زیر آسمان نسبتاً آبی تهران، به سمت چهارراه ولیعصر که قدم برمی‌داریم، رنگ و بوی متفاوت‌تری را احساس می‌کنیم.بوی هنر می‌آید و رنگ دیوارها آبی است. این رنگ مردم را به حضور در مکانی فرامی‌خواند که این روزها کانون گردهمایی هنرمندان تجسمی ایران است. رنگ آبی هم که از دیرباز نماد صلح بوده، این بار مفهوم دوپهلویی دارد؛ هم صلح بین هنر و کروناست و هم نشان اعلان جنگ هنرمندان با کرونا! کانون گردهمایی، فرهنگستان هنر در دل پایتخت و بهانه گردهمایی هم جشنواره تجسمی فجر است.

رشد هنرهای  تجسمی در دوران قرنطینه

قدس آنلاین: سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر که از ۱۸بهمن‌ماه آغاز شده، آثار متنوعی را در رشته‌های نقاشی، عکاسی، نگارگری، خوشنویسی، کاریکاتور، پوستر، مجسمه، سرامیک و هنرهای جدید در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده و تا پایان بهمن هم ادامه دارد. نمایشگاه «ستارگان هنر» آثار هنرمندان برگزیده جشنواره‌های داخلی و خارجی است و همچنین نمایشگاه و ورک‌شاپ‌های آثار چاپ دستی، از بخش‌های جدید در این دوره است. برای اطلاع از رویکرد و تغییرات این دوره از جشنواره با هادی مظفری، مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید.

شاید نخستین پرسش این باشد که ضرورت برگزاری این جشنواره در روزهای کرونایی چیست؟

 پس از افتتاحیه نمایشگاه و استقبال هنرمندان متوجه شدیم که برگزاری آن چقدر لازم و ضروری بوده است زیرا در دوران قرنطینه و خانه‌نشینی هنرمندان، آثار متعددی خلق شدند که لازم بود این حجم از تولیدات بسیار جدی، مورد ارزیابی قرار گیرند. در خانه ماندن در این یک سال، موجب افزایش ۳۰ درصدی آثار تجسمی شد که در نتیجه نیازمند برگزاری رویدادهای جدی برای رصد این آثار هستیم.

تغییرات این دوره نسبت به دوره‌های پیشین چیست؟

 جشنواره تجسمی برخلاف سایر جشنواره‌های فجر از جمله جشنواره موسیقی که برخط شد، به صورت زنده و حقیقی در حال برگزاری است. سعی شد با رعایت پروتکل‌ها و همچنین طراحی برنامه‌ها مطابق با سطح مدعوین، این جشنواره به صورت حقیقی برگزار شود. به طور مثال ما افتتاحیه را در سه قسمت و در فضای باز برگزار کردیم. چهار طبقه ساختمان فرهنگستان هنر به آثار جشنواره تعلق گرفته و سعی شده میزان فضای نمایشگاهی در هر طبقه برای بازدیدکنندگان کافی باشد.

در بخش نمایشگاهی هم امسال گالری‌ها حضور ندارند و به جای آن، نمایشگاه چاپ دستی اضافه شده است. همچنین در سال گذشته بحث خرید اثر از هنرمندان برگزیده انجام می‌شد اما امسال به اتفاق آرای اعضای شورای سیاست‌گذاری قرار شد جایزه نقدی برگزیدگان به آن‌ها اهدا شود.

 استقبال از نمایشگاه رضایتبخش است؟

 حدود هزار اثر در نمایشگاه ارائه شده و تاکنون استقبال‌ها بیش از حد متعارف و سال‌های گذشته بوده است.

با توجه به اینکه سال‌های گذشته بازدید تا ۸ شب بود اما امسال تا ۶ بعدازظهر است.

 آقای مظفری عده‌ای از هنرمندان معتقدند که جشنواره تجسمی فجر، در دوره‌های پیشین کیفیت بیشتری داشت. نظر شما چیست؟

این ادعا طبق هیچ یک از شاخص‌ها قابل قبول نیست. همچنین به شهادت تعداد زیادی از داوران، کیفیت آثار این دوره بسیار فراتر از سال‌های گذشته است. سال‌های پیش شاهد آثار خوشنویسی، تصویرسازی، نگارگری و حتی هنرهای جدیدی که امسال ارائه شدند، نبودیم. از طرفی تا سه سال پیش، حدود ۲۸۰ اثر در نمایشگاه ارائه می‌شد، در صورتی که امسال بیش از هزار اثر در نمایشگاه ارائه شده است. یکی از دلایل بالا بودن تعداد آثار نمایشگاه این است که کیفیت به قدری بالا بود که امکان حذف آثار وجود نداشت.

 تأثیر جشنواره تجسمی فجر بر شاکله هنرهای تجسمی را تا چه حد مهم می‌دانید؟

  جشنواره تجسمی نسبت به دیگر جشنواره‌های فجر، جوان‌تر است و طبیعی است که کمتر شناخته شده باشد، اما به این موضوع توجه کنید که تا دوره دهم به هر هنرمند یک میلیون تومان کمک هزینه خلق اثر پرداخت می‌شد و حتی یکی از دلایل اصلی حضور هنرمند هم به شمار می‌رفت، اما سه دوره است که این کمک هزینه حذف شده اما امروزه بدون دریافت این کمک هزینه و همچنین شرایط کرونایی، شاهد حضور هزار اثر در نمایشگاه هستیم که این خود نشان از تکاپوی جریان هنری در دل این جشنواره است.

 آیا امسال اختتامیه خواهیم داشت؟

سعی می‌کنیم اختتامیه در مدت زمان کوتاه و با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.