مراسم رونمایی و آغاز به کار فرآیند اجرایی اولین شاخص بومی منحصر به فرد ژنتیکی گله‌های گاو شیری نژاد هلشتاین (RGI) توسط موسسه دامپروری آستان قدس رضوی برگزار شد.

ورود دامپروری آستان قدس به اصلاح نژاد دام سنگین

به گزارش قدس آنلاین، ناصر ازغدی رئیس هیئت مدیره موسسه دامپروری آستان قدس رضوی در آئین رسمی رونمایی از آغاز به کار فرآیند اجرایی اولین شاخص بومی منحصر به فرد ژنتیکی گله‌های گاو شیری نژاد هلشتاین (RGI) اظهار داشت: یکی از رویکردهای موسسه دامپروری آستان قدس رضوی در راستای اقتصاد مقاومتی، قطع وابستگی به خارج از کشور در حوزه دام و محصولات دامی بوده است.

ازغدی بیان کرد: پیش از این در مجموعه دامداری «کنه‌بیست» که زیرمجموعه موسسه دامپروری آستان قدس رضوی در شهرستان کلات است، موفق شده بودیم شیر باکیفیتی را تولید و درصدی از وابستگی به خارج از کشور را قطع کنیم؛ این اقدام در حالی صورت گرفت که «آفلاتوکسین» شیر تولید شده جدید چیزی در حدود صفر بود و قسمتی از نیاز کشور به شیر خشک نوزاد برطرف شد.

رئیس هیئت مدیره موسسه دامپروری آستان قدس رضوی ادامه داد: در سال‌های اخیر در موسسه دامپروری آستان قدس رضوی بر مسئله کنترل کیفی تمرکز و آزمایشگاه کنترل کیفی این مجموعه نیز در این راستا راه‌اندازی شد که قدم موثری بود.

 

 

بزرگترین دامداری شرق کشور

وی بیان کرد: طرح توسعه مجموعه دامداری «کنه‌بیست» از حدود سه سال قبل کلید خورد که اینک تبدیل به بزرگترین مجموعه دامداری شرق کشور شده و با یک پروسه علمی و متقن این اقدام دنبال شده است.

رئیس هیئت مدیره موسسه دامپروری آستان قدس رضوی افزود: این مجموعه در حال حاضر یکی از افتخارات دامی استان و شرق کشور و چه بسا کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بحث‌های محرومیت‌زدایی مبتنی بر علم و دانش را در حوزه‌های دامی نیز در اولویت اقدامات موسسه دامپروری آستان قدس رضوی قرار دادیم گفت: این مهم بخشی از رسالتی بود که در حوزه اجتماعی آستان قدس رضوی عهده‌دار است؛ در این راستا نیروی انسانی قوی در حوزه ساخت تاسیسات دامی کوچک و ارائه خدمات ایجاد و راه‌اندازی واحدهای خرد دامی نیز از سال ۹۵ آغاز شد.

 

 

راه‌اندازی دامداری‌های خرد

ازغدی عنوان کرد: با محوریت و متولی‌گری دامپروری آستان قدس رضوی، ۱۰۰ واحد دامداری کوچک قرار شد به صورت پایلوت در منطقه کلات ایجاد شود. در بازدید اخیری که داشتیم این ۱۰۰ دامداری کوچک در منطقه کلات ایجاد شده و برای نخستین بار یک واحد آموزش در حوزه دامی نیز در این راستا ایجاد شده که اقدام بسیار بزرگی بوده و قرار است ۲۵۰ خانوار دیگر نیز توسط بنیاد کرامت آستان قدس رضوی از این دامداری‌های خرد برخوردار شوند و نمونه‌های قبلی برای آنان نیز راه‌اندازی شود.

 

 

اصلاح ژنتیکی دام سنگین

وی با اشاره به موضوع اصلاح ژنتیکی دام سنگین هم بیان کرد: شاخص‌های ژنتیکی دام در تمام دنیا عمدتا براساس معیارهای اقلیم آمریکا و اروپا تعریف شده و با نیازهای بومی ما تطابق ندارد و در شرایط اقتصادی فعلی باید متناسب با نیازهای بومی این شاخص‌ها تعریف شود که با اقلیم ما نیز سازگار باشد.

ازغدی تصریح کرد: قریب به ۴۲ سال با همین شاخص‌های غربی در حوزه دام جلو رفته بودیم در حالی که امروز شاخص‌ها کاملا تغییر کرده و با پیشگامی موسسه دامپروری آستان قدس رضوی این شاخص‌ها را با متد علمی تعریف کردیم.

 

 

نقش بی‌بدیل بخش کشاورزی در امنیت غذایی

محمدرضا اورانی؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این آیین اظهار داشت: در خراسان رضوی و در بخش کشاورزی، بالغ بر هفت و نیم میلیون تن محصولات زراعی و باغی و دامی با ارزش اقتصادی ناخالص ۳۴ هزار میلیارد تومان تولید می‌شود.

