مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: سرمای اواخر مهر ماه تا اول دی ماه امسال در جوین سبب وارد شدن ۱۵ درصد خسارت به مزارع غلات این شهرستان شده است.

خسارت ۱۵ درصدی سرما به مزارع غلات جوین

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر قارزی اظهار کرد: ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت گندم، پنج هزار هکتار به کشت جو و ۷۵۰ هکتار به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص دارد و سرمای سال جاری به ۱۵ درصد محصولات این اراضی خسارت وارد کرده است.
 
وی ادامه داد: این شهرستان به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی و همچنین تولید کننده محصولات استراتژیکی مانند چغندر، کلزا، گندم و جو نقش مهمی در تامین امنیت غذایی نیز دارد.

قارزی با اشاره به اهمیت غلات در سبد غذایی خانوارها و حفاظت از آن افزود: حفاظت از تولید این محصول در فاصله زمانی کشت تا مرحله برداشت با توجه به اهمیت استراتژیک تولید دانه‌های روغنی راهکاری مناسب برای جلوگیری از واردات این محصول برای رفع نیاز مردم کشور و خروج ارز از کشور است.

وی بیان کرد: سیاهک آشکار و پنهان از شایع ترین و خطرناک ترین بیماری‌های گندم و جو محسوب می‌شود و تقریبا در تمام مناطقی که غلات دانه ریز کشت می‌شوند وجود دارد؛ ضدعفونی بذور علیه آفاتی همچون سیاهک گندم به عنوان آفتی مخرب می‌تواند تا حد بسیار بالایی به افزایش راندمان تولید تاثیرگذار باشد و از آسیب به دانه‌های روغنی جلوگیری کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین در ادامه توضیح داد: در صورتی که بذور به نحو صحیح ضد عفونی نشوند آلودگی توسط عوامل بیماری در زمان سبز شدن بذر اتفاق می‌افتد و در بهار همزمان با رشد بوته، بیماری نیز به طور سیستمیک گسترش یافته و علائم آن در زمان سبز شدن سنبله ظاهر می‌شود.

وی تاکید کرد: دانه‌های روغنی به عنوان پایه و ماده اولیه تولید روغن نباتی محسوب می‌شوند و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در واقع بالا بودن سرانه مصرف خانوار و ضریب بالای مصرف روغن نباتی در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی باعث شده این محصول به عنوان یکی از نیازهای اساسی جامعه در حوزه غذایی به شمار رود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.