمیته امداد امام خمینی:

۱- رفع فقر مطلق و محرومیت‌زدایی باوجود تبلیغات منفی و مانع‌تراشی‌های بیگانگان، محقق ساختن استقلال کامل در حوزه سیاست خارجی و تأمین امنیت در خاورمیانه

۲- پس از انقلاب نظام سیاسی زیر و رو شد ولی در ساختار اقتصادی، انقلابی ایجاد نشد، ایجاد تغییر اساسی در حوزه اقتصاد، یک نیاز امروز است

سهیل کریمی/  فیلمساز و مستندساز:

۱- عزت و آبرویی که نه یک ایرانی که انسانیت با پیروزی انقلاب بدست آورد و این عزت برای نخستین بار در طول تاریخ بشریت جهانی شد، بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی بود.

۲- گرفتن مدیریت جهانی از دست استکبار و صهیونیسم بین‌الملل تا مقدمات ظهور حضرت صاحب مهیا شود.

محسن اسلام‌زاده/ کارگردان و مستندساز:

۱- ایجاد یک نحله جدید و جریان‌ساز به نام «مقاومت» در دنیای دوقطبی آن‌زمان و عوض‌کردن صحنه بازی جهانی برپایه دین و مخالفت با سکولاریسم

۲- تحقق عدالت اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب، اصلاح ساختار اداری و اقتصادی متناسب با تحقق اهداف گام دوم انقلاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.