قزوین- سال گذشته و امسال براثر وقوع بارندگی و سیلابی شدن برخی مناطق استان قزوین، شدت رانش در مناطق مختلف استان ازجمله منطقه الموت قزوین، به‌عنوان تنها کانون تشدید رانش زمین منطقه را پدیدار ساخت.

زیر پای الموت خالی است؛ رانش زمین شدت می‌گیرد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها:  در بخش رودبار الموت غربی روستاهای سپوهین، کلمین، عباسک، سفیدآب، علی‌آباد، اویرک و در بخش رودبار الموت غربی نیز زرآباد، خشکچال، توان، خوبکوه و اوانک جزو روستاهای بحرانی در حوزه رانشی تشخیص داده شدند.

با توجه به گزارش‌های رسیده، رانش زمین در روستای خوبکوه بخش رودبار الموت شرقی بحرانی و حاد تشخیص داده شد و به همین لحاظ طرح اضطرار جابجایی سکنه آن مورد رسیدگی قرار گرفت و محل موردنظر برای اسکان روستاییان نیز شناسایی و مورد تائید گروه کارشناسی این پژوهشکده هم قرار گرفت.

متأسفانه الموت در سال‌های اخیر جای مطمئنی برای ۱۰۰ روستایی که قرن‌ها در این پهنه زیبا و خوش آب‌وهوا آرام و قرارگرفته بودند نیست  و لذا  روزها و شب‌های اضطراب و ناآرامی برای اهالی روستاهای الموت آغازشده است.

دلهره رانش زمین نمی‌گذارد خواب آرامی داشته باشند. همین اردیبهشت‌ماه امسال بود که رانش در روستای خوبکوه از توابع الموت شرقی باعث ویرانی چندین خانه و قسمتی از جاده اصلی این روستا شد.

بتازگی و در پی بارندگی‌های اخیر در برخی از قسمت‌های روستای زرآباد شکاف‌ها و ترک‌های جدیدی به موارد قبلی اضافه و آن‌ها را عمیق‌تر کرده که همین مسئله نگرانی‌ها نسبت به وقوع رانش در این روستا را محتمل‌تر کرده است.

۱۰۰ روستا در خط رانش زمین

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین دراین‌ارتباط  می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دلایل سرعت گرفتن این بحران جدای از بارندگی‌های فصلی، توسعه باغ‌ها و اراضی کشاورزی و آبیاری سنتی و غرقابی در دامنه شیب‌دار کوهپایه‌ها است به‌طوری‌که کشاورزان این منطقه هنگام آبیاری بندهای خاکی زیادی در زمین ایجاد می‌کنند و با باز کردن دریچه‌ها جریان شدیدی از آب روانه زمین‌ها می‌شود که بانفوذ در خاک موجب لغزش لایه‌های زمین می‌شوند.

قدرت الله مهدی خانی می‌گوید: منطقه کوهستانی الموت به دلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی مستعد رانش است و طبق نظر کارشناسان زمین‌شناسی رانش حدود ۱۰۰ روستای این منطقه را تهدید می‌کند که در این میان نشانه‌های آن در حدود ۱۰ روستا بشدت نمایان شده است. در سالیان اخیر نیز شاهد رشد فزاینده این پدیده هستیم و به همین دلیل بازدیدهای کارشناسانه توسط متخصصان سازمان‌های مربوطه صورت پذیرفته و راهکارهایی نیز در همین ارتباط ارائه‌شده است.»

دست‌اندازی انسان در طبیعت
رانش زمین یا زمین‌لغزش‌ها ازجمله بلایای طبیعی خطرناکی است که می‌توانند در یک منطقه اتفاق بیفتند؛ یعنی همان اتفاق ناگواری که باعث می‌شود خاک، سنگ و سایر اجزای زمین دیگر نتوانند کنار هم باقی بمانند و تحت تأثیر جاذبه به حرکت درآیند.

از نگاه کارشناسان محیط‌زیست اما این پدیده می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در همین راستا بسیاری از فعالان زیست‌محیطی می‌گویند: منطقه الموت استان قزوین یکی از مناطقی است که درگذشته، پوشش گیاهی خیلی خوبی داشت و همین پوشش گیاهی خوب می‌توانست از این منطقه در برابر ریزش‌های آسمانی و بارندگی‌های شدیدی که به دلیل ماهیت کوهستانی بودنش در آن رخ می‌داد محافظت کند، چراکه ما در این منطقه شیب‌های بسیار تندی داریم که اگر این پوشش گیاهی نباشد و از این دامنه‌های پرشیب حفاظت نکند، به‌ناچار با پدیده‌هایی مثل فرسایش خاک و زمین‌لغزش‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

این حالا همان اتفاقی است که آن‌ها می‌گویند در منطقه الموت شرقی و غربی رخ‌داده؛ یعنی ازبین‌رفتن پوشش گیاهی!

کارشناسان محیط زیست ر این باورند که ساخت و ساز های بی رویه و یا به قولی ویلاسازی؛ جاده کشی و از طرفی فشار تعداد بر طبیعت همگی از عوامل مهم در لغزندگی و هم چنین رانش زمین در الموت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.