رئیس بخش آی. سی. یو کرونای بیمارستان تخصصی کودکان اکبر مشهد گفت: آمار بستری کودکان از اسفند ماه ۹۸ تاکنون در بیمارستان اکبر، یک هزار و ۱۷۹ کودک است که از بین کودکان بستری شده تا کنون ۱۰۱ نفر فوت کردند.

۱۰۱ کودک قربانی کرونا در بیمارستان اکبر مشهد/ کرونا در ۶۰ درصد نوزادان بدون علامت است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر غلام‌رضا خادمی در میزگردی با عنوان بررسی خیز مجدد کرونا و ظهور سویه‌های جدیدی از این ویروس که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد انتقال ویروس به متخصصان اطفال دانشگاه علوم پزشکی از طریق ارتباط با کودکان است و بیشترین مرگ در کودکان به دلیل درگیری قلبی، ریوی، کبدی و بیماری‌های متوالی است.

رئیس بخش ICU کرونای بیمارستان اکبر مشهد با اشاره به اینکه مرگ‌ومیر کرونا در کودکان حدود سه درصد از کل بستری‌ها در خراسان رضوی را شامل می‌شود، افزود: فوت ناشی از کرونا در کودکان به دو علت اتفاق می‌افتد، اولین علت درگیری‌های قلبی و عروقی و علت دوم فوت کودکان، بیماری زمینه‌ای است.

وی گفت: آمار بستری کودکان از اسفندماه سال گذشته تاکنون در بیمارستان اکبر که یکی از مراکز کرونایی استان است، یک هزار و ۱۷۹ کودک است که از بین کودکان بستری شده تا کنون ۱۰۱ نفر فوت کردند.

دکتر خادمی در ادامه به تشریح سندروم کاوازاکی پرداخت و بیان کرد: سندروم کاوازاکی واکنشی است، همراه با تب چند روزه که ممکن است طولانی باشد و یکسری واکنش‌های التهابی که بیشتر قلب و عروق کودکان را درگیر می‌کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این بیماری معمولا در سنین شیرخوارگی به بعد شکل می‌گیرد وعموما کودکان پنج‌ شش ساله را درگیر می‌کند، عموما در این سندروم  درگیری قلبی و عروقی از جمله افت فشار خون و نارسایی قلبی وجود داد، همچنین درگیری ریوی و کبدی نیز داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا واکسیناسیون کرونا برای کودکان انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در پیک اول، بیشتر کودکان پنج تا ۱۰ سال مبتلا به کرونا شدند که در همه دنیا هم به این صورت بوده است و در اواخر آبان ماه که پیک مرگ‌ومیر بوده است، کودکان شیرخواره مبتلا به کرونای تنفسی می‌شدند.

دکتر خادمی با اشاره به نگرانی سازمان جهانی بهداشت در خصوص کرونای کودکان گفت: عدم تحرک کودکان و قرنطینه کردن آن‌ها خطر چاقی کودکان را تشدید می‌کند.  

رئیس بخش ICU کرونای بیمارستان اکبر مشهد در خصوص تأثیر کرونا بر رشد کودکان گفت: هنوز مطالعه دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است که کرونا چه تاثیری در رشد کودکان داشته است.

وی بیان کرد: برخوردهای فیزیکی، اداری و دستوری، کارایی زیادی در جلوگیری از کرونا ندارد، ما باید در جلوگیری از کرونا در عمل به مردم آموزش بدهیم.  

۸۳ درصد ابتلا به کرونا در دورهمی‌های خانوادگی اتفاق می‌افتد

یک متخصص طب اورژانس هم در ادامه این مراسم اظهار کرد: در مقاله‌ای که دو یا سه ماه پیش در مجله نیچر چاپ شده بود، نکته جالبی در مورد انتقال بیماری کرونا بیان شده بود، با توجه به این مقاله دورهمی‌های خانوادگی ۸۳ درصد موجب انتقال بیماری می‌شود، عامل اصلی انتقال بیماری در دورهمی‌های خانوادگی است، همچنین ترس از بیماری‌ای که از بین رفته است خیلی شرایط شیوع را حاد کرده است.

