استاد عالی حوزه و دانشگاه گفت: امام خمینی توانستند مفهوم انقلاب را زنده کنند و معادله انقلاب را تغییر بدهند و تعریف دیگری از انقلاب ارائه دهند.انقلاب در اندیشه امام خمینی فقط در بعد سیاسی نیست، چرا که امام انقلابی را تشکیل داد که همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در آن مهم بود، موضوعی که همچنان ادامه دارد و مقام معظم رهبری بر انقلاب علمی و فرهنگی دائما تاکید می کنند.

امام(ره) انقلاب را یک پروسه می‌دانست؛ نه یک پروژه/ امام هویت دینی را در جهان معاصر زنده کرد

حجت الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری سهروردی استاد عالی حوزه و دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص چرایی به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی زمانی اتفاق افتاد که تفکری در جهان حاکم بود که تلاش می کرد به مردم جهان و دینداران و موحدان و مسلمانان اینگونه القاء کند که دین فاقد کارآمدی در حیات اجتماعی است، اما انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک شگفتی ساز توانست معادلات ضد دین را معکوس کند.

وی دراین باره توضیح داد: به عبارت دیگر انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که دین هنوز مورد اقبال مردم است و به عنوان یک کنشگر سیاسی- اجتماعی می تواند نقش ویژه ای درزندگی بشر ایفا کند. با اینکه انقلاب اسلامی مردم ایران ریشه در اندیشه های شیعی داشت اما قلمروی خود را به اندیشه های شیعی محدود نکرد و توانست بسیاری از جریان ها و اندیشه های غیر شیعی مثل اهل سنت را با خود همراه کند، نه تنها اهل سنت، بلکه مسیحیان نیز همنوای انقلاب ما شدند.

جهانگیری سهروردی در این باره خاطر نشان کرد: با جرات می توان گفت انقلاب اسلامی ایران فقط هویت مسلمانان را زنده نکرد، بلکه موفق به احیای هویت دین شد یا به معنای دیگر توانست توجه جهان را به مقوله معنویت معطوف کند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از مردم جهان متوجه شدند که می توان به دین بازگشت و از دین در کارکردهای حیات اجتماعی به نحو احسن استفاده کرد. نگاه آزادگان جهان به انقلاب ایران، نگاه به یک انقلاب به عنوان یک پدیده شیعی نبود، بلکه به عنوان یک انقلاب اسلامی برای مسلمانان ودینداران و آزادگان و موحدان جهان بود، موضوعی که آزادگان و موحدان جهان را به خود آورد و توانست در سطح بین الملل اتفاق بزرگی را رقم بزند و به مسلمانان، دینداران و آزادگان جهان احساس هویت ببخشد که خدا به موزه ها نرفته است! و چونان نشده است که مفاهیم دینی جزء گزاره های بی معنا باشند. پوزتیویسیم هنوز با شمشیر خود به صورت کامل نمی تواند سر دین را ذبح کند بلکه هنوز دین می تواند در برابر پوزیتویسیم بایستد  و در مکاتب غول آسای تجربی که آن زمان می خواستند دین را به مسلخ ببرند با قدرت و قوت حرف خود را بزند و ایستادگی کند و پیروز میدان باشد.

استاد عالی حوزه و دانشگاه بیان داشت: اساسا تفاوت انقلاب ما با انقلاب های دیگر در این است که انقلاب ایران را نباید با سایر انقلاب ها مثل انقلاب فرانسه یا روسیه یکی دانست، چرا که براساس پیش فرضی از این انقلاب ها در اذهان باقی می ماند انقلاب هایی شبیه فرانسه یا روسیه رفت و آمد یک جریان سیاسی قدیمی و جدید است یعنی در یک بازه زمانی در یک کشور مشخص جریان سیاسی عوض می شود و جریان سیاسی دیگری حکومت را به دست می گیرد در حالی که انقلاب در خوانش امام اساسا متفاوت است.

وی دراین باره تصریح نمود: امام خمینی توانستند مفهوم انقلاب را زنده کنند و معادله انقلاب را تغییر بدهند و تعریف دیگری از انقلاب ارائه دهند.انقلاب در اندیشه امام خمینی فقط در بعد سیاسی نیست، چرا که امام انقلابی را تشکیل داد که همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در آن مهم بود، موضوعی که همچنان ادامه دارد و مقام معظم رهبری بر انقلاب علمی و فرهنگی دائما تاکید می کنند. امام خمینی (ره) حتی در فقه هم انقلابی صورت داد چرا که فقه انقلاب نیازمند انقلاب فقهی است لذا امام معتقد است همچنان که فقه ما جواهری است باید فقه پویا باشد تا بتواند پاسخگو باشد. امام درعرفان هم انقلابی به پا کرد؛ امام خمینی (ره) معتقد بود انقلاب این نیست که فقط در گوشه ای بنشینی، بلکه عرفان عملی را رزمندگان ما در جبهه ها نشان دادند پس انقلاب امام یک انقلاب چند وجهی است.

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی گفت: انقلاب دراندیشه امام تعریف متفاوتی دارد. انقلاب امام فقط سیاسی نبود چرا که امام انقلاب را پروژه نمی داند که یک باره تمام شود امام  انقلاب را پروسه می داند، نمی گوید انقلاب تمام شد، انقلاب را یک روند می داند انقلاب را یک رویداد نمی داند یک پروسه می داند این روند است اگر انقلاب ۵۷ انجام شده و منجر به یک انقلاب سیاسی شده ما ادامه آن انقلاب فرهنگی و اقتصادی باید صورت بگیرد، دراین انقلاب ربا باید حذف شود و انقلاب علمی در ادامه آن کشور را به سمت توسعه ببرد. انقلاب از منظر امام پدیده و روندی است که تا رسیدن به کمال حرکت می کند همانگونه که مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند به این دلیل که انقلاب پویاست. امام خمینی و رهبر انقلاب معتقدند انقلاب باید بسط داده شوند، لذا امام صدور انقلاب را مطرح می کند این تفاوت ها نشان می دهد انقلاب امام در مقایسه با سایر انقلاب ها اصلا قابل مقایسه نیست. این انقلاب خودش تعریف متفاوت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.