سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت گفت: قیمت مرغ در استان های دیگر از جمله تهران خیلی بالاست خروجی های مرغ از شهرستان هایی مثل سبزوار به این شهر ها افزایش پیدا کرده است و این قضیه برای مرغدار ایجاد جذابیت کرده است تا مرغ را به خارج از استان بفرستد.

گرانی مرغ در بازار مشهد بر گردن کیست؟/کمبود و گرانی مرغ در بازار به علت قطعه بندی!

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:کمیاب شدن مرغ در این یکی دو هفته گذشته و فروش مرغ تکه ای بیشتر از قیمت مصوب باعث ناراحتی و نگرانی اکثر همشهریانی شده است که بعد از افزایش قیمت گوشت فقط قادر به استفاده از این گوشت سفید بودند.

گرانی مرغ در گرو قیمت قطعه بندی مرغ!

درهمین رابطه علی غفوری مقدم معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی در توضیح وضعیت این روزهای بازار مرغ بیان کرد: با توجه اینکه در یکی دو هفته گذشته شاهد بازگشایی رستوان ها بودیم طبیعی است که در این زمان با تقاضای بیشتری برای خرید مرغ در بازار مواجه شویم ولی بر اساس تصمیم جلسه تنظیم بازار و بازرسی هایی که همکاران سازمان صمت از سطح کشتارگاه ها طی چند روز گذشته انجام داده اند در هر صورت تاکید بر قیمت مصوب یعنی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

وی درپاسخ به این سئوال که وضعیت تعیین قیمت مصوب مرغ تکه ای به کجا رسید گفت: یکی از دلایلی که مرغ گرم کامل با قیمت مصوب کمتر شده بود افزایشی بود که در بحث  قطعه بندی مرغ بوجود آمده بود که در همین خصوص و در جلسه ای تنظیم بازار که برگزار شده بود این موارد مفصل  مطرح و مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد که بررسی مجددی در این خصوص صورت بگیرد و تصمیمات لازم هم در خصوص قطعه بندی مرغ صورت گرفت و محدودیت های لازم برای این منظور مشخص شد لذا قرار بر این شد که قیمت قطعه بندی مرغ بر اساس همان قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان با ضرایبی که دارد لحاظ شود و ابلاغ خواهد شد بنابراین اصل بر رعایت قیمت مصوب مرغ است و کشتارگاه ها هم موظف شده اند که این قیمت را روی بسته بندی مرغ درج کنند و مرغ فروشی ها هم موظف هستند با همین قیمت عرضه کنند ودر صورت هر گونه تخلفی در هرسه سطح برخورد های لازم صورت خواهد گرفت.

وضعیت بازار مرغ بزودی بهبود پیدا می کند

در همین خصوص محمد جواد ساعدی سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت خراسان رضوی در پاسخ به این سئوال که آیا مرغ فروشان مجوزهای لازم را جهت افزایش مصوب قیمت مرغ دارند گفت: هیچ مرغ فروشی مجوزی برای گران فروشی و افزایش قیمت ندارد و این کمبودی هم که در این چند روزه در بازار رخ داده است گران بودن قیمت مرغ زنده نسبت به مرغی است که در مرغ فروشی ها عرضه می شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل در طول یکی دو روز گذشته از همه توان نیروی انسانیمان جهت استقرار نیرو در کشتارگاه ها جهت رصد عملکرد آنها استفاده کرده ایم تا این موضوع به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد و من تصور می کنم که این قضیه کمبود و گرانی ها در چند روز آینده وضعیت بهتری پیدا کند. در حال حاضر هم در سطح بازارهای عمده و خرده فروشی ها  و حتی کشتارگاه ها با گرانی ها شدیدا برخورد میکنیم

ساعدی افزود: متاسفانه از آن جایی که قیمت مرغ در استان های دیگر از جمله تهران خیلی بالا است خروجی های مرغ از شهرستان هایی مثل سبزوار به این شهر ها افزایش پیدا کرده است و این قضیه برای مرغدار ایجاد جذابیت کرده است تا مرغ را به خارج از استان بفرستد.

