رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران سبزوار گفت: در دوران مبارزات سال ۱۳۵۷ مردم ایران برای سرنگونی رژیم پهلوی، این شهرستان ۱۹ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

۱۹ نفر طی انقلاب اسلامی در سبزوار به شهادت رسیدند

به گزارش قدس آنلاین، مهدی محتشم با بیان این مطلب گفت: بیشترین و مهم‌ترین وقایع مربوط به دوران انقلاب در شهرستان سبزوار طی آذر و دی ماه سال ۱۳۵۷ روی داد که در اثر آن ۱۹ تن به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: اوج مبارزات انقلابی سبزوار در سال ۵۷، سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در آذرماه رخ داد که طی آن وقایع ۱۰ نفر از شهدای گرانقدر سبزوار در درگیری با نیروهای رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران سبزوار با اشاره به این که مسجد جامع سبزوار یکی از پایگاه‌های مهم و پیشگام انقلاب در این شهرستان بود گفت: مسیرهای چهار راه بیهق (چهار راه شهدای فعلی)، خیابان‌های بیهق، شریعتمداری و مقابل شهربانی و همچنین پاسگاه طبس از مهمترین مناطقی بود که مبارزات انقلابی مردم سبزوار در آن رخ داد.

محتشم افزود: در درگیری دی ماه سال ۱۳۵۷ مقابل پاسگاه ژاندارمری روستای طبس سبزوار که بین مردم و نیروهای پاسگاه رخ داد چهار نفر از اهالی روستای افچنگ شهید شدند.

وی ادامه داد: برخی از اسامی شهدای سبزواری که در درگیری با نیروهای طاغوتی به فیض والای شهادت نائل شدند عبارتند از تقی مشکانی، امام قلی ریواده‌ای، رمضانعلی طلوع نیا، محمد اعیانی ثانی، علی افچنگی، رجبعلی ابراهیمی، صفرعلی برغمدی، محمد صانع زرنگ، غلامحسین فشتنقی، رجبعلی مقیسه ای،  احمد محمدی کلاته بیاتی و محمود رازقندی.  

علاوه بر ۱۹ شهید وقایع انقلاب اسلامی در سبزوار، چهار شهید سبزواری دیگر به نام های محمد حسن علیپور، محمدحسین قانعی بلوچ، سیدرجب رباط جزی و علی اکبر عمادلو در دوران انقلاب در درگیری‌های تهران به شهادت رسیدند.

شهرستان سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.