۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 739652

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: میانگین دمای هوای کلانشهر مشهد ظرف بهمن‌ ماه جاری در مقایسه با دوره آماری بلندمدت به میزان چهار درجه سلسیوس افزایش یافته و گرمتر شده است.

هوای گرم زمستان

به گزارش قدس آنلاین، محسن عراقی‌زاده امروز پیرامون گرمای کم‌سابقه هوای مشهد در میانه فصل زمستان افزود: هوای بهمن ماه امسال در استان خراسان رضوی نسبت به دوره آماری گرمتر شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌های قبلی هواشناسی نیز موید افزایش دو درجه‌ای میانگین دمای هوای بهمن ماه جاری نسبت به دوره آماری بود.  

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی کنونی نیز حاکی از ماندگاری هوای گرم در این استان برای ۱۰ روز آتی است.

وی ادامه داد: بر اساس پیشینه معمول همه ساله، در این موقع سال "جبهه پرفشار جوی سیبری" حامل هوای سرد به سمت این استان مایل شده و در جو خراسان رضوی تقویت می‌شود.  

عراقی‌زاده گفت: امسال این پدیده معمول جوی و هوای سرد آن در خراسان رضوی رخ نداده و به شکلی ضعیف‌تر از فعالیت معمول سالهای گذشته عمل کرده  است.  

وی افزود: پدیده تابش بالای نور خورشید که در میانه فصل زمستان بخاطر ابرناکی آسمان کمتر رخ می‌دهد، امسال در خراسان رضوی اتفاق افتاده لذا دمای روزانه هوا را در این استان بالا برده و این فرآیند باعث افزایش میانگین دمای هوای خراسان رضوی شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی در ادامه به نتیجه بررسی دمای هوا در "سال زراعی" که مهر ماه هر سال آغاز می‌شود نیز اشاره و بیان کرد: با این وجود، ظرف سال زراعی جاری تاکنون میانگین دمای هوای خراسان رضوی یک درجه کمتر از مدت مشابه پارسال دوره آماری ثبت شد.
وی همچنین به کاهش ۳۴ درصدی میزان بارندگی در خراسان رضوی از ابتدای سال زارعی جاری تاکنون نسبت به دوره آماری اشاره و بیان کرد: حجم بارش نزولات جوی در این استان به میزان ۴۷ درصد نسبت به  مدت مشابه سال زراعی گذشته نیز کمتر شده است.
عراقی‌زاده گفت: سال زراعی جاری تاکنون یعنی از مهر گذشته تا بهمن ماه جاری میانگین حجم بارندگی در خراسان رضوی ۵۱ میلیمتر بوده است.
وی به توزیع جفرافیایی بارشهای سال زراعی جاری در نقاط مختلف خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: کمترین حجم بارش ظرف این مدت در گناباد واقع در جنوب و جغتای واقع در غرب استان ثبت شد.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی افزود: بیشترین میزان بارندگی ثبت شده در این استان ظرف سال زراعی جاری تاکنون هم مربوط به ریوش مرکز شهرستان کوهسرخ واقع در جنوب غربی خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: میانگین بارندگی در ایستگاه مشهد نیز ظرف همین مدت ۴۲ درصد نسبت به پارسال و ۵۲ درصد نسبت به دوره آماری بلندمدت کمتر شده است.
عراقی‌زاده گفت: حجم ثبت شده بارندگی در مشهد از ابتدای امسال تاکنون ۴۳  میلیمتر است.  

بر اساس پیشینه بلندمدت، میانگین بارش سالانه مورد انتظار در خراسان رضوی ۲۱۰ میلیمتر و در کشور ۲۴۰ میلیمتر است.  

خراسان رضوی منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک است زیرا ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد.

یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمینهای این استان در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود ۳۰ درصد وسعت خراسان رضوی می‌شود. این استان دارای ۱۵ کانون بحرانی فرسایش بادی در ۱۷ منطقه و ۱۵ شهرستان است.

همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی شش میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۹ هکتار معادل ۵۶ درصد از کل مساحت استان است. مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه‌زارها، درختچه‌ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی ۸، ۵ درصد از کل وسعت استان را شامل می‌شود.

استان شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار)، معادل هفت درصد مساحت کل کشور شامل ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستا است.  

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.