به همت مرکز وقف، نذر و زیارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی و با همکاری اندیشکده اربعین دانشگاه امام صادق(ع)، نخستین نشست هم‌اندیشی ملی «مطالعات زیارت» در حرم امام رضا(ع) برگزار شد.

نخستین هم‌اندیشی ملی «مطالعات زیارت» در حرم مطهر رضوی برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این نشست علمی که با حضور محمد مهدی برادران، مدیر عالی حرم مطهر رضوی و حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا اصغری، رئیس مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت این دانشگاه و اساتید برجسته‌ای از دانشگاه‌ امام صادق(ع) و امام حسین(ع) در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با محوریت «زیارت متعالی» به ایراد سخنرانی پرداخت.

زیارت با معرفت، زیارت متعالی است

وی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) در حدیثی می‌فرمایند: «انّ لِکُلِّ إمامٍ عَهدا فی عُنُقِ أولیائهِ و شِیعَتِهِ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَةَ قُبُورِهِم؛ هر امامی به گردن دوستان و شیعیان خود عهدی دارد که وفای کامل به این عهد و بجای آوردن نیکوی آن، با زیارت قبور آنان است»، اظهار کرد: معنای زیارت، دلدادگی به شخص بزرگی است که محضر آن مشرف می‌شویم.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه برای عمل به عهد امام، باید خیرخواه امام بود و یکی از آن خیرخواهی‌ها زیارت امام معصوم است، گفت: پیاده‌روی اربعین نمونه‌ای از خیرخواهی است یعنی به محض گذاردن اولین قدم در پیاده‌روی اربعین، شما در حرم امام حسین(ع) در حال زیارت هستید.

لزوم شبکه‌سازی میان دانشگاه‌های سراسر کشور با محوریت مطالعات زیارت

حجت الاسلام وحدتی شبیری با تاکید بر اینکه با بهره‌گیری از ظرفیت اربعین حسینی می‌توان بسیاری از مشکلات مربوط به مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را ترمیم کرد، افزود: حقیقتا برای رفع مشکلات جامعه با بهره‌گیری از حوزه زیارت، نیاز است که مطالعات علمی و تخصصی به صورت همه جانبه در این حوزه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین تولیت معزز آستان قدس رضوی بر مطالعه علمی و تخصصی بر روی مقوله زیارت تاکید ویژه دارد و یکی از دغدغه‌های تولیت معزز چگونگی معرفت افزایی زائران نسبت به امر زیارت است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تاکید بر اینکه پژوهشگران و محققان باید به نوعی با کار علمی و تحقیقاتی حقیقت حدیث «اَشْهَدُ اَنَّکَ تَشْهَدُ مَقامیَ وَ تَسْمَعُ کَلامِی وَ تَرُّدُ سَلامی» را در وجود زائران نهادینه کنند، بیان کرد: اکنون فصل مطالعات بین رشته‌ای و همه جانبه است از همین رو پیشنهاد می‌کنم شبکه‌ای میان دانشگاه‌های سراسر کشور خصوصا دانشگاه رضوی، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه امام حسین(ع) با محور زیارت و اربعین حسینی شکل بگیرد تا ان‌شاءالله مبدأ آغاز همکاری و هم افزایی میان این مراکز علمی در حوزه زیارت باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا اصغری؛ رئیس مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بخش پایانی این نشست به معرفی اهداف، سیاست‌ها، راهبرد، حوزه‌های فعالیت، کارگروه‌های فعال این مرکز تخصصی پرداخت و بر تولید محتوا در حوزه زیارت با محوریت اعتقادات، آداب، احکام و فقه و پیرایش زیارت از خرافات و انحرافات تاکید کرد.

گفتنی است، گزارشی از پیمایش ملی برآورد جمعیت و نگرش سنجی از زائران زیارت اربعین حسینی(ع) از سوی اساتید دانشگاه امام حسین(ع) در این نشست علمی ارائه شد.

لازم به یادآوری است؛ بخش دوم نشست هم‌اندیشی ملی «مطالعات زیارت» نیز با محوریت ارائه گزارش از رصد و بررسی آخرین تحولات عراق و زیارت اربعین سال ۱۴۰۰، گزارش پیشرفت امور انجمن بین المللی اربعین و برنامه ریزی یک ساله هیئت اندیشه‌ورز و دانشگاه‌های میزبان عصر امروز برگزار شد.

همچنین در حاشیه این نشست تفاهم‌نامه همکاری فی مابین اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق(ع) و مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی به منظور ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌های علمی  با رویکرد آموزشی، پژوهشی، ترویجی و تبلیغی با بهره‌گیری بهینه از توانمندی امکانات و ظرفیت‌های موجود جهت تحقق اهداف مشترک منعقد شد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.