فعالان توئیتری فیلمی ویدئویی از یک نقشه فرضی ترکیه در سال ۲۰۵۰ را که توسط یک شبکه تلویزیونی ترکیه منتشر شده است ، به اشتراک گذاشتند. رونمائی از این نقشه نفوذ که شامل عربستان سعودی و مصر هم می شود با واکنش های گسترده مواجه و جنجال ساز شده است.

نقشه ترکیه‌ای که شامل مصر و عربستان هم می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان ، این فیلم متعلق به یک شبکه ترکیه است که نقشه این کشور را در سال ۲۰۵۰ میلادی نشان می دهد و این ترکیه فرضی از شرق یعنی قزاقستان و ترکمنستان تا غرب یعنی لیبی گسترش یافته و عربستان ومصر هم در این نقشه قرار دارند.

این فیلم خشم شماری از اصحاب رسانه و فعالان توئیتر را برانگیخته است.

در یکی از توئیت ها آمده است: به گفته یک تحلیلگر سیاسی آمریکایی ، شبکه دولتی ترکیه TRT۱ نقشه ای از مناطق نفوذ ترکیه را که انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ شامل آن شود ارائه کرد و این نقشه نفوذ شامل سوریه ،عراق، اردن، مصر، لیبی، کل شبه جزیره عربستان و یونان، ماوراء قفقاز و برخی مناطق در جنوب روسیه است.

«سرگان هادیه» روزنامه نگار روس می گوید: نقشه ای که توسط طرفداران اخوان المسلمین و خلافت به عنوان منطقه نفوذ ترکیه تا سال ۲۰۵۰ تبلیغ شده شامل همه کشورهایی که تحت حکومت عثمانی بودند به اضافه یونان، قبرس، همه قفقاز و مناطقی از روسیه و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می شود اما مهمترین نکته اسرائیل را شامل نمی شود.

اردوغان از امپراتوری خود رونمایی کرد!؛نقشه‌ای با خط فرضی زیرنظر حکومت ترکیه که مصر و عربستان را هم دربرگرفته!/عکس

*نقاط قرمز رنگ در نقشه محدوده تسلط ترکیه را نشان می دهد

روزنامه «ترکیه ۲۴» در صفحه توئیتری خود در باره این فیلم نوشت: رجب طیب اردوغان همیشه در رویای خود ترکیه را یک ابرقدرت می بیند و او بزودی امپراتوری عثمانی را احیا می کند بویژه حالا که یک شبکه ترکیه ای وابسته به دولت اردوغان مناطق نفوذ ترکیه تا سال ۲۰۵۰ شامل برخی مناطق از جمله شبه جزیره عربستان، عراق، سوریه، مصر، اردن، لیبی و یونان رونمائی کرده است.

این روزنامه می افزاید: رویاهای اردوغان برای احیای امپراتوری عثمانی توهم است.

رسانه های نزدیک به آنکارا هم اعلام کرده اند که « نقشه منتشر شده توسط شبکه ترکیه ای توسط موسسه تحقیقات آمریکایی استراتفورد ارائه شده است».

امپراتوری عثمانی از سال های ۱۲۹۹ تا ۱۹۲۲ میلادی در بخش‌های بزرگی از جنوب شرق اروپا، غرب آسیا و شمال آفریقا حکومت می کرد.

امپراتوری عثمانی بعد از شکست قدرت‌های مرکز در جنگ جهانی اول منحل شد و به دنبال آن در سال ۱۹۲۲ ترکیه مدرن تاسیس شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.