رئیس مجلس شورای اسلامی ارتباط ایران و روسیه را مستمر و دائمی دانست و در عین حال، گفت: ارتباط عمیق و راهبردی این دو کشور نیازمند تعمیق همکاری‌های اقتصادی است.

 ارتباط عمیق ایران و روسیه نیازمند تعمیق همکاری‌های اقتصادی است

قدس آنلاین: محمد باقر قالیباف در محل شورای فدراسیون روسیه (سنا) مورد استقبال رسمی خانم «والنتینا ماتونیکور» قرار گرفت و پس از امضای دفتر یادبود این شورا توسط رئیس مجلس شورای اسلامی، دو هیئت وارد مذاکرات پارلمانی شدند. 

والنتینا ماتونیکور در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از گفتگو با قالیباف و این که اولین سفر وی در جایگاه ریاست مجلس ایران به روسیه انجام شده است، گفت: این سفر تایید و گواهی بر تلاش ایران و پارلمان جمهوری اسلامی برای توسعه تصاعدی روابط تهران و مسکو است. 

وی با بیان این که شما را به عنوان یک چهره برجسته و با تجربه سیاسی می شناسیم تاکید کرد: اعتقاد داریم که این سفر با اهمیت، تحرک جدی در روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد. 

رئیس شورای فدراسیون روسیه  ضمن تبریک جشن پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران یکی از شرکای قدیمی و نزدیک ما هست و یکی از بزرگترین گروه های دوستی در شورای فدراسیون روسیه گروه دوستی با ایران است. 

ماتونیکور افزود: ما علاقه مند هستیم که فارغ از اتفاقاتی که در جهان می افتد روابط چند جانبه را گسترش دهیم.

وی همچنین با تاکید بر پیشبرد همکاری ها در حوزه نیروگاهی و انرژی، گفت: باید همکاری های پارلمان های دو کشور در مجامع بین المللی را تقویت کنیم. 

رئیس شورای فدراسیون روسیه با اشاره به ضرورت تقویت همکاری مجامع استانی در پارلمانهای دو کشور افزود: تقویت زیرساختهای حقوقی روابط دو کشور با تدوین و تصویب اسناد همکاری ها در پارلمانهای دو کشور از جمله در موصوع همکاری های علمی- دانشگاهی ضروری است. 

ماتونیکور همچنین بر حمایت روسیه از رفع تحریم های ایران در برجام نیز تاکید کرد. 

در ادامه این دیدار محمدباقر قالیباف با اشاره به اولین سفر خارجی خود در مقام رئیس مجلس به مسکو، گفت: همراه داشتن پیام رهبر معظم انقلاب برای آقای پوتین، ویژگی خاصی به این سفر داده است. 

وی افزود: این پیام مهم درباره منطقه و قدرت های جهانی است و این مفهوم را در خود دارد که ارتباط دوجانبه ایران و روسیه ارتباطی راهبردی، عمیق و چند ده ساله خواهد بود و آن چه مدنظر است این است که توافق ها و تصمیم ها بین دوکشور براساس توافق های ۲۰ و ۵۰ ساله تداوم پیدا کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تغییرات سیاسی در کشورهایی که روحیه سلطه گری و یکجانبه گری دارند هرگز در روابط عمیق بین ایران و روسیه تاثیر نخواهد داشت و این ارتباط راهبردی مستمر و دائمی است.

قالیباف افزود: بسیار طبیعی است که برای چنین ارتباط عمیق و مستمری باید همکاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی،انرژی،حمل و نقل، علمی و فناوری علمی و دفاعی و امنیتی را توسعه دهیم. 

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی به خصوص با الویت تولید انرژی در بخش های مختلف از موضوعات مورد توجه هردوکشور است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از دولت روسیه بابت واکسن روسی کرونا به ایران تشکر کرد و گفت: همکاری بر سر واکسن کرونا نمونه ای از همکارهای دوستانه و عمیق دو کشور است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.