وی ریشه این مشکل را در عدم نظارت درست سازمان جهاد کشاورزی خراسان دانست و گفت: این قضایا به نظارت سازمان جهاد نیاز دارد. جهادی که صد در صد نهاده را به مرغدار می دهد باید مرغ زنده را به قیمت مصوب به گشتارگاه بدهد که فقط در این صورت است که مشکلی در بازار ایجاد نمی شود. ما در حال حاضر کمبود مرغی در بازار نداریم مشکل ما فقط خروج مرغ است.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تمهیداتی اندیشیده اید که خروج مرغ صورت نگیرد گفت: این قضیه را در جلسه تنظیم بازار مطرح کرده و ممنوعیت ایجاد کردیم ولی با مخالفت تهران مواجه شدیم و قرار بر این شد که محدودیت خروج داشته باشیم که متاسفانه در همین خصوص هم با مخالفت هایی از سوی تهران مواجه شدیم  و قرار بر این شد که مرغ زنده نه ولی گوشت مرغ می تواند از مشهد خارج شود بااین همه اما  الان متاسفانه با همین قضیه هم مخالفت شده است  و قرار بر این شده که هیچ محدودیتی برای خروج مواد غذایی ایجاد نشود و تنها این مشکلات را می شود با مدیریت حل کرد.

کشتارگاه گلوگاه گرانی است

اما مجید جعفری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی  استان چیز دیگری می گوید وی ضمن    گفت : ما هیچ مشکل کمبود مرغی در استان نداریم و حتی می توانم بگویم در حال حاضر خیلی بیشتر از نیاز بازار هم تولید داریم. ما در یک شب از ۱۴کشتارگاهی که داریم دویست و ۱۲هزار قطعه در استان کشتار داریم. در واقع کشتار هر شب در این تعداد کشتارگاه بین ۲۰۰تا ۲۴۰هزار کشتار مرغ داریم.

وی ادامه داد:که در این دویست تن مرغ حدود ۴۰۰تن تولید گوشت داریم در حالی که در پیک مصرف استان در سنوات استان ۴۰۰تن بوده است که با توجه به وضعیت فعلی یک چنین مصرفی در استان نداریم بنابراین ما در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین مرغ نداریم علت مشکلات بازار مرغ حداقل در این چند هفته گذشته در بحث نرخ گذاری است که در واحدهای صنفی و کشتارکن ها انجام می دهند.

جعفری افزود: ارائه مرغ تا کشتارگاهها با سازمان جهاد کشاورزی است و از آن به بعد باید نظارت دقیقی بشود که این مرغ با قیمت مصوب از کشتارگاه خارج شود. اگر قرار است کنترلی بر روی قیمت مرغ انجام بشود در خروجی کشتارگاه ها انجام شود حالا چه کسی می تواند این قضایا را کنترل بکند دوستان ما در سازمان صمت. در این صورت است که فقط قیمت اصلاح می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی  استان  در پاسخ به این سئوال که گرانی های اخیر تا چه میزان متاثر از خروجی های بی رویه مرغ از استان است گفت: ما در ماه گذشته ۷میلیون و ۵۰۰هزار قطعه جوجه ریزی داشته ایم این مازاد بر نیاز استان است این خروجی که می گویید مربوط به مرغ زنده است و بله ممکن است بخشی از آن از استان خارج و در دیگر استان ها کشتار شود. با توجه به میزان کشتار یک روز مرغ در کشتارگاه های استان طبیعتا نباید مشکلی را برای بازار مرغ ایجاد کند که در این غیر این صورت این وضعیت از چند حال خارج نیست. اگر مرغدار تخلف می کند که ما آنها را مکلف کرده ایم که برای فروششان فاکتور رسمی و بر اساس قیمت صادر کنندکه شبکه دامپزشکی و جهاد شهرستان براساس آن فاکتور مجوز کشتار می دهد.

وی اضافه کرد: ما در غیر این صورت اگر با مورد تخلفی برخود کنیم بدون کوچکترین اغماضی به تعزیرات معرفی می شوند کما اینکه در یک ماه گذشته ۷۰مورد تخلف در همین حوزه به سازمان صمت اعلام شده است.در مرغ گوشتی گلوگاه کشتارگاه ها است.چون ما کشتار کمی نداریم که بخواهیم بگوییم خروجی ها عامل این گرانی است.در حالیکه امار نشان می دهد مشکلی در تامین وجودندارد.بخشی از این مشکلات مربوط به مرغ های قطعه بندی است که من خواسته بودم که بیایید و حداقل یک هفته قطعه بندی را متوقف کنید تا بازار به یک تعادل درستی برسد.به نظر من کنترل ها باید در مراکز عرضه به مردم باید انجام شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.