ایلام- عشایر ایلام با در اختیار داشتن یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام ۶۵ درصد جمعیت دامی استان را در اختیار خود داشته و لذا نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین مواد پروتئینی دارند اما باوجوداین نقش با مشکلات ریزودرشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که رفع این مشکلات در راستای جهش تولید بسیار حائز اهمیت است.

عشایر دامدار در دام مشکلات؛ نمایندگان مردم بر حل مشکلات تأکید دارند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: حدود ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار عشایری در قالب ۱۲ ایل با جمعیت ۶۰ هزار نفر در استان ایلام حضور دارند که ۱۱ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

در استان ایلام تعداد دو میلیون ۲۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین وجود دارد که از این مقدار یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار رأس مربوط به عشایر است که ۶۵ درصد جمعیت دامی استان را شامل می‌شود.

بدون شک برخورداری از این پتانسیل تولید نیازمند بسترهایی برای تسهیل تولید و رسیدن به هدف جهش تولید است اما این در حالی است که بسیاری از عشایر به دلیل شرایط اقلیمی استان با شرایط دشواری به تولید مشغول هستند که همواره مورد اعتراض بسیاری از مسئولان بوده است.

راه سخت تولید

ایل راه‌ها یا مسیرهای تردد عشایر ازجمله موانعی است که هرسال بارش‌ها تخریب می‌شود و لذا این قشر زحمتکش را با مشکلات فراوان مواجه می‌کند.از طرفی عشایر ایلامی به دلیل عدم دسترسی به بازارهای فروش و کمبود علوفه در بسیاری از فصول در دام دلالان گرفتارشده و ازآنجاکه نمی‌توانند دام مازاد خود را به قیمت دلخواه به فروش برسانند متحمل ضرر و زیان می‌شوند.

این مشکلات به‌گونه‌ای است که تاکنون حتی امام‌جمعه ایلام را نیز بر آن داشته تا نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و به مسئولان و متولیان این مشکلات را یادآوری نماید.

حجت‌الاسلام الله نور کریمی تبار امام‌جمعه ایلام بابیان اینکه استان ایلام حدود ۱۱ درصد جمعیت عشایری دارد، که به‌نوعی زندگی سخت و پرتلاشی است اظهار می‌کند: جامعه فعلی عشایری اگر کنار بکشد جایگزین ندارد، آن‌ها نیاز به توجه ویژه دارند.

وی عنوان می‌کند: با توجه به کوهستانی بودن استان ایلام مشکل جاده‌های ارتباطی، محدودیت‌هایی برای تردد عشایر استان ایجاد می‌کند که نیاز به توجه ویژه دارد، برای مثال برخی مراتع و زمین‌های حاصلخیز دارای مسیرهای صعب‌العبور و خطرناکی است که برای عشایر قابل‌دسترس نبوده و متأسفانه بدون استفاده از بین می‌روند.

امام‌جمعه ایلام با اشاره به مولد بودن جامعه عشایر در بحث تأمین گوشت قرمز، گفت: عشایر استان، مولد بهترین گوشت قرمز و عرضه آن با کمترین قیمت ممکن هست.

وی افزود: بااین‌وجود واقعاً بی‌انصافی است که از برخی کشورها واردات گوشت صورت گرفته و گوشت تولید داخل به فروش نمی‌رسد.

امام‌جمعه ایلام با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چه دست‌های پنهانی در کار است، که جامعه عشایر را مجبور به قاچاق می‌کند، ابراز کرد: خواهش بنده این است زمینه‌سازی صورت گیرد که درصدی از دام مازاد عشایر استان به کشور همسایه صادر شود.

وی گفت: با انجام این کار علاوه بر آنکه مشکل دام مازاد دامداران حل می‌شود، می‌توان درصدی را به‌عنوان مالیات و به نفع دولت برای تأمین هزینه زیرساخت امور عشایری لحاظ و هزینه کرد.

امام‌جمعه ایلام یادآوری می‌کند: مسیرهای ایل رو، با وقوع بارش‌های فصلی، عملاً از بین رفته و آن‌ها برای آب‌رسانی و تأمین داروی دام و سایر مایحتاج خود دچار مشکلات فراوانی می‌شوند، ایشان نیاز اصلی برای رفع این مشکل را تقویت بنیه استان و زیربنای راه‌سازی دانست.

فروش دام به کمترین قیمت

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه متأسفانه شاهد آن هستیم که عشایر استان  دام‌های خود را با کمترین قیمت ممکن به فروش می‌رسانند بیان می‌کند: در این راستا ضرورت دارد تا تدبیر و راهکار لازم اندیشیده شود.

علی‌اکبر بسطامی اظهار می‌کند: مشکلات آب‌رسانی و جاده از معضلات عمده عشایر استان و نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری است.

وی در این رابطه معتقد است: عشایر استان ایلام در عرصه تولید سهم بسزایی دارند و زیبنده نیست که عشایر مشکل آب، مشکل راه ارتباطی.... داشته باشند.

بسطامی اظهار می‌کند: اگر ما بتوانیم سازوکاری را ایجاد کنیم که عشایر برای فروش محصولات خود دچار زحمت نشوند، قطعاً شاهد آن خواهیم بود که عشایر حضوری پررنگ در عرصه تولید خواهند داشت.

وی می‌گوید: اگر دولت و مسئولان توانسته بودند سفره عشایر را غنی‌تر کنند، امروز شاهد این مشکلات نبودیم، مجلس قطعاً به دنبال آن است در بودجه سال آینده به رفع مشکلات عشایر توجه ویژه‌ای شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.