دکتر مسعود شهابیان عنوان کرد: در موج اول و دوم همه‌گیری کرونا، بیماران بیشتر از جامعه مبتلا می‌شدند، در حالی که در موج سوم که شدت ویروس در مهر و آبان خیلی شدید بود، عمدتا ویروس در خانواده‌ها چرخش داشت و موجب درگیری افراد کهنسال می‌شد.

وی تصریح کرد: در اوایل پاندمی کرونا روی آلودگی تماسی تاکید می‌شد اما بعدا متوجه شدیم که آلودگی‌ها بیشتر ناشی از ترشحات بینی و دهان است و به همین دلیل ماسک و تهویه و رعایت فاصله‌های اجتماعی توصیه شد.   

این متخصص طب اورژانس در خصوص تأثیرات جامعه‌شناختی ویروس کرونا بیان کرد: بیماری کووید ۱۹ فقط از لحاظ بهداشت و سلامتی بر افراد تاثیر نمی‌گذارد، بلکه تاثیرات جامعه‌شناختی فراوانی هم دارد، براساس اخبار منتشر ‌شده، در بعضی از کشورهای جنوب شرق آسیا مانند اندونزی، هند و ویتنام افزایش فقر خانواده‌ها و ازدواج کودکان کم سن شیوع پیدا کرده است و پدیده کودک همسری افزایش خیلی زیادی داشته است.

شهابیان خاطرنشان کرد: کودکان خوشبختانه درگیری‌های خیلی خفیفی با کرونا دارند. براساس مطالعات منتشر شده بیماری کووید ۱۹ در اطفال به صورت تب خفیف یک یا دو روزه است که در اورژانس هم این موارد زیاد مشاهده می‌شود.

وی در مورد موج چهارم ویروس کرونا گفت: براساس اخبار رسمی موج چهارم بیماری کووید ۱۹ در استان‌های فارس و خوزستان شروع شده است، در روزهای اخیر نیز تعداد مراجعین سرپایی نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته است.   

متخصص طب اورژانس در رابطه با موج در بیماری عفونی ذکر کرد: موج در بیماری عفونی یعنی پس از کاهش موارد بیماری، مجددا تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند و براساس این تعریف علمی، متاسفانه ما وارد موج چهارم بیماری شده‌ایم.

کرونا در ۶۰ درصد نوزادان بدون علامت است

یک فوق تخصص نوزادان هم در ادامه این میزگرد با اشاره به اینکه بیشتر نوزادانی که از مادران مبتلا به کرونا و بدون علامت به دنیا می‌آیند مانند والدین خود بدون علامت هستند، گفت: ۶۰ درصد نوزادان یا علائم ندارند یا این علائم خفیف هستند.

دکتر احمدشاه فرهت اظهار کرد: تصور عموم مردم بر این است که نوزادان درگیر کرونا نمی‌شوند، در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است، در موج اول کرونا این سوال مطرح شد که در صورت ابتلای مادر حامله به کرونا آیا کودک با کرونا به دنیا می‌آید؟

وی افزود: در موج سوم کرونا متوجه شدند که کرونا از طریق جفت و کانال زایمانی منتقل می‌شود، بنابراین نگرانی‌های ما نسبت به مادران مبتلا به کرونا افزایش یافته است؛ به همین دلیل مادران بارداری که در بیمارستان زایمان می‌کنند دارای اتاق مخصوص، وسایل مخصوص و تیمی خاص برای بررسی وضعیت مادر و نوزاد هستند.

این فوق تخصص نوزادان ادامه داد: اگر سیستم تنفسی نوزادان درگیر شود، دارای علائم بسیار کمی مانند سرفه هستند، سرفه در نوزادان بسیار نادر است، به این معنی که اگر نوزادی سرفه نکند نشان‌دهنده درگیر بیماری نبودن او نیست، نداشتن سرفه در میان نوزادان به معنی رد کردن ابتلا به بیماری کویید ۱۹ نیست.

