مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از رشد چشمگیر شمار و میزان شاخصهای برخورداری عشایر این استان از خدمات مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون خبر داد.

انقلاب اسلامی موجب رشد شاخصهای برخورداری عشایر خراسان رضوی شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبوی‌فرد امروز به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران افزود: سال ۱۳۵۷ تنها سه مورد خدمت شامل راههای رفت و آمد،  آموزش عمومی آن هم فقط در مقطع ابتدایی و مسکن برای عشایر مطرح بود.

وی ادامه داد: برخورداری عشایر خراسان رضوی در این سه شاخص نیز تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی به صورت میانگین تنها شامل ۱۰ درصد جمعیت این قشر از کشورمان بود.  

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با وقوع انقلاب اسلامی و طبق آخرین بررسی انجام شده تا اول امسال این سه شاخص به ۲۳ شاخص افزایش یافته و میانگین برخورداری نیز برای عشایر استان به ۶۰ درصد رسیده است.

نبوی فرد افزود: طبق برنامه پیش روی سازمان عشایر ایران تا افق ۱۴۰۴ میزان برخورداری عشایر کشور از تمامی این شاخص ها باید به ۱۰۰ درصد افزایش یابد که هم اکنون این میزان در خراسان رضوی هشت درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی به افتتاح ۱۳ طرح عمرانی و تولیدی برای ارتقای امور اقتصادی و رفاهی عشایر خراسان رضوی در مناطق عشایرنشین همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اضافه کرد: این تعداد پروژه عمرانی و تولیدی در مناطق عشایری با هزینه ۱۹۰ میلیارد ریال آماده ثمردهی شده‌ است.  

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: بهره‌برداری از این طرحها هزار و ۴۰۰ خانوار عشایری خراسان رضوی را از خدمات حاصل از آنها برخوردار می‌کند تا با استفاده از آن در محیط زندگی عشایری زندگی راحت‌تر و مثمرثمرتری داشته باشند.  

نبوی فرد افزود: این طرحها شامل ساخت منبع ذخیره آب، انتقال و تأمین آب محلات عشایری شهرستانهای کلات و درگز، عملیات راهسازی، ایجاد ابنیه در ایل‌راههای عشایری شهرستانهای خواف، مشهد، کاشمر، سرخس و ساخت واحد دامداری و باسکول در شهرستانهای خواف و قوچان است.

عشایر با ۱.۵ درصد از کل جمعیت ایران تولید ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی، حدود ۴۰ درصد صنایع دستی و ۲۸ درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند.

ساختار جامعه عشایری مبتنی بر ایل و عشیره است که با وجود پیدایش تمام پدیده‌های نوظهور در دنیای مدرن، همچنان این ساختار بکر در جامعه آنان پا برجا باقی مانده و مهمتر از آن فرهنگ اصیل کار و کوشش است که در این ساختار پایدار است.
عشایر خراسان رضوی با بیش از هفت هزار و ۵۰۰  خانوار در قالب ۳۵ طایفه و با دارا بودن ۹۹۰ هزار راس دام و تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز و ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد این استان دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.