منزلت تربیت در منظومه انقلاب اسلامی با محوریت تربیت جهادی در سلسله نشست های علمی انقلاب اسلامی «گام دوم انقلاب» در محل تالار بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی مورد بررسی قرار گرفت.

تربیت جهادی در منظومه انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین، محمد لایقیان؛ مدرس دانشگاه و پژوهشگر سیره تربیتی شهید چمران ضمن تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: در گذشته ارزش سگ آمریکایی بالاتر از شاه ایران بود و امروز کفش یک سردار رزمنده مجاهد ایرانی افزون بر سر رئیس جمهور آمریکاست.

وی، جهاد را تلاشی تعریف کرد که در مسیر تحقق آن تقابلی وجود دارد و موانعی ایجاد می شود که برای عبور از آن باید طرح و برنامه داشت.

لایقیان، به مبحث بعثت در کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» مقام رهبری اشاره داشت و گفت: در این کتاب رهبر معظم انقلاب، نبی مکرم اسلام(ص) را برخوردار از جهاد مرکب عنوان کردند.

وی، جهاد در درون خود، جهاد با مردمی که از حقیقت هیچ ادراکی نداشتند و جهاد در فضای ظلمانی مطلق حاکم بر جامعه را اجزای این جهاد مرکب دانست.

این استاد دانشگاه، تمامی شهدا در عرصه های مختلف علمی و جهادی را برخوردار از جهاد مرکب عنوان کرد.

وی، امام علی (ع) را مقتدای اصلی شهید چمران به عنوان الگوی تربیتی دانست و ادامه داد: این شهید در همت، سکوت معنادار، اخلاص و شجاعت به امیرالمومنین(ع) را الگو قرار داده بود.

لایقیان ادامه داد: چمران در عالی ترین نقطه تاسی به امیرالمومنین(ع) مراقب بود تا زرق برق دنیا سرگرمش نکند و ماه را در بین چراغانی ها گم نکند.

وی تصریح کرد: این شهید والا مقام در تضاهم هر چیزی با خدا انتخابش را در تراز خدا انجام داد و آنچه پیش خدا ارزش دارد روحیه و رویکرد جهادی است.

وی با اشاره به موقعیت عالی علمی شهیدچمران در آمریکا گفت: این شهید بزرگوار زمانیکه به غایت علمی خود می رسد در برابر تمامی پیشنهادهای کاری و مالی از سوی دولت های مختلف به دلیل آنکه خروجی کار در این مراکز را برای خدا نمی دید آن را رد کرد.

 

تزکیه نفس اساس کار سردار دل ها

سردار صفرعلی موسوی فرمانده سپاه انصار و هم رزم شهید قاسم سلیمانی نیز در این نشست به سلوک رفتاری این سردار شهید اشاره داشت و آن را پایه تقرب وی به درگاه الهی خواند.

وی تصریح کرد: به سردار شهید سلیمانی باید به چشم یک مکتب و یک مدرسه درس‌آموز نگاه کرد، درس‌های این مکتب روحیه مردمی، سلحشوری، تعبد و معنویت، تمسک به اهل بیت(ع) و ارتباط با جوانان را تداعی می‌کند.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی از نظر تدبیر و تصمیم گیری بی نظیر بود، در حالی که در رده‌های بالای سپاه قرار داشت اما در تمامی عملیات ها در خط اول حضورداشتند.

همرزم شهید سلیمانی گفت: راه شهید سلیمانی این بود که در همه کارها اخلاص داشت و برای خدا کار می‌کرد و هیچ موقع برای نام و نشان کار نکرد. وی ادامه داد: اگر کار خوب برای خدا باشد خدا نیز به کار ما برکت می دهد، اگر کار ما برای خدا نباشد هر چقدر هم که زیاد باشد برکت ندارد.

وی اضافه کرد: اگر به این مورد اعتقاد داشته باشیم که هر کار ما برای خدا، از روی اخلاص و برای جلب رضایت خدا باشد راه شهید سلیمانی را ادامه می دهیم.

همرزم شهید سلیمانی گفت: سردار سلیمانی هیچ زمان به دنبال مطرح شدن خود نبود و هیچ زمانی برای منافع خود کار نکرد و هیچ زمان به دنبال نام و نشان نبود، سردارسلیمانی می‌توانست بهترین امکانات را داشته باشد اما با خدا معامله کرد.

سردار موسوی تصریح کرد: اصلی ترین موضوع برای شهید فدایی شدن در مسیر منویات رهبری بود و در این مسیر تقویت عملی اعتقاد و ایمان به ائمه معصومین(ع) مورد توجهش قرار می دهد و همه همراهانش را به این مسیر دعوت می کند و این ظرفیت معنوی در حوزه مسئولیتی ظرفیت سپردن کار را به ایشان سرعت می دهد.

وی ادامه داد:آنچه در تربیت جهادی می توان به آن پرداخت مکتب سلیمانی اگر درست معرفی شود و شاخصه های این مکتب در نظام آموزشی بروز پیدا کند مشتاقان بسیاری خواهد یافت و از درون این مکتب یاران واقعی حضور حجت ظهور پیدا خواهند کرد.

مولفه های تربیت در انقلاب اسلامی نهفته است

استاد جلیل معماریانی مدیر موسسه فرهنگی کتاب پردازان مدرس و محقق تربیتی نیز در این نشست، مولفه های تربیت در انقلاب اسلامی نهفته عنوان می کند.

وی به تعریفی از مقام معظم رهبری اشاره دارد که در آن انقلاب به عنوان تحول اعتقادی، اخلاقی و معنوی و به دنبال آن تغییر سیاسی و اقتصادی برای تغییر ابعاد مختلف انسان است.

وی عدالت خواهی، تربیت، تزکیه انسان و تشکیل نظام توحیدی تلاش برای دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی، تکریم انسان، نفی فقر و تبعیض، برگرداندن عزت اسلامی، حاکمیت اسلام و قرآن در زندگی بشر را آرمان انقلاب عنوان کرد.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی پشتوانه فکری و معنوی محکمی برپایه تشیع داشته و با تحول بنیادی انسان ها در تفکر همراه بوده است.

معماریانی ادامه داد: انقلاب اسلامی باعث ادای عهد الهی و به یاد آوردن نعمت های فراموش شده بود، زیرا معتقدیم انقلاب، جریان مستمر حرکت انبیاء است و در مقابل فضای بعثت پیامبر(ص) در دوران جاهلیت اکنون با جاهلیت مدرن روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: در بایسته های تربیت اگر به تربیت وحدانی معتقدیم باید به شناخت انسان واقف باشیم تا به تربیت آن روی بیاوریم.

ما نیازمند تربیت وحیانی هستیم و تغییر ذائقه انسان ها برای تربیت دینی، تربیتی است که بر پایه انقلاب شکل می گیرد.

وی، مرگ را که در واقع استمرار زندگی است، بخشی از تربیت جهادی عنوان کرد که در این تربیت دنیا به عنوان گذرگاهی عنوان می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: فرد انقلابی که سر قدرت دعوا کند تربیت او اشتباه شکل گرفته است، شهیدان چمران و سلیمانی حتی دقیقه ای دغدغه کسب قدرت و صندلی قدرت نداشتند و از این موانع عبور کرده بودند.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی دنبال حیات بخشی است و جامعه ای که عقاید آن سست شود نمی تواند چتر ولایت را تحمل کند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.