کارشناس مذهبی با استناد با دعای ماه رجب گفت: ماه رجب به مثابۀ ریسمانی است که هرکس از آن بگیرد، به قرب خداوند می‌رسد.

خداوند ماه رجب را ریسمانی برای قرب خود قرار داد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید حسن عاملی ضمن بیان تأثیر خصوصیات زمانی در حالات روحی انسان گفت: خصوصیات زمانی در واردات قلبی، در سیر و سلوک انسان و در تهذیب او نقش مهمی دارد. ما تا حصر زمان و مکان را نشکنیم، نمی‌توانیم توفیق درک ایامی مثل رجب، شعبان و رمضان را بیابیم. رسول الله صلی الله علیه و آله درباره ماه رمضان فرمود «لَا تَقُولُوا رَمَضَانُ فَإِنَّکُمْ لَا تَدْرُونَ مَا رَمَضَانُ فَمَنْ قَالَهُ فَلْیَتَصَدَّقْ وَ لْیَصُمْ کَفَّارَةً لِقَوْلِهِ وَ لَکِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضَانَ کَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی‌ شَهْرُ رَمَضانَ؛ [هنگام تلفّظ ماه رمضان] نگویید رمضان، زیرا شما نمی‌دانید که رمضان چیست، بلکه هر کس چنین بگوید، باید به عنوان کفّاره‌ این سخن صدقه پرداخته و روزه بگیرد، بلکه همان گونه که خداوند متعال فرموده، بگویید: ماه رمضان.» این دلیل بر تکریم این موقعیت است.

وی افزود: گاهی اوقات خداوند توفیق بهره از ایام را به واسطه گناهان از امت دریغ می‌کند. مثلاً امام صادق علیه السلام فرمود وقتی حسین بن علی (ع) کشته شد، خدای عزّ و جلّ فرشته‌ای را فرمود تا ندا داد که: ای امّت ستمکار و قاتل عترت پیامبر خویش، خدای تعالی شما را به روزه‌ای و به فطری موفق ندارد. و در روایتی آمده است شما را به فطر و عید اضحی (قربان) موفق ندارد. لَمَّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَلَکاً فَنَادَی أَیَّتُهَا الْأُمَّةُ الظَّالِمَةُ الْقَاتِلَةُ عِتْرَةَ نَبِیِّهَا لَا وَفَّقَکُمُ اللَّهُ تَعَالَی لِصَوْمٍ وَ لَا فِطْر (لَا وَفَّقَکُمُ اللَّهُ لِفِطْرٍ وَ لَا أَضْحًی). این اوج محرومیت است.

عاملی ادامه داد: گاهی سفره باز است، درهای رحمت جریان دارد، ما خودمان را نباید محروم کنیم. گاهی یک دعا به آسمان رود و کار آفتاب کند. بعضی از لحظه‌ها قُدسیّت دارد و تأثیر مخصوصی در تهذیب انسان دارد؛ این خصوصیات زمانی در استجابت دعا تاثیر دارد، مثل شب و روز جمعه یا شب ۲۷ رجب. در دعای این شب داریم اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ؛ خدا را با تجلی اعظمش می‌خوانیم؛ یعنی یا تجلی اعظم در این شب صورت میگیرد و یا خود وجود مقدس رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله حضورشان سبب اتصال زمین به آسمان است، تجلی اعظم خداوند هستند. خداوند همه جا جلوه دارد، اما جلوۀ اصلی ایشان در وجود خاتم الانبیاء (ص) است. گاهی گناهان ما در یک مکان خصوصیت بد ایجاد می‌کند و محیط را تاریک می‌کند. در مکانی که گناه صورت می‌گیرد، باید سریع عبور کرد.

وی دربارۀ فضیلت ماه رجب گفت:  خداوند دو زمان را منتسب به خود کرده است: یکی شب که در حدیثی قدسی فرمود اللّیلُ لِی؛ شب برای من است و دیگری ماه رجب که از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود الشَّهرُ شَهری؛ این ماه، ماه من است. بعد فرمود فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إلَیَ؛ یعنی ماه رجب به مثابۀ ریسمانی است که هرکس از آن بگیرد، به من می‌رسد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه دعاهای ماه رجب سراسر رحمت است، گفت: به عنوان مثال در دعای مشهور این ماه می‌خوانیم یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ؛ یعنی ای کسی که در هر خیری به او امید دارد و از خشمش در هر شرّی ایمنی جویم.

منبع: خبرنگاران پویا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.