بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همزمان با اول ماه رجب و سالروز ولادت امام پنجم شیعیان، کتاب «امام باقر(ع) جلوه امامت در افق دانش» را معرفی کرد.

کتاب «امام باقر(ع) جلوه امامت در افق دانش» معرفی شد

به گزارش قدس آنلاین، موضوع این کتاب شرح اندیشه و فعالیت‌های سیاسی امام محمدباقر(ع) با توجه به سخنان این امام همام است. نویسنده در این نوشتار با بهره‌گیری از ۳۰ حدیث و سخن‌گران‌بهای امام محمدباقر(ع)، سعی در بیان افکار و شرح فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی ایشان در راستای اعتلای دین مبین اسلام دارد.

این کتاب به قلم «احمد ترابی» نوشته‌ شده و به شیوه تحقیقی و با ارجاع‌های سندی معتبر در پاورقی، در ۵ فصل تنظیم ‌شده است و همچنین از لحاظ تحقیقی بودن و ارجاع به سندهای گوناگون، بسیار با اهمیت و از معدود کتاب‌هایی در این موضوع است که به فارسی به نگارش درآمده است.

مروری بر زندگی امام محمد باقر(ع) از ولادت تا شهادت

در فصل نخست این اثر به معرفی زندگی امام محمدباقر(ع) از ولادت تا شهادت پرداخته‌شده و موضوعاتی همچون: ولادت، تبار والای امام باقر(ع)، نام و کنیه، القاب، فرزندان و همسر آن حضرت، شهادت، امامت باقرالعلوم(ع)، دلایل امامت، ویژگی‌ها و شایستگی‌های ضروری امام، انتخاب الهی، برترین انتخاب، کمال‌ها و کرامت‌ها و... از دیگر مباحث این فصل است.

نویسنده در فصل دوم نیز به زندگانی علمی آن حضرت پرداخته و امام باقر(ع) را در اندیشه تشیع و اهل تسنن بررسی کرده است. او سپس با ابتکاری جالب شاگردان آن حضرت را نام می‌برد و سپس جلوه‌هایی از معارف باقری را برای خواننده بیان می‌کند؛ نویسنده از مبارزات امام با اندیشه خوارج و توهمات قدریه، جبریّه، غالیان و... پرده برداشته و ما را باسیاست‌های آن حضرت در زندگی علمی با عنوان‌های تبیین معارف اصولی دین، ارجاع امت به قرآن و مبارزه با قیاس در میدان اجتهاد و سرانجام تعلیم فقه و شیوه‌های صحیح اجتهاد، آشنا می‌کند.

بررسی زندگی سیاسی امام محمدباقر(ع) در فصل سوم این کتاب آمده و موضوعاتی همچون بینش سیاسی امام(ع) و شرایط سیاسی دوران امام و خلفای معاصر و قیام‌هایی که در زمان آن حضرت به وقوع پیوسته و مواضع آن حضرت در مقابل آن حوادث را بیان می‌کند.

در فصل چهارم این کتاب نیز به زندگی اجتماعی امام باقر(ع) و تلاش او، تأثیر او در جامعه، مرجعیت و پاسخ‌گویی به پرسش‌های مردم، وزندگی شرافتمندانه امام پرداخته‌شده و همچنین نماهایی از عبادت‌ها، دعاها و نیایش‌های آن حضرت بر پرده ذهن خواننده به تصویر کشیده می‌شود.

نویسنده در فصل پنجم که از فصول مهم کتاب است، با توجه به برخی سخنان امام باقر(ع) پیام‌ها، حکمت‌ها و درس‌هایی را از مکتب آن حضرت به مخاطب هدیه می‌دهد.

امامت باقرالعلوم(ع)، دلایل امامت، بشارت پیامبر به ائمه دوازده‌گانه، تصریح پیامبر(ص) به امامت باقرالعلوم(ع)، پیام جابر از رسول خدا(ص) برای امام باقر(ع)، حدیث جابر در منابع اهل سنت، تصریح امام سجاد(ع) به امامت امام پنجم شیعیان و ویژگی ها و شایستگی‌های ضروری امام(ع) از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن اشاره شده است.

این کتاب در پایان خوانندگان را با روایات و نکاتی چند در ارزش تعلیم و تربیت علم و دانش از منظر حضرت امام باقر(ع) آشنا ساخته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.