۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 739464

رئیس‌ جمهوری آمریکا و نخست‌ وزیر هند طی تماسی تلفنی در مورد برخی مهم ترین موضوع های مورد توجه دو کشور از جمله راه های مقابل با شیوع کرونا، تغییرات اقلیمی و مبارزه با تروریسم گفتگو کردند.

در تماس تلفنی بایدن و مودی چه گذشت؟

قدس آنلاین: به گزارش تارنمای کاخ سفید، "جو بایدن" رئیس‌ جمهوری آمریکا طی تماسی تلفنی شب گذشته با "نارندرا مودی" نخست وزیر هند تصریح کرد که واشنگتن و دهلی‌نو  برای غلبه بر کرونا همکاری نزدیکی خواهند داشت.

 بایدن خاطر نشان کرد که دو کشور همکاری‌هایشان را در زمینه‌هایی همچون تغییرات اقلیمی، بازسازی اقتصاد جهان در راستای منافع مردم‌ و مبارزه با تروریسم جهانی گسترش می دهند.

 رییس جمهوری آمریکا و نخست‌ وزیر هند همچنین توافق کردند که به همکاری‌های نزدیک دو کشور برای ارتقاء یک منطقه آزاد هند- پاسیفیک ادامه دهند که  شامل حمایت از آزادی دریانوردی در این منطقه، همگرایی منطقه ای و یک ساختار منطقه‌ای قوی از طریق گروه " کواد" خواهد بود.

گروه غیر رسمی "کواد" (ائتلاف چهارجانبه با حضور ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند) در سال ۲۰۱۷ و پس از یک دهه، فعالیت خود را از سر گرفت.  هند تاکید کرده است که این گروه با هدف مقابله با تهدید های منطقه ای تشکیل نشده است. 

بایدن همچنین در این تماس تلفنی بر تمایلش بر دفاع از موسسات و قوانین دمکراتیک در سراسر جهان تاکید کرد و گفت که  روابط واشنگتن - دهلی نو بر تعهد مشترک دو کشور در قبال حفظ ارزش‌های دمکراتیک استوار است.

بایدن و مودی در ادامه ضمن بررسی اوضاع میانمار بر حفظ حاکمیت قانون و فرآیند دمکراتیک در این کشور تاکید کردند.

رئیس‌ جمهوری آمریکا و نخست وزیر هند همچنین بر همکاری‌ها و تماس‌های نزدیک دو کشور برای بررسی یکسری چالش های جهانی تاکید کردند.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ روابط آمریکا و هند تقویت شد و این در حالی بود که روابط واشنگتن در این دوره با برخی متحدان سنتی رو به سردی گذاشته بود.  هند همچنین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جنوب آسیا، متحدی کلیدی در استراتژی آمریکا برای مهار چین محسوب می شود.

از سوی دیگر راجه موهان کارشناس هندی پیشتر عنوان کرده بود، یکی از دلایل تلاش هر دو حزب آمریکا برای جذب حمایت جامعه تقریبا کوچک هندی تبار آمریکا (تقریبا ۱.۸ میلیون) این است که جمعیت هندی تبارها در ایالت های دارای رقابت تنگاتنگ نظیر فلوریدا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین می توانند نتیجه ای تعیین کننده در انتخابات داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.