همزمان با فرارسیدن یوم‎الله 22 بهمن، اسناد تصویری انقلاب اسلامی در خراسان در برنامه سه‎شنبه‎ های علمی فرهنگی سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

اسناد تصویری انقلاب اسلامی در خراسان رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از آستان نیوز، فاطمه خندان، کارشناس مطالعات انقلاب اسلامی در این جلسه به آغاز فعالیت واحد مطالعات انقلاب اسلامی مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در سال 1391 اشاره داشت که با هدف تجمیع و ساماندهی موضوعی و پژوهشی اسناد و منابع انقلاب اسلامی در مشهد راه اندازی شد.
وی تصریح کرد: این واحد با ساماندهی بیش از 30 هزار سند مکتوب و 8 هزار سند دیجیتال، 2500 قطعه عکس، 200 ساعت سخنرانی رجال و بزرگان انقلاب، 2200 ساعت مصاحبه با فعالان انقلابی و شاهدان و نیز 200 دقیقه از حوادث روزهای انقلاب مشهد، زمینه مناسبی برای بازسازی و احیای هویت انقلابی شهر مشهد و خراسان فراهم آورده است.
وی، اسناد و منابع یاد شده را بازگو کننده مجاهدت ها و مبارزات اقشار مختلف مردم مشهد عنوان کرد که با هدایت روحانیت و مراجع عظام در مشهد؛ به‎ویژه مقام معظم رهبری (مدظله‎العالی) صورت پذیرفته است.
خندان افزود: اسناد مذکور در قالب بانک ‎های تخصصی رجال، پایگاه ‎ها، اصناف و حوادث انقلابی شهر مشهد طبقه بندی شده و امکان پژوهش و مستندسازی جریان انقلاب اسلامی مشهد را برای پژوهشگران آماده ساخته است.
این کارشناس به وقایع انقلاب مشهد بر اساس اسناد و مدارک وجود اشاره داشت و گفت: یک سال قبل از علنی شدن مبارزات مردم ایران در برابر رژیم طاغوت، مبارزات مردم مشهد با تظاهرات زنان محجبه مشهد در اعتراض به کشفِ حجاب در 17 دی 1356 آغاز شد که در مهر ماه 1357 با بازگشت حضرت آیت‎الله سید علی خامنه‎ای از تبعید، به اوج خود رسید.
وی، تحصن جامعه معلمان در استادیوم تختی و ساختمان دادگستری، در مهر و آبان 1357، تغییر نام بیمارستان‎ها، مدارس و خیابان‎ها و نیز اعتصابات دانشگاهیان و پزشکان مشهد، حمله ماموران رژیم به بیمارستان امام رضا (ع) و حمله به مردم معترض و بی دفاع مشهد در روزهای9 و 10 دی‎ماه 1357 توسط ماموران رژیم و به خاک و خون کشیدن آنها، از روزهای فراموش نشدنی تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی مردم مبارز مشهد عنوان کرد که در نهایت با پیروزی مردم بر رژیم پهلوی در 22 بهمن سال 1357 به بار نشست.
خندان همچنین، مجموعه مستندهای تدوین شده بر اساس تصاویر و فیلم های موجود در مدیریت اسناد آستان قدس رضوی را گزارشی کامل از روز شمار انقلاب اسلامی مشهد عنوان کرد و گفت: بازخوانی دقیق و روشن از مبارزات انقلابی در مشهد با استناد به 2500 قطعه تصاویر،200 دقیقه فیلم و 70 ساعت صوت موجود، جایگاه و نقش مشهد در تاریخ انقلاب اسلامی را امکان پذیر می سازد.
در ادامه این جلسه که به صورت وبینار برگزار شد، استاد علیجان سکندری؛ پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی ضمن تبیین و تشریح وقایع انقلاب در تاریخ مشهد به بررسی تاثیر این وقایع در پیشبرد انقلاب پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.