زنجان- نخستین مرکز گردشگری معدنی به نام استان زنجان و معدن انگوران به ثبت رسیده است، ولی مردم منطقه دندی به آینده گردشگری دراین منطقه امید ندارند.

گردشگری معدنی در زنجان کلید خورد؛ روی خوش معدن «انگوران» به مردم

قدس آنلاین:جاده پر پیچ و خم کوهستانی و ناهموار را که به گواه مردمان بومی  محله قربانیان زیادی را به کام مرگ فرو برده است، رد می کنیم بعد از گذر از شهر دندی به مجتمع سرب و روی انگوران می‌رسیم  با وجود بهره برداری قریب به ۵۰سال از این معدن مردم منطقه دل خوشی ازبهره برداران ندارند و سنگ محرومیت منطقه را به سینه می زنند.

طی صحبتهایی با مردم دندی ازمنطقه ای سخن گفتند که  نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، ولی تنها عایدی آن برای مردم منطقه خاک خوردن است و بس . آنان از بافت قدیمی و  فرسوده شهر  که  تنها نام شهر را به یدک می کشد از خاک معدنی که روزانه ترانزیت می شود سخن گفتند.

در راستای برنامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و شیوه های جدید گردشگری نخستین منطقه گردشگری معدنی به نام زنجان ومعدن انگوران کلید خورده است و خبرنگاران بعنوان اولین تور گردشگری در این منطقه حضور پیدا کردند.

معدن انگوران تعطیل نمی شود

علی ساطعی مدیر معدن انگوران  به خبرنگاران گفت: معدن انگوران قدمت ۱۰۰ساله  دارد  ودر سال۱۳۴۸ با تاسیس شرکت کالسیمین آغاز بکار کرد و درسال ۱۳۵۸ به صورت شرکت ملی اعلام شد.

وی ادامه داد: بعد از سال ۵۸ شرکت تهیه و تولید کار بهره برداری را انجام می دهد یکی از منحصر به فرد ترین معادنی است که  عیار میانگین آن ۱۶و حتی به ۳۵تا۴۰درصد می رسد و در حال حاضراستخراج به صورت روباز و زیرزمینی انجام می شود.

وی افزود: وضعیت تولید و فروش برنامه استخراجی۷۸۰هزار تن در سال بود که طی ده ماه اخیر ‌۸۰۰هزار تن استخراج معدنی و برنامه استخراجی فروش نیز۸۵۰هزار تن بود و در حال حاضریک میلیون تن فروش داشتیم.

ساطعی با اظهار به اینکه ماده استخراجی این شرکت خوراک شرکتهای روی است و حدود ۶۰کارخانه خوراک کارخانه را از این شرکت تامین می کنند، گفت: انگوران زمینه اشتغال حدود هزار نفر به طور  مستقیم را ایجاد کرده است  و با اشتغال شهرک روی قریب به ۲۰هزار اشتغال از طریق معدن انگوران ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اصول معدن کاری به چهار بخش اکتشاف، استخراج، فرآوری و پر کردن خلاصه میشود ادامه داد:ذخیره قطعی معدن روباز ۳ میلیون تن و ذخیره زیر زمینی آن به۲میلیون و ۸۰۰تن می رسد.

مدیر معدن انگوران یاد آور شد:با استخراج۸۰۰تن درسال ذخیره بخش  روباز به چهار سال  و قریب به ده سال استخراج بخش زیر زمین پایان خواهد یافت.

این مسئول خاطر نشان کرد:برای جلوگیری از تعطیلی کار معدن بعد از کار استخراج کار اکتشاف را شروع کردیم و نتایج امید بخشی حاصل شده وامیدواریم سال آینده  گمانه های زیر زمینی داشته باشیم و به ذخیره خیلی خوبی برسیم.

ساطعی یادآور شد:بعد از تمام شدن معدن کار  پر کردن معدن انجام می شود که در این راستا با منابع طبیعی تفاهم نامه ای منعقد شده است و اقدام به کاشت چهار هکتار فضای سبزکرده ایم و بعد از اتمام کار معدن این منطقه به صورت فضای سبز تحویل منابع طبیعی داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه  اولین  پروانه گردشگری و ژئو توریسم به مجتمع سرب و روی ایران و معدن انگوران صادر شده است، افزود:گردشگری این منطقه  پیت منحصر به فرد است و مردم دنبال یک بستر جدید برای گردشگران هستند.

 مدیر مجتمع سرب و روی انگوران تأکید کرد:مجتمع سرب و روی انگوران هیچ نیازی به در آمد حاصل از گردشگری در این منطقه ندارد و این ظرفیت تنها برای  عشایر و ییلاق ماهنشان فراهم شده تا  بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

اولین مجوز گردشگری به نام معدن انگوران کلید خورد

امیرارجمند مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان زنجان  با بیان اینکه وزارت صنایع دستی تم های جدید گردشگری را در برنانه خود گنجانده است، گفت:استان زنجان در گردشگری معدن پیشرو بوده و استقبال خوبی در این زمینه صورت گرفته واولین مجوز گردشگری معدنی کشور به نام معد ن انگوران صادر شده است.

وی خاطر نشان کرد: اولین فم تور با حضور خبرنگاران آغاز شد  و زیرساختهای خوبی در این محل مهیاست و پیت اینجا منحصر به فرد است و با وجود  معدن روباز و معدن زیر زمینی علاقمندان زیادی را در این معدن شاهد خواهیم بود.

ارجمند با تأکید بر اینکه هدف میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه های مختلف است، ادامه داد: گردشگری زمستانه،کشاورزی و سلامت و آیتم های مختلف در کنار گردشگری طبیعی و جاذبه های تاریخی قابل توجه است.

دنبال کسب در آمد نیستیم

عباس اولیایی مدیر گردشگری مجتمع انگوران نیزبا تأکید براینکه  به دنبال کسب درآمد از قبل گردشگری در این منطقه نیستیم، افزود:هدف ما در منطقه کسب در آمد برای اهالی دندی و منطقه انگوران است.

 وی اضافه کرد: معدن انگوران بعنوان اولین معدنی است  که گواهی معدن سبز را اخذ کرده‌ و نشان جغرافیایی برای معدن انگوران  و منطقه طارم در نظر گرفته‌اند.

اولیایی گفت:اولین معدنی هستیم که ۷ هکتار  شیب های باطله را احیا کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.