کارشناس مسائل نظامی گفت: ماهواره بر ذوالجناح پیام روشنی به جهان دارد که ایران در مسائل علمی و امنیت مردم خود کوتاهی نمی‌کند و برای تحقق اهداف خود عزم راسخی دارد.

 پرتاب ماهواره‌ بر ذوالجناح یکی از بهترین دستاوردهای سیاسی، علمی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران است

زهیر اصفهانی کارشناس مسائل نظامی‌ در خصوص تازه‌ترین دستاورد ماهواره ای و نظامی‌جمهوری اسلامی‌ایران گفت: ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح جدید ترین فناوری ساخته شده توسط ایران است که قدرت جمهوری اسلامی‌ایران را دراین عرصه در معرض دید جهان گذاشته است. ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح از این جهت حائز اهمیت است که دردنیا در زمینه پرتاب ماهواره به فضا عموماً از دو فناوری استفاده می‌شود.

وی دراین باره توضیح داد: یکی استفاده از فناوری مستقیمی‌است که ماهواره را با موشک در یک مدار قرار می‌دهد اما در فناوری دیگر بعضی از موشک‌ها، در ابتدا ماهواره را به مدار مورد نظر ارسال می‌کنند و بعد از آن ماهواره را از محلی که توقف گاه است با پرتاب نهایی به مدار اصلی انتقال می‌دهند، لذا ماهواره برترکیبی ذوالجناح جزء ماهواره‌های موسوم به ماهواره‌های مدارهای انتقالی به شمار می‌رود که با استفاده از سیستم پیش برنده ای که در آن قرار گرفته این فناوری متمایز شده است.

 اصفهانی کارشناس مسائل نظامی‌خاطر نشان کرد: ایران بعد از پرتاب 7 ماهواره به فضا با امتحان ماهواره بر ذوالجناح هشتمین آزمایش خود را با موفقیت به پایان رساند. به عبارت دیگر بعد از دو سال تحقیق و کوشش فراوان در اولین مرحله از آزمایش ماهواره بر ذوالجناح با موفقیت کامل به سرانجام مورد نظر وهدف نهایی رسید. آنچه این فناوری و دستاورد را متمایز از ارسال سایر ماهواره ها به فضا می‌کند تکنولوژی بالای ماهواره بر ذوالجناح است که در دنیا بیش از ده کشور توانایی بومی‌پرتاب ماهواره را ندارند، لذا جمهوری اسلامی‌ایران جزو ده کشورموفق دنیا در این عرصه قرار گرفته است.

زهیر اصفهانی درباره ویژگی های ماهواره بر ذوالجناح توضیح داد: ماهواره‌ ذوالجناح قوی ترین موتور سوخت جامد است، به گونه‌ای که می‌تواند 220 کیلوگرم اجسام را با خود به فضا منتقل کند بنابراین از توان تحمل وزنی بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه این ماهواره از جمله ماهواره‌هایی به شمار می‌رود که برای مدارهای انتقالی از آن استفاده می‌شود در مرحله اول و دوم از سوخت جامد و در مرحله سوم از سوخت مایع استفاده می‌شود. خوشبختانه جمهوری اسلامی‌ایران از پس آزمایش سوخت جامد با موفقیت برآمد و توانست به شتاب مورد نظری برسد که ماهواره را به مدار توقف گاه می‌رساند.

وی دراین باره توضیح داد: اگر با مدارهای دور زمین آشنایی داشته باشیم می‌دانیم در پرتاب قبلی که ایران ماهواره نور را به فضا پرتاب کرد این ماهواره را در مدار لئو قرار داد. مدار لئو فاصله بین 320 کیلومتری تا 2000 کیلومتری را شامل می‌شود اما اصلی‌ترین ماهواره‌ ها بخصوص ماهواره‌هایی که برای مقاصد اطلاعاتی و اخبار مورد استفاده قرار می‌گیرند عموماً در مدار نئو یعنی در فاصله  2000تا 36 هزار کیلومتری قرار می‌گیرند، لذا این ماهواره ها باید با تکنولوژی بالایی در مدارهای مورد نظر قرار بگیرند، از این رو می‌توان گفت آزمایش ماهواره بر ذوالجناح نشان داد که ایران در این حوزه تا چه اندازه موفق شده است.

وی دراین باره تصریح نمود: با توجه به اینکه عموما ماهواره ها نیازمند سکوی پرتاب هستند  یکی از محسنات بالای ماهواره برذوالجناح این است که به سکوی ثابت نیازی ندارد. به عبارت دیگر   با پرتاب گر متحرک نیز می‌توان کار را به انجام رساند. از سوی دیگر در تغییرات صورت داده شده در هر جایی از دنیا که به مدار استوا نزدیک‌تر باشد می‌توان به راحتی ماهواره را به فضا پرتاب کرد. محل ارسال پایگاه فضایی آمریکا در منطقه فلوریدا یا پایگاه فضایی فرانسه در خود این کشور قرار ندارد بلکه واقع در دریای کارائیب است، به این دلیل که این مناطق به خط استوا نزدیک هستند لذا هر چه قدر به مدارهای استوایی نزدیک تر باشند ارسال ماهواره آسان تر خواهد بود.

کارشناس مسائل نظامی‌دراین باره تصریح کرد: این پرتابگر متحرک را می‌توان از منطقه چابهار در جنوب ایران که به خط استوا نزدیک‌تر است قرار داد تا پرتاب‌ها به شکل بهتر و با موفقیت بیشتری انجام شود، ضمن اینکه هزینه های پروژه کاهش می‌یابد و قدرت مانور فضایی ایران را در عدم نیاز به سکوی ثابت افزایش می‌دهد.

وی در خصوص عواید سیاسی این موضوع گفت: به هر حال این موضوع برای ایران دستاورد قابل توجهی به شمار می‌رود ضمن اینکه دولت آقای بایدن که برای بازگشت به برجام شروط خبیثانه‌ای را مطرح کرده به این مهم می‌رساند که جمهوری اسلامی‌ایران علی رغم وجود تحریم های سنگین و ظالمانه که در چهار دهه گذشته وجود داشته و در سال های اخیر تشدید یافته هیچ گاه از پیشرفت‌های تکنولوژی‌های موشکی، علمی‌و دانش مدرن عقب نمانده و دراین حوزه‌ها با هیچ کشوری مماشات نکرده است لذا ماهواره بر ذوالجناح پیام روشنی به جهان دارد که ایران در مسائل علمی‌و امنیت مردم خود از هیچ موضوعی کوتاهی نمی‌کند و برای تحقق اهداف خود عزم راسخی دارد.

زهیر اصفهانی در پایان توضیح داد: به هر حال انجام آزمایش  پرتاب ماهواره بر ذوالجناح از جهات سیاسی، علمی‌ و امنیتی یکی از بهترین دستاوردهای جمهوری اسلامی‌ ایران به شمار می‌رود که کارکردهای آن بسیار قابل توجه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.