رئیس مجلس در تازه‌ترین اظهاراتش اعلام کرد اگر اصلاحیه بودجه به خانه ملت برسد نمایندگان تلاش خواهند کرد در حداقل زمان آن را بررسی کنند. موضع قالیباف در تسریع تصویب بودجه در واقع سیگنال به دولت برای همراهی در مسیر پیشبرد سیاست‌های دستگاه اجرایی کشور است که با آغاز بهار ۱۴۰۰ بودجه تازه می‌طلبد.

ادامه اختلاف یا اجماع دولت و مجلس؟

بحث بودجه و چالش مجلس و دولت در این حوزه ریشه قدیمی دارد و اختلاف‌نظر در خصوص درآمدها و هزینه‌ها همواره مورد مجادله و مباحثه تصمیم‌سازان قوای مقننه و مجریه بوده است، اما در سال ۹۹ مبحث تازه‌ای به نام بودجه واقع‌بینانه از سوی مجلس و بودجه مبتنی بر پیش‌بینی درآمد از سوی دولت است که موجب چالش شده و تا رد کلیات بودجه دولت پیش رفته است.

درباره بودجه دولت می‌گوید من مطمئن هستم آمریکا به برجام برمی‌گردد و ما می‌توانیم روزانه ۲میلیون و۳۰۰هزار بشکه نفت تولید و سهم خود را در سبد اوپک بدست آوریم و دلارهای نفتی را به کمک بودجه بیاوریم. مجلس می‌گوید این خیال‌پردازی است و بایدن و تیم او در ماهیت فرقی با ترامپ ندارند و شما روی درآمد سرشار ناشی از فروش نفت حساب نکنید. در بودجه دولت می‌گوید روند پرداخت یارانه‌ها حفظ شود و با اندکی بالا و پایین دهک‌های فرودست همچنان با شرایط موجود بسازند. مجلس می‌گوید منابع درآمدی را اصلاح و از صاحبان درآمدهای نجومی و رانت‌خواران مالیات بگیرید و یارانه را افزایش دهید. دولت برای کل مردم حق یارانه قائل است و کاری ندارد که ۹۰درصد سپرده بانک‌ها دست ۱۱درصد جمعیت هست و مجلس معتقد است بخش نیازمند باید مورد حمایت قرار بگیرند.

اصرار مجلس به منابع درآمدی مغفول مانده مثل خیلی از صنف‌های پولساز و درآمدهای گمرک و استنکاف دولت به دلیل گران‌تر شدن کالا با این روش درآمد، چالش دیگری است که وجود دارد.

در فاصله ۴۰ روز تا پایان سال دغدغه کارمندان، کارگران و بازنشستگان برای افزایش حقوق و اضطراب ملی برای تصورکشور بدون مصوبه بودجه، یک سوژه خبری و دستمایه تحلیلی است.

حال باید دید رئیس‌جمهور و تیم نوبخت تا چه حد به اصرارهای مجلس برای دسترسی به بودجه واقعی پاسخ می‌دهند و مجلس تا کجا حاضر است با دولت همراهی کند تا بودجه منظم و بدون ریخت‌وپاش در دسترس قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.