در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی فوق پیشرفته قلب و مغز در شرق کشور با حضور تولیت آستان قدس رضوی در بیمارستان رضوی به بهره‌برداری رسید.

نخستین دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی فوق پیشرفته در شرق کشور به بهره‌برداری رسید

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از آستان‌نیوز، آیین بهره‌برداری از نخستین دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی فوق پیشرفته قلب و مغز در شرق کشور در راستای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) صبح امروز در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار شد.
دکتر فریدون نوحی، رئیس هیئت مدیره بیمارستان رضوی در این مراسم بیان کرد: با توجه به تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر ارائه خدمات با بالاترین کیفیت و جدیدترین فناوری روز در بیمارستان رضوی، این دستگاه تهیه و امروز به بهره برداری رسید.
وی با اشاره به اینکه بیمارستان رضوی از افتخارات شرق کشور است، ادامه داد: این دستگاه «سی‌تی آنژیوگرافی قلب و مغز» در شرق کشور نمونه مشابه ندارد و از تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای برخوردار است.
رئیس هیئت مدیره بیمارستان رضوی گفت: تمام تلاش ما در سیستم پزشکی، انجام تشخیص و حتی درمان بیماری‌ها با کمترین اقدامات تهاجمی و حرکت در جهت اقدامات پزشکی غیرتهاجمی است.
نوحی، به فعالیت متخصصان توانمند در دو بخش «تصویربرداری» و «قلب» بیمارستان رضوی اشاره و اضافه کرد: متخصصی که قرار است خدمات رادیولوژی این دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی پیشرفته را تفسیر کند، آموزش کامل خود را در مدت 18 ماه در کشور گذرانده است.

معرفی سی‌تی آنژیوگرافی و دستگاه
آنژیوگرافی مقطع‌نگاری رایانه‌ای یا سی‌تی آنژیوگرافی (CTA) یک روش تشخیصی جدید است که با استفاده از سی‌تی اسکن به تشخیص و ارزیابی بیماری‌های عروق خونی یا شرایط مرتبط با آنها می‌پردازد.
دستگاه «سی‌تی آنژیوگرافی پیشرفته قلب و مغز» بیمارستان رضوی، اولین در شرق کشور است و انواع سی‌تی آنژیوگرافی را می‌توان با این دستگاه پیشرفته انجام داد. همچنین این دستگاه می‌تواند روزانه به بیش از 50 بیمار خدمات درمانی ارائه کند.
این دستگاه از نوع سی تی اسکن ۲۵۶ اسلایس است و پیش از این بالاترین نمونه استفاده شده در کشور ۶۴ اسلایس بوده است.
در مقایسه با روش آنژیوگرافی معمولی که با قراردادن یک لوله باریک از طریق شریان‌ها انجام می‌شود، سی‌تی آنژیوگرافی قلبی کمتر تهاجمی بوده و روشی راحت‌تر برای بیمار است.
در این روش تصویربرداری هیچ وسیله‌ای به عروق بیمار وارد نمی‌شود و ماده حاجب با پمپ مخصوص از طریق آنژیوکت به داخل سیاهرگ‌های محیطی کوچک تزریق می‌شود. همچنین در این روش بیمار هیچ دردی را حس نمی‌کند و پس از اتمام آزمون نیاز به بستری نبوده و بیمار می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد.
در حال حاضر مهم‌ترین و بیشترین استفاده‌ای که سی‌تی آنژیوگرافی دارد، رد بیماری مهم در برخی افراد کم‌خطر از نظر درگیری خون‌رسان قلب است.
علاوه بر این، دستگاه حاضر دارای قابلیت‌های متعدد در تصویربرداری از سایر نواحی بدن نیز هست که برخی از آنها عبارتند از: «تشخیص و بررسی دقیق وجود یا عدم وجود پلاک‌های کلسیم و موقعیت آنها در مسیر شریان‌های خون‌رسان قلب جهت تعیین میزان خطر بیماری عروق خون‌رسان قلب، پیگیری بیماران در صورت تکرار علائم مجدد بعد از عمل بای پس عروق کرونری(CABG)، شناسایی عیوب مادرزادی قلب در کودکان و کمک به برنامه‌ریزی درمان در آنها، تصویربرداری عروق مغزی و تهیه نقشه خون‌رسانی مغز، تصویربرداری از سایر عروق بدن(ریه، کلیه و...)، نرم‌افزار پیشرفته جهت اندازه‌گیری‌های دریچه آئورت به منظور کمک به جراحی غیرتهاجمی تعویض دریچه، تصویربرداری آندوسکوپیک روده‌ها به صورت مجازی و همچنین شناسایی گره‌ها و توده‌های ریوی با کمک رایانه.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.