فرهت با اشاره به اینکه تغذیه کودک از طریق شیر مادر اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: کویید۱۹ مشابه سندرم کاوازاکی است، طبق تحقیقات ما در دوره نوزادی سندروم کاوازاکی بسیار کم دیده می‌شود، مادر مبتلا به کرونا نمی‌تواند ویروس کویید ۱۹ را از طریق شیر منتقل کند، در صورتی که بیماری مادر شدید باشد، وی می‌تواند با دوشیدن شیر خود کودک را تغذیه کند، شیر مادر نباید قطع شود، نیازی به جوشیدن شیر مادر نیست و ویروس کرونا از طریق شیر منتقل نمی‌شود.

وی با ارائه توصیه‌هایی پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا کودکان به کویید ۱۹ اظهار کرد: برای پیشگیری از ابتلای نوزاد به ویروس کرونا باید برای تغذیه کودک از شیر مادر استفاده شود، خانواده‌ها باید دید و بازدیدها را کمتر کنند، همچنین افرادی که ساکن آپارتمان هستند از آسانسور کمتر استفاده کنند، والدین دارای نوزاد و یا کودک کوچک از وسایل نقلیه عمومی کمتر استفاده کنند و برای خرید کردن کودکان خود را به همراه خود به فروشگاه‌ها نبرند.

واکسن کرونا برای نوزادان توصیه نمی‌شود

این فوق تخصص نوزادان تشریح کرد: به والدین توصیه می‌شود که کودکان خود را در فضاهای باز و خلوت بیرون از منزل برای تفریح ببرند، درحال حاضر در هیچ جای دنیا کودکان را واکسیناسیون نمی‌کنند، واکسن ویروس کرونا برای نوزادان توصیه نمی‌شود.

فرهت گفت: به صورت کلی به کودکان بالای دو سال توصیه می‌شود که از ماسک استفاده کنند. البته در صورت کلی به والدین توصیه می‌شود که کودکان خود را به فضاهای شلوغ و بسته نبرند تا آن‌ها را مجبور به استفاده از ماسک نکنند، برای اطمینان از ابتلای کودکانی که مشکوک به کرونا هستند، دو راه وجود دارد، یکی از این روش‌ها انجام تست PCR است، در صورتی که توانایی تست گرفتن ندارید، ۱۴ روز از کودک در منزل نگهداری کنید تا از بهبود وی در صورت مبتلا بودن اطمینان حاصل کنید.

۱۵۰۰ بازدید از مراکز درمانی 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد هم در این میزگرد تخصصی با بیان اینکه همیشه موج های بعدی از نظر قدرت، تعداد مبتلایان و میزان تلفات شدیدتر از موج‌های قبلی است، گفت: پیش‌بینی شده اوایل سال آینده این موج بیشترین شدت را پیدا می‌کند.

دکتر علی بیرجندی‌نژاد با اشاره به خطر پیک چهارم کرونا که سلامت جامعه را تهدید می‌کند، اظهار کرد: باید تمام تلاشمان را برای کاهش شدت موج چهارم، تعداد مبتلایان و آمار مرگ‌ومیر انجام دهیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده در اوایل سال آینده این موج بیشترین شدت را پیدا می‌کند، عنوان کرد: رسانه‌های جمعی، کادر درمان و تمام کسانی که با مردم در ارتباط هستند، باید اهمیت این موضوع را در نظر بگیرند، با توجه به کاهش مبتلایان، یکسری از محدودیت‌ها برداشته شده و مردم نسبت به این مهم دیدی خوشبینانه پیدا کرده‌اند که سبب شده‌ رعایت پروتکل‌های اجتماعی کمتر جدی گرفته شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تاکید می‌شود برای اینکه با خطرات بیشتری مواجه نشویم، پروتکل‌ها را بیش از گذشته رعایت کنیم تا از این موج با کمترین میزان آسیب عبور کنیم.

بیرجندی‌نژاد ضمن بیان اینکه روش اصلی کنترل این بیماری، ایجاد ایمنی است که در حال حاضر ایجاد این ایمنی مبتنی بر واکسیناسیون است، اظهار کرد: در خصوص واکسیناسیون اولویت با کادر درمان و افراد مسن است، در کادر درمان نیز اولویت با افرادی‌ است که در ICU کرونا کار می‌کنند و بعد با توجه به میزان تهیه شده واکسن، به تدریج بر روی سنین پایین‌تر و افراد دیگر انجام می‌شود.

وی در پیامی به مسئولان تاکید کرد: باید تلاش شود با حداکثر توان و با سرعت هرچه بیشتر اقدام به تهیه واکسن صورت گیرد، واکسیناسیون زمانی مؤثر واقع می‌شود که طیف کافی از افراد جامعه و بر اساس پیش‌بینی‌ها، حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد واکسینه شده باشند، تا آن زمان که در خوش‌بینانه‌ترین حالت در ماه‌های آتی اتفاق می‌افتد، همچنان باید پروتکل‌ها با جدیت رعایت شود و شروع واکسیناسیون نباید ما را از این وظیفه غافل کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد درباره ابتلای کودکان به ویروس کرونا بیان کرد: تصور ذهنی رایج این است که کودکان به این ویروس مبتلا نمی‌شوند، ما باید این تصور غلط را تصحیح کنیم، کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما با شدت کمتر و علائم خفیف‌تر، هرچند کودکان علائم شدید و مشخصی را نشان نمی‌دهند.

بیرجندی‌نژاد افزود: افرادی که با کودکان کرونایی ارتباط دارند به دلیل نوع تماسشان، در معرض خطری جدی قرار دارند؛ استاد اسماعیلی و استاد خوارزمی که از بهترین متخصصان حوزه کودکان بودند را به دلیل ابتلا به کرونا از طریق تماس نزدیک با کودکان از دست دادیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه سلامت خراسان رضوی ۳۲ شهید داشته‌ایم، گفت: از مردم تقاضا می‌شود که برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان رعایت پروتکل‌ها و اجتناب از حضور در مراکز تجمع را جدی‌تر بگیرند و مسئولان نیز تهیه واکسن را در اولویت کاری خود قرار دهند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: امیدوار هستیم که مردم و مسئولان تلاش خود را برای برگرداندن سلامت به جامعه و دور کردن کادر درمان از فشار کاری که با آن مواجه هستند و سلامتی‌شان را تهدید می‌کند، انجام دهند.

بیرجندی‌نژاد در خصوص بازدیدهای بهداشتی انجام گرفته از مراکز و مطب‌ها، عنوان کرد: این بازدیدها از حدود سه، چهار ماه پیش شروع شده ‌است و بیش از هزار و ۵۰۰ مورد بازدید انجام شده و تقریبا از حداکثر مؤسسات و مراکز فعال، حداقل یک بار بازدید صورت گرفته و در مورد نقاط ضعف به آن‌ها تذکر داده شده است.

وی گفت: هم‌اکنون حدودا هفته‌ای یک تا دو پلمب مراکز به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی انجام‌ می‌شود و اگر باز هم مواردی به ما گزارش شود، بلافاصله مراجعه می‌کنیم و ایرادات را تذکر می‌دهیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از معضلات مطب‌ها و مراکز، تراکم جمعیت به دلیل محدودیت‌ها و منع آمدوشد از ساعتی مشخص است، اظهار کرد: بیماران تا قبل از این ساعت به مراکز مراجعه می‌کنند و این امر باعث تراکم جمعیت می‌شود، با این وجود، ما نظارت‌های دقیقی را انجام می‌دهیم و تاکید شده است که نوبت‌دهی‌ها حتی‌الامکان به گونه‌ای باشد که از ازدیاد جمعیت در مطب‌ها جلوگیری شود، توصیه می‌کنیم بیماران در مراجعه به مراکز، در هوای آزاد منتظر بمانند و در هنگام نوبت خود به داخل مراجعه کنند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.