رئیس‌جمهور جدید آمریکا طی اولین سخنرانی خود در پنتاگون، با تاکید بر لزوم مقابله با تهدیدهای چین، گفت که از به کار کردن قوه قهریه برای دفاع از آمریکا تعلل نخواهد کرد.

بایدن پس از تشکیل کارگروه ویژه علیه چین: هرگز در به کاربردن قوه قهریه تعلل نخواهم کرد

قدس آنلاین: «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه برای اولین بار در وزارت دفاع این کشور حاضر شد و در یک نشست خبری به سخنرانی پرداخت.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، بایدن ابتدا با قدردانی از خدمات نیروهای مسلح و نظامیان این کشور، گفت: «هرگز کاری که [ارتش] انجام می‌دهد را سیاسی نمی‌کنم. هرگز به شما بی‌احترامی نخواهم کرد».

وی سپس با اشاره به بحران‌های جهانی توضیح داد: «با وزیر دفاع و سران کشورهای جهان جهت پایان دادن به جنگ‌ها، همزمان با مبارزه با تروریسم، تلاش خواهم کرد».

رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص جدیت خود برای مقابله با تهدیدها علیه این کشور نیز اظهار داشت: «اگر لازم باشد، هرگز در به کار بردن قوه قهریه تعلل نخواهم کرد. البته باور دارم که توسل به زور باید آخرین گزینه باشد».

بایدن درخصوص سیاست‌های دولت جدید آمریکا علیه چین نیز گفت: «باید با چالش‌هایی که چین [برای ما] دارد، مقابله کنیم. تشکیل کارگروه ویژه در  پنتاگون برای ارزیابی سیاست‌های در قبال چین و ارائه پیشنهادات جهت مقابله با آن را اعلام می‌کنم».

وی سپس با استقبال از آزاد شدن «لُجین الهَذلول» فعال حقوق بشری از زندان‌های رژیم عربستان سعودی، گفت: «این خبر  خوبی است».

پیشتر «رابرت وود» نماینده جدید آمریکا در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، از تصمیم دولت بایدن برای گنجاندن چین در معاهده کنترل تسلیحات اتمی خبر داده بود.

تماس تلفنی بایدن با شی‌جین پینگ

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در تماس تلفنی با همتای چینی خود، ضمن ابراز نگرانی از اقدامات مختلف پکن در حوزه‌های اقتصادی، هنگ‌کنگ و تایوان، بر اولویت خود برای حفاظت از امنیت مردم آمریکا تاکید کرد.

به نوشته  وبگاه کاخ سفید، بایدن در تماس با شی، ضمن تبریک سال نوی چینی به مردم این کشور، بر اولویت خود در حفاظت از امنیت مردم آمریکا و همچنین حفظ منطقه آزاد هند و اقیانوسیه تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور بایدن همچنین نگرانی‌های بنیادین خود درباره اقدامات غیرمنصفانه چین در حوزه اقتصادی، سرکوبگری در هنگ‌کنگ، نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ و قدرت‌نمایی روزافزون در منطقه (شرق آسیا) و تایوان را ابراز کرد».

رؤسای جمهور آمریکا و چین درباره مقابله با همه‌گیری ویروس «کووید۱۹»، چالش‌های مشترک در امنیت سلامت جهانی، تغییرات اقلیمی و ممانعت از اشاعه تسلیحات، تبادل نظر کردند.

بر این اساس، بایدن همچنین از تعهد خود برای پیگیری تعامل کاربردی و نتیجه‌گرا با چین، همزمان با حفظ منافع متحدان و مردم آمریکا گفت.

اظهارات اخیر تعدادی از مقام‌های دولت جدید آمریکا به ریاست بایدن درخصوص چین و روسیه نشان داد آنها نیز همان سیاست‌های سرکوبگرانه دولت پیشین به ریاست «دونالد ترامپ» را دنبال می‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.