دیوان عالی فرانسه قرار است در روز چهارشنبه ۱۰ فوریه (۲۲ بهمن) درباره پرونده جنجالی تجاوز گروهی به یک دختر در دوران نوجوانی او نظر بدهد.

ادامه جنجال بر سر تجاوز ۲۰ آتش‌نشان به دختر ۱۳ ساله در فرانسه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از یورونیوز، پرونده جنجالی این دختر که با نام کوچک مستعار «ژولی» از او یاد می‌شود از سال ۲۰۱۰ مطرح شد. ژولی که در آن زمان ۱۵ سال داشت به اتفاق مادرش به کلانتری شهر «لای‌ له ‌رُز» در حومه پاریس رفت و ادعا کرد که ۳ مرد آتش‌نشان بارها به او تجاوز کرده‌اند.

او سپس در سال ۲۰۱۲ بار دیگر نزد مقامات قضایی شکایت کرد و گفت که ۱۹ نفر دیگر از همکاران این آتش‌نشانان به او تجاوز کرده‌اند. دو نفر از این متهمان اکنون فوت کرده‌اند.

ژولی گفت که این مردان از سال ۲۰۰۸، یعنی از زمانی که او تنها ۱۳ سال داشته، به مدت دو سال، در جاهای مختلف با او رابطه جنسی برقرار کرده‌اند. با این همه از شکایت و محکومیت بدوی متهمان این پرونده تا رسیدن به دادگاه استیناف بیش از ده سال طول کشید.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

یک بار او در ۱۳ سالگی در مدرسه دچار تشنج شد و مسئولان مدرسه با مأموران امداد آتش‌نشانی تماس گرفتند. در فرانسه، کار فوریت‌های پزشکی نیز بخشی از وظایف نیروهای آتش‌نشانی یا «پُمپیه» را تشکیل می‌دهد.

ژولی از دوران نوجوانی از اضطراب و حملات شدید عصبی رنج می‌برد. وکلای این دختر فرانسوی که اکنون ۲۵ سال دارد، می‌گویند که مصرف داروهای ضد افسردگی قوی او را «در موقعیت ضعف جسمی و روانی» قرار داده است.

ابتدا یک آتش‌نشان که برای رسیدگی به وضعیت ژولی اعزام شده بود، اعتماد این دختربچه را جلب کرده و شماره تلفنش را گرفت. این مأمور جوان که «پی‌یر ک.» نام دارد، پس از آن با ژولی تماس گرفته و با او تلفنی سکس می‌کند. پی‌یر دو همکار دیگر خود را نیز با ژولی آشنا کرده و آن گونه که خود ژولی گفته است، در نوامبر ۲۰۰۹، در حضور دو همکارش، او را مجبور به رابطه دهانی کرده است.

ژولی در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری مدیاپارت فرانسه گفت: «مجبور شدم، با ضربه مشت تهدیدم کرده و بعد تجاوز کردند. آن قدر بی حال شده بودم که نمی‌توانستم واکنشی نشان دهم.»

پی‌یر که بعد از آن با جلب اعتماد مادر ژولی، باز هم برای درمان اعزام شده بود، خود و همکارانش ۱۳۰ بار به بهانه ویزیت با او ارتباط جنسی برقرار می‌کنند. هر ۲۰ متهم این پرونده در آن زمان حدود ۲۰ تا ۲۲ ساله بوده‌اند.

ژولی در اظهارات خود به مأموران تحقیق پرونده گفته که تجاوزهای جنسی به او در مکان‌های مختلفی از جمله در خانه خودش یا آپارتمان‌های دیگر، در توالت بیمارستان، در پارک‌ها یا در پارکینگ‌ها انجام می‌شده و گاهی اوقات چندین آتش‌نشان همزمان به او تجاوز می‌کرده‌اند.

اقدام به خودکشی

ژولی تا کنون چندین بار اقدام به خودکشی کرده و همچنان تحت درمان افسردگی است، اما از پا ننشسته و پرونده‌اش را پی‌گیری می‌کند.

آخرین باری که او خودکشی کرد در سال ۲۰۱۴ بود که خودش را از پنجره ساختمان به بیرون پرتاب کرد. او زنده ماند، اما دچار معلولیت ۸۰ درصدی شد.

ژولی که روز یکشنبه در راهپیمایی پاریس شرکت کرده و برای نخستین بار در برابر جمع ظاهر شده بود، گفت: «من پیامی برای تجاوزگرانم دارم؛ شما فکر می‌کردید می‌توانید مرا بکشید، اما اکنون نوبت شماست که به خود بلرزید.»

