مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی گفت: در سال جاری شاهد رشد ۸۰ درصدی در میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان بودیم.

رشد ۸۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان‌رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مهدی تقوایی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری‌ در سال جاری در  خراسان‌رضوی اظهار کرد: اقدامات خوبی در خراسان‌رضوی صورت گرفته است. ماحصل آن رسیدن نرخ بیکاری به ۱/۵ درصد در خراسان‌رضوی است.

وی با بیان اینکه خراسان‌رضوی از لحاظ نرخ اشتغال‌زایی در ۹ ماهه اول سال جاری رتبه اول در کشور را کسب کرده است، افزود: از  سویی دیگر نرخ مشارکت استانی در اشتغال و کارآفرینی در استان ۲/۴۷ است. در این زمینه استان رتبه دوم در کشور را داراست.

نرخ بیکاری زنان در خراسان‌رضوی به ۷.۲ درصد رسیده است

وی در مورد کارآفرینی و مشارکت زنان در استان افزود: زنان در خراسان‌رضوی یکی از پایه‌های اشتغال هستند. به لطف فرهنگ کار و کارآفرینی را در استان نرخ بیکاری در استان کاهش پیدا کرده است. نرخ بیکاری زنان در کشور ۱۶ درصد است اما این رقم را در خراسان‌رضوی به ۷.۲ درصد رسیده است. در گذشته نرخ  بیکاری در خراسان رضوی دو  رقمی  بوده که در حال حاضر این مقدار تک رقمی شده است. در حوزه کار و کارآافرینی زنان روستایی و اشتغال‌زایی زنان روستایی نیز این  فرهنگ خود را نشان داده است.

رشد ۸۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در استان نسبت به سال گذشته

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی در مورد میزان جذب سرمایه‌گذاری در استان در سال ۱۳۹۹ بیان کرد: سرمایه به جایی وارد می‌شود که امینت سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد. استاندار محترم خراسان‌رضوی همواره بر تسهیل فضای کسب‌وکار تاکید بسیاری دارند.   باید بستری برای جذب سرمایه‌گذارن ایجاد شود. یکی از ابتکارات ایشان سفرهای شهرستانی است. در قالب سفرهای شهرستانی باید مصوباتی وضع شود که قالب عملیاتی و اجرایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در استان ۱۴۱ میلیون دلار بوده است، خاطرنشان کرد: در سال جاری با بهبود فرهنگ کسب‌وکار سرمایه‌گذاری خارجی به همراه پروژه‌هایی که قرار است تا در دولت مصوب شود ۲۵۶ میلیون دلار خواهد بود و حدود ۱۳۰ میلیون دلار از این پروژه‌ها مصوب شده‌اند.

تقوایی با بیان اینکه در سال جاری  در میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان  رشد ۸۰ درصدی را شاهد هستیم، ادامه داد: در مدت ۹ ماه سال جاری نیز اقدامات بسیار خوبی در حوزه معدنی صورت گرفته است. در حوزه معدن در گذشته ۷۹ معدن فعال وجود داشته که در حال حاضر به ۹۲۰ معدن رسیده است. خراسان رضوی در حوزه معادن هاب منطقه‌ای شده است.

وجود ۳۵۰ واحد دانش‌بنیان و مراکز رشد فناور در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی در استان

وی درخصوص سرمایه‌گذاری داخلی در استان ادامه داد: در سال جاری با بهبود فضای کسب‌وکار در طول ۹ ماه اول سال ۲۰۵ پروژه با اعتبار ۸ هزار میلیارد تومان به آمادگی بهره‌برداری رسیده است. بعضی از صنایع مانند لوازم منزل و  لوازم‌الکترونیکی و ... به دلیل تحریم‌ها در داخل تولید شدند. اقلامی که از طریق واردات در کشور تامین می‌شدند به دلیل تحریم ها  در کشور تولید شدند و در آن‌ها سرمایه‌گذاری داخلی انجام شده است. در حال  حاضر ۳۵۰ واحد دانش‌بنیان و مراکز رشد فناور در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی در استان ورود پیدا کرده‌اند.

تقوایی در مورد  تحقق میزان سرمایه‌گذاری در استان  بیان کرد: با توجه به فضای ایجاد شده به خاطر بیماری کرونا و وجود تحریم‌ها پیش‌بینی این سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیاد تومان بوده است که از این میزان ۸ هزار میلیارد تومان محقق شده است. تحقق این ۸ هزار میلیارد تومان نشان از  همت جمعی دارد و  نشان می‌دهد که  استان دراین حوزه بسیار موفق بوده است.

صنعت و معدن بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در استان را به خود اختصاص داده است

وی در رابطه با کشورهای خارجی سرمایه‌گذار در استان اظهار کرد: سرمایه‌گذاران از  کشورهای مختلف آسیا و  اروپایی  هستند. اما عمده سرمایه‌گذاران از کشورهای همسایه هستند. درصد زیادی از سرمایه‌گذاری خارجی در استان در حوزه  صنعت، انرژی‌های تجدیدپذیر،   خدمات و حمل و نقل صورت گرفته است.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی با اشاره به بهره برداری  از ۱۴۹۰ پروژه در دهه فجر به ارزش ۶۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و زیرساختی  خاطر نشان کرد:  در حوزه اقتصادی ۲۸۴ پروژه با ارزش ۲۶۸۰ میلیارد تومان، در حوزه صنعت و معدن با اعتباری بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است که این نشان از فعالیت بخش خصوصی است که در این زمینه رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال قبل وجود دارد. در حوزه کشاورزی نیز کارهای خوبی انجام شده است و  ۲۱۸ پروژه آماده افتتاح بهره‌برداری است.

بیماری کرونا تاثیرات بسیار مهمی در پیