مدیرکل دفتر بحران در استانداری خراسان رضوی گفت: در پی درخواست والی هرات در همسایگی خراسان رضوی عملیات اعزام نیروهای امدادی و تجهیزات آتش‌نشانی برای اطفای حریق به داخل افغانستان در جریان است.

ایران نیروهای امدادی به افغانستان اعزام می‌کند

به گزارش قدس آنلاین محسن نجات عصر شنبه در گفتگو با  ایرنا فزود: بلافاصله پس از وقوع انفجار و آتش‌سوزی گسترده در تاسیسات گمرک مرزی اسلام‌قلعه افغانستان در جوار گذرگاه مرزی دوغارون در شرق خراسان رضوی نشست ستاد استانی مدیریت بحران در مشهد برگزار شد.

وی ادامه داد: بر این اساس هم‌اینک نیروهای امدادی و بحران‌محور در منطقه مرزی دوغارون و تاسیسات گمرکی آن در شهرستان تایباد مستقر و فعال شده‌اند. 

مدیرکل دفتر بحران در استانداری خراسان رضوی گفت: همچنین با توجه به حجم گسترده آتش‌سوزی در آنسوی مرز ایران دهها دستگاه خودروهای سبک و سنگین آتش‌نشانی با تجهیزات کامل اطفای حریق در دوغارون مستقر و فعال شدند.

وی افزود: نیروهای امدادگر و آتش‌نشانان همراه با خودروهای و تجهیزات تخصصی با توجه به نیاز برای کمک به خاموشی حریق به محل انفجارها در خاک افغانستان اعزام می‌شوند. 

نجات ادامه داد: پیرو دستور استاندار خراسان رضوی همه نیروهای امدادی و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در آماده‌باش هستند. 

وی گفت: شهرستانهای تربت‌جام و فریمان نیز به عنوان مناطق معین شهرستان تایباد در بحران، با هماهنگی فرمانداران و اعضای شورای مدیریت بحران منطقه آماده اعزام شمار بیشتر نیروهای امدادی در صورت نیاز هستند. 

مدیرکل دفتر بحران در استانداری خراسان رضوی افزود: هم‌اینک علاوه بر حضور دو فروند بالگرد اورژانس ۱۱۵ و نیروی انتظامی در منطقه حادثه‌دیده ۲۱ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس‌آمبولانس اورژانس ۱۱۵ و جمعیت هلال احمر در مرز دوغارون مستقر شده و فعال هستند. 

شنیده‌های تایید نشده از منابع محلی، حاکی از احتمال جانباختن افزون بر ۱۰۰ نفر و نابودی دهها دستگاه کامیون در محل تاسیسات گمرگ اسلام‌قلعه در خاک افغانستان است. 

به گفته برخی از اتباع افغان حاضر در منطقه مرزی شامل رانندگان خودروهای ترانزیتی که برای در امان ماندن از انفجارهای پی در پی و آتش گسترده به دوغارون پناه آورده‌اند شدت خسارات در آنسوی مرز وسیع و اوضاع بسیار وخیم است. 

آنها در گفتگو با خبرنگار ایرنا مستقر در مرز دوغارون مدعی وقوع افزون بر ۳۰۰ انفجار ناشی از ترکیدن تانکرهای مواد سوختی و همچنین صدور دستور تخلیه روستاهای مرزی افغانستان از جمله اسلام‌قلعه و قدوس‌آباد در خاک آن کشور شدند. 

خبرنگار ایرنا در تایباد حوالی ساعت ۱۳ امروز ۲۵ بهمن از شنیده شدن صدا و مشاهده دود عظیم ناشی از انفجاری بزرگ تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان در شهر تایباد واقع در فاصله ۱۸ کیلومتری از مرز دوغارون خبر داد.
مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.
گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر بین دو کشور ایران و افغانستان فعالیت دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.