اورانی گفت: ۱۲ درصد تولید با ۴۳ درصد از ارزش ناخالص اقتصادی استان در زیربخش محصولات باغی و ۲۰ درصد تولید با ۳۷ درصد از سهم درآمدی مربوط به محصولات دام و ۶۸ درصد از تولید با ۲۰ درصد سهم درآمدی مربوط به بخش کشاورزی است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی استان، ۱۳ درصد از ارزش افزوده تولیدات داخلی استان و ۱۸ درصد اشتغال استان و ۳۴ درصد از فضای کسب و کار استان و ۷.۶ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی استان را به خود اختصاص داده است.

اورانی گفت: نقش بخش دام و طیور در حوزه امنیت غذایی بی‌بدیل است و بررسی‌های ما نشان می‌دهد هرجا الگوی تولیدات کشاورزی شهرستان ابتدا باغی و سپس دامی و سپس زراعی است در آن محل درآمد بیشتری نصیب کشاورزان و تولیدکنندگان شده و آب کمتری هم مصرف می‌شود و مهاجرت نیز کمتر است و هرجا این الگو به هم می‌خورد مهاجرت نیز بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه در استان ۷ میلیون و ۸۰۰ راس دام سبک و ۳۴۱ هزار راس دام سنگین و ۱۳۹۲ واحد طیور گوشتی داریم افزود: ۳۳۸ واحد مرغ تخمگذار در استان داریم و در مجموع بخش دام استان در کشور رتبه نخست را دارد.

 

تکمیل زنجیره تولید توسط آستان قدس

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: جا دارد از همکاران خودمان در آستان قدس رضوی تشکر کنم که به حلقه‌ای از تولید ورود کرده‌اند که در آن قسمت مشکل داشته‌ایم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تقدیر از زحمات آستان قدس رضوی در حوزه دامی استان و کشور بیان کرد: باید از موسسه دامپروری آستان قدس رضوی بابت ورود به این اقدام پایه‌ای تشکر ویژه داشته باشم؛ آستان قدس در حوزه کشاورزی و دامی به حلقه‌هایی ورود کرده که کشاورزان دیگر نمی‌توانند و این ورود به حوزه دام سنگین باید توسط آستان قدس در حوزه دام سبک نیز تسری پیدا کند.

وی گفت: اقدام اخیر آستان قدس راندمان و کیفیت تولید و سازگاری را در استان و کشور بالا برده و قطعا رضایت‌مندی مصرف‌کننده را نیز به همراه دارد و جهاد کشاورزی اعلام آمادگی می‌کند در تمام طرح‌های آستان قدس رضوی در حوزه کشاورزی مشارکت داشته باشد.

 

 

قدم‌های بزرگ در حوزه دامی

جواد اعلمی، مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار داشت: اقدام بسیار ارزنده و ارزشمندی توسط موسسه دامپروری آستان قدس رضوی صورت گرفته و باعث افتخار همه ماست و امیدواریم این حرکت ارزشمند در زمینه‌های مختلف تداوم داشته باشد.

وی بیان کرد: در حوزه سلامت دام و بهداشت دام وظایف ذاتی داریم و شاخص‌های تعیین شده در دامپروری آستان قدس می‌تواند کمک کار ما باشد؛ در طول سالیانی که با این مجموعه ارتباط داشتیم حرکات بسیار خوبی از سوی مجموعه دامپروری آستان قدس شکل گرفته و قدم‌های بزرگی برداشته شده است.

اعلمی ادامه داد: اثرات این حرکت‌ها را در مناطق مختلف شاهد هستیم؛ ساخت بزرگترین مجتمع گاوداری شیری شرق کشور با بالاترین استانداردها نمونه‌ای از این افتخارات است؛ موسسه دامپروری آستان قدس علاوه بر این در حوزه کنترل بیماری‌های دام نیز ورود جدی داشته که می‌تواند الگویی برای مجموعه‌های دامپروری کشور باشد.

 

 

بهبود کیفیت شیر خام

وی گفت: افزایش کیفیت شیر در مجموعه دامپروری آستان قدس رضوی نیز بسیار مطلوب است که در تولید و تهیه شیر خشک نوزاد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمتر مجموعه‌ای از مجموعه‌های دامپروری کشور توان ورود به این حوزه را دارند.

اعلمی ادامه داد: تولید کیت‌های تشخیصی نیز توسط موسسه دامپروری آستان قدس رضوی رقم خورده و ایجاد گله ژنتیکی برتر نیز آخرین اقدام نمونه‌ای بوده که توسط این نهاد صورت گرفته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.