سفر رئیس قوه قضائیه به عراق، از جوانب متعددی موفقیت‌آمیز است و ابعاد گسترده آن نظر تحلیلگران مختلف را به خود معطوف داشته است.

استقبال عراقی‌ها ، آماده‌باش آمریکایی‌ها

سوابق سید ابراهیم رئیسی در خدمت به زائران امام رضا(ع) و نسبت ایشان به شجره طیبه اهل بیت(ع) نزد مردم عراق بسیار محترم شمرده می‌شود به همین دلیل مورد استقبال گرم مردم عراق قرار گرفت. «خوشامد به خادم امام رضا(ع)»، «رئیسی میهمان قانونی عراق» و «خوشامد به میهمان عراق» بخشی از هشتگ‌هایی است که در زمینه این سفر در شبکه‌های اجتماعی عراق پرتکرار و برخی ترند شد.

هشتگ‌هایی که ترند شدند

«احمد الذواق» کاربر معروف عراقی در این‌باره نوشت: زیباترین عبارت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خطاب به مردم عراق در فرودگاه بغداد این عبارت است که رابطه ما ایرانیان و شما ملت عراق مثل «لحمنا لحمکم و دمنا دمکم‌» است. کاربر دیگری در زیر هشتگ «رئیسی میهمان قانونی عراق» نوشته است: «حضور میهمان عزیز ایرانی در شهر مقدس کاظمین پیام کاملاً روشنی از جدیت دو ملت ایران و عراق برای بازخواست عوامل جنایتکار فرودگاه بغداد دارد». یکی دیگر از کاربران عراقی نوشت: «شیطان بزرگ می‌خواست با ترور فرماندهان شهید پیروزی بر داعش، محور مقاومت را نابود کند، اما امروز با حضور رئیس قوه قضائیه ایران در بغداد به عنوان میهمان قانونی عراق، محور مقاومت نشان داد از طریق قانونی انتقام خون شهیدان سلیمانی و ابومهدی را می‌گیرد».

استقبال همه گروه‌های عراقی

سخنرانی گرم رئیسی در محل شهادت فرماندهان مقاومت در بغداد پیام دلبستگی، دوستی و روابط معنوی دو ملت را به آن‌هایی که خواهان جدایی ملت ایران و عراق هستند مخابره کرد و می‌توان گفت این سفر شادی و نشاط را در دل خانواده‌های شهدای مقاومت و ملت غیور عراق زنده کرد که این احساس برآمده از هدف مشترک ملت‌های مسلمان در مبارزه با استکبار جهانی و استعمار آمریکایی است. استقبال علمای اهل سنت و دبیر کل حزب اسلامی عراق از رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی نیز نمود بارز پیوند هرچه بیشتر دو ملت به‌شمار می‌آید که جای تأمل جدی دارد و موجب تعجب رسانه‌های ضد عراقی نیز واقع شد.

پیام‌های سفر رئیسی به عراق

سفر حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ابعاد روانی و اجتماعی گسترده‌‎ای داشت. نخست آنکه امنیت روانی آمریکایی‌ها را مورد هدف قرار داد. آمریکایی‌ها پس از به شهادت رساندن فرماندهان مقاومت، از امنیتی که انتظار داشتند برخوردار نیستند و هر از چند گاه با موشک و خمپاره هدف قرار می‌گیرند و برخی کاروان‌های تسلیحاتی آن‌ها توسط گروه‌های خودجوش مردمی مورد هجوم و نابودی واقع می‌شود، به همین دلیل هر لحظه منتظر اخبار بدتری درباره سرنوشت نیروهایشان هستند؛ به همین دلیل سفر رئیس قوه قضائیه ایران به بغداد و گستردگی استقبال و دیدارهای مقامات بلندپایه عراق با ایشان روان آن‌ها را پریشان کرد و براساس برخی اخبار غیررسمی، در وضعیت آماده‌باش حداکثری بوده‌اند. دومین پیام این سفر آن بود که اگر بنا باشد آمریکایی‌ها و محور اعراب اسرائیلی دست به بازتولید داعش در عراق و مرزهای این کشور بزنند، ایران در کنار این ملت خواهد بود و برخورد سریع و خشن در انتظار تکفیری‌ها و حامیان آن‌هاست. بنابراین همزمان با ایام‌الله پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سفر آقای رئیسی به عراق، نیروهای سرایاالسلام جیش‌الصدر نیز به میدان آمدند و با یک مانور نظامی بزرگ و مثال‌زدنی در سطح شهرها، خشم و انزجار خود را از هرگونه اقدام دولت و نخست‌وزیر موقت عراق نسبت به عادی‌سازی روابط با صهیونیسم جنایتکار به گوش مقامات بغداد رساندند.

سومین پیام این سفر نیز متوجه انتخابات پارلمان عراق و ضرورت اقدام هرچه سریع‌تر مسئولان عراقی در برگزاری انتخابات و احیای حقوق ملت مظلوم عراق است. به همین دلیل برخی مقامات عراقی دیگر نیز با سید ابراهیم رئیسی دیدار کردند که نشان از دغدغه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای سامان گرفتن استقلال و حقوق ملت عراق است. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در بخشی از دیدارش با هوشیار زیباری، فرستاده مسعود بارزانی این مسئله را به آن‌ها متذکر شد که هرگز روی قول آمریکایی‌ها حساب نکنند، زیرا داعش خروجی تصمیمات آمریکا بود.

دستاوردهای سفر رئیس قوه قضائیه

امضای پنج یادداشت تفاهم قضایی به‌ویژه درباره ایرانی‌های مقیم عراق و مبارزه با فساد جزو اولویت‌های این سفر بود. استقبال مردم عراق از رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در شهر کاظمین و سپس در مقر سفارت و دیدار با نخست‌وزیر و رئیس جمهور جزو اولویت‌های این سفر چندروزه بود. شعار ضدآمریکایی و رساندن پیام دوستی با ملت عراق از دیگر برنامه‌های مهم به‌شمار می‌رفت.

از نظر تنظیم برنامه سفر، سفارت ایران در بغداد عملکرد خوبی از خود نشان داد و چیدمان برنامه دیدارها کاملاً برنامه‌ریزی‌شده و در موعد مقرر انجام گرفت. طرف مقابل هم برنامه سفر آقای رئیسی را خوب تنظیم کرده بودند، به‌طوری که رسانه‌های عراقی و خارجی توانستند بدون دغدغه برنامه را پوشش دهند.

البته تقارن سفر سه‌چهار روزه ریاست محترم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران با یوم الله ۲۲ بهمن بازتاب کمتر این رخداد مهم بین‌المللی در رسانه ملی را به همراه داشت و اطلاع‌رسانی کافی درزمینه دستاوردهای این سفر مهم انجام نشد، هرچند مردم از طریق رسانه‌های جایگزین، اخبار مرتبط با این رخداد را دنبال کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.