۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 739828

براساس آخرین به روزرسانی شرایط آبی ۱۹ سد خراسان رضوی که هجدهم بهمن شرکت آب منطقه‌ای استان آن را منتشر نموده حجم ذخیره فعلی سدهای این استان ۷۸۷ میلیون و ۲۹۰ هزار مترمکعب است که از این مقدار ۵۹۲ میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب آن متعلق به سد دوستی است سدی که برداشت مشترک با کشور ترکمنستان دارد و در واقع نیمی از آب پشت آن به سمت ایران سرازیر می‌شود.

خروجی سدها؛ دو برابر ورودی

نیم میلیون مترمکعب تمام ورودی سد دوستی

این آمار و ارقام نشان دهنده این است که شرایط آبی خراسان رضوی در صورت تداوم بی‌بارانی استان نگران‌کننده خواهد شد! برای اینکه ذهن‌ها بیشتر روشن شود به نمونه‌های دیگری نیز اشاره می‌کنیم. ابتدا حجم ورودی آب به سد دوستی از آغاز سال آبی جدید(ابتدای مهر) تا همان هجدهم بهمن جاری؛ در کمال تأسف باید گفت ورودی آب حتی به یک میلیون مترمکعب نمی‌رسد و رقم ۵۰۰ هزار مترمکعب برای سد دوستی در این بخش ثبت شده است. این نکته را نیز از یاد نبریم که مصرف سالانه آب شهر مشهد چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که حجم زیادی از آن از طریق سد دوستی تأمین می‌شود.

خروج ۴۳ میلیون و ۲۳۰ هزار مترمکعب آب از ابتدای سال آبی تاکنون در قیاس با ورود نیم میلیون مترمکعب آب به سد دوستی عمق داستان را برای همه ما مشخص می‌کند. کاهش شدید حجم بارش‌ها دلیل اصلی این اتفاق بوده به طوری که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به‌تازگی از کاهش ۸۰ درصدی بارش‌ها خبر داده بود.

ورودی سدهای استان نصف خروجی آن

بررسی آماری سد طرق یکی دیگر از سدهای استان نشان‌دهنده این است که از ابتدای سال آبی تاکنون ۴ میلیون و ۹۰ هزار مترمکعب ورودی آب این سد بوده که در همین مدت بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد طرق برداشت شده است! طرق نیز در محاسبات ورودی و خروجی تراز منفی ۶ میلیون مترمکعبی دارد.

در بازه آماری ابتدای سال آبی تا هجدهم بهمن جاری ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب به ۱۹ سد استان خراسان رضوی وارد شده است اما چیزی در حدود دو برابر این میزان (۸۰ میلیون و ۲۴۰ هزار مترمکعب) آب از سدهای استان به مصرف شرب و کشاورزی رسیده است.

آمار و ارقام ثبت شده در خصوص شرایط آبی سدهای خراسان رضوی نشان می‌دهد چنانچه بارندگی‌های ابتدای سال را فاکتور بگیریم از شروع سال آبی جاری وضعیت بارش‌ها و ذخیره آبی پشت سدها به نسبت سال‌های گذشته افت قابل ملاحظه‌ای داشته است. 

شروع بارش‌ها از میانه اسفند

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی نیز در مورد آنچه تا به امروز در حوزه بارندگی استان اتفاق افتاده به قدس گفت: به جز بازه زمانی کوتاهی که در پاییز شاهد بارندگی‌هایی در سطح استان بودیم در سایر مقاطع زمانی از ابتدای مهر تا به امروز شرایط گاهی از میزان نرمال بارندگی‌ها در استان کمتر بوده است.

دکتر عراقی‌زاده افزود: این میزان کاهش به مراتب در مشهد از سایر شهرستان‌های استان کمتر بوده است. اما آنچه برای بارش‌های آینده و طبق نقشه‌های پیش‌بینی به آن استناد می‌شود این است که از نیمه دوم اسفند بارش‌های قابل‌ملاحظه‌ای در استان شاهد خواهیم بود که این بارش‌ها در بهار سال ۱۴۰۰ ادامه‌دار است.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بارش‌هایی که در پیش است به صورت رگباری، تند و در برخی از نقاط استان سیل آسا باشد که این میزان بارندگی می‌تواند کمبود بارش‌ها در مهرماه را تا حدودی جبران کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.