رأی دادگاه

سه نفر از ۲۰ آتش‌نشان به تعرض جنسی متهم شدند و حکم آنها ۱۰ سال زندان است. اما وکلای ژولی چنین استدلال می‌کنند که هر ۲۰ آتش‌نشان باید متهم به «تجاوز به عنف» بشوند.

پی‌یر و دو آتش‌نشان دیگر اعتراف کرده‌اند که با ژولی رابطه جنسی با دخول داشته‌اند اما گفته‌اند که این رابطه با «رضایت» دختربچه بوده است.

کورین لوریش، مادر ژولی در جریان راهپیمایی صدها نفری که روز یکشنبه در حمایت از دخترش در پاریس برگزار شد، گفت: «همه متهمان گفته‌اند که با ژولی رابطه جنسی با دخول داشته‌اند، اما دادگاه در آخرین لحظه عنوان تجاوز جنسی را (فقط علیه سه متهم) اعلام کرد. این منطقی نیست. اگر دیوان عالی حکم را لغو نکند، این بدان معناست که ۱۷ نفر از آتش‌نشانان متجاوز هرگز محاکمه نخواهند شد و این پذیرفتنی نیست.»

اشاره خانم لوریش به حکم یک قاضی است که در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت اتهام «تجاوز به عنف» علیه سه متهم اصلی را لغو و اتهام «رابطه جنسی با دخول توافقی با فرد زیر ۱۵سال» را جایگزین آن کرد. بنا به تصمیم این قاضی، هیچ اتهامی علیه ۱۷ نفر دیگر در این پرونده مطرح نشده است.

مادر و بستگان ژولی به این حکم اعتراض کردند. اما در نوامبر گذشته، دادگاه تجدیدنظر ورسای در غرب پاریس، با استناد به این موضوع که ژولی با رضایت تن به رابطه جنسی داده و مقاومتی نکرده، اعتراض را رد کرد.

خانواده به این حکم اعتراض کردند. در نوامبر گذشته ، دادگاه تجدیدنظر در ورسای ، اعتراض را رد کرد ، زیرا جولی به اعمال جنسی رضایت داده بود.

مشکل سن قانونی برای «رضایت»

در فرانسه در مورد سن فرد برای اعلام «رضایت» در رابطه جنسی، خلأ قانونی وجود دارد. یعنی اگر کسی با فرد زیر سن قانونی رابطه جنسی با رضایت داشته باشد، حتی اگر آن فرد زیر سن قانونی باشد، این کار تجاوز محسوب نمی‌شود.

طرفداران حقوق زنان و کودکان در فرانسه با هشتگ «عدالت برای ژولی» خواستار محاکمه تمام افراد متجاوز به ژولی و نیز وضع قانون در زمینه سن رضایت در رابطه جنسی شده‌اند. آنها بر این باورند که اصولا هر گونه رابطه جنسی با افراد زیر قانونی باید «تجاوز» تلقی شود، زیرا صحبت از «رضایت» در مورد این افراد معنی ندارد.

یکی از کنشگران فمینیست فرانسوی به نام اورسولا لمن در راهپیمایی روز یکشنبه گفت: «مسئله یک کودک ۱۳ ساله در برابر ۲۰ مرد بالغ مطرح است که تازه همه زوایای آن هم روشن نیست. اگر دادگاه توانایی تشخیص زورگویی و تجاوز جنسی در این مورد را ندارد، پس چه چیزی در نظر آنها کافی است تا آن را به عنوان تجاوز طبقه‌بندی کند؟»

طبق قوانین فرانسه، برای اینکه عمل جنسی به عنوان «تجاوز» طبقه‌بندی شود، این عمل باید با «زور، تهدید، خشونت یا غافلگیری» همراه باشد.

برخی از کنشگران، روانپزشکان و طرفداران حقوق کودکان که در زمینه خشونت جنسی تخصص دارند، چنین استدلال می‌کنند که این تعریف و طبقه‌بندی در مورد کودکان ناکافی است.

بسیاری از از حقوقدانان پیشنهاد کرده‌اند که قانون اصلاح شده و سن ۱۵ سال برای رضایت در رابطه جنسی در نظر گرفته شود. به این ترتیب هر گونه رابطه جنسی با افراد زیر ۱۵ سال، «تجاوز» محسوب خواهد شد. دولت فرانسه گفته است که قصد دارد موضوع جرم‌انگاری رابطه جنسی بزرگسالان با کودکان زیر ۱۵ سال بدون توجه به رضایت را مورد بررسی قرار دهد.

رای نهایی دیوان عالی قرار است هفدهم مارس اعلام شود.

منبع: عصر ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راز ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 1
    چی بکم،نظری ندارم.شوکه شدم.کشوره مهده تمدن فرانسه که حقوق همه دفاع میکنه این یه نمونه اش از فساده درونش