ریهو تراس، نماینده استونی در پارلمان اروپا اعلام کرد که به همراه بیش از ۵۰ عضو دیگر پارلمان نامه‌ای را خطاب به رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نوشته‌ و خواستار استعفای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به دلیل سفر غیرقابل دفاع و حقارت‌بار او به مسکو شده‌اند.

درخواست بیش از ۵۰ عضو پارلمان اروپا برای استعفای بورل

قدس آنلاین: بورل چند روز پس از زندانی شدن الکسی ناوالنی، منتقد کرملین، به مسکو سفر کرد و در حالی که با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود ملاقات می‌کرد، مسکو سه دیپلمات اروپایی را به دلیل شرکت در تجمع‌های طرفداران ناوالنی اخراج کرد.

تراس که پیشتر فرمانده ارتش بوده و در حال حاضر به نمایندگی از حامیان حزب مردم اروپا در استونی به پارلمان اروپا راه یافته، به یورونیوز گفت که سفر بورل به مسکو «یک فاجعه بزرگ» بود؛ چرا که روسیه هر کاری را که می‌توانست برای «تحقیر» عالی‌رتبه‌ترین دیپلمات اتحادیه اروپا بکند، کرد.

نماینده استونی همچنین معتقد است که بورل پس از اعلام خبر اخراج سه دیپلمات آلمانی، لهستانی و سوئدی از مسکو باید به سفر خود پایان می‌داد.

او در توضیح محتوای نامه بیش از ۵۰ نماینده پارلمان اروپا به اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز گفت که هدف ارائه استدلال‌هایی در مورد ناکامی‌های پیاپی بورل در دفاع از منافع اتحادیه اروپا بود.

تراس افزود، بر همین اساس به اظهارات نادرست او در مورد تحریم‌های روسیه استناد شده و نیز انتقادهای او از آمریکا به عنوان متحد اصلی اتحادیه اروپا به خاطر سخت‌گیری بر کوبا یادآوری شده است. نماینده استونی همچنین یادآور شد که دفاع بورل از واکسن روسی اسپوتنیک برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ نیز در حیطه مسئولیت ایشان نبوده است.

امضاکنندگان این نامه از خانم فون در لاین خواسته‌اند تا برای جلوگیری از تضییع بیشتر منافع اتحادیه اروپا عذر بورل را بخواهد و او را وادار به استعفا از سمت خود کند.

بورل روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای سفر مسکو را «بسیار پیچیده» و کنفرانس خبری برگزار شده در روسیه را بسیار «تهاجمی» توصیف کرده بود. او در عین حال، اعلام کرده بود که روسیه در حال دور شدن از اتحادیه اروپاست و قصد ندارد از فرصت موجود برای گفت‌وگو استفاده کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اعتراف کرده بود که از طریق شبکه‌های اجتماعی از اخراج دیپلمات‌های اروپایی با خبر شده و مسکو رسما این اقدام را به اطلاع نرسانده بوده است.

در مقابل تراس این بیانیه بورل را به مثابه «ریختن اشک تمساح» دانست ولی سپس سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که بورل از سفر خود به مسکو ابراز پشیمانی نمی‌کند و بر این باور است که «مواضع روشن اروپا» را در این سفر به اطلاع مسکو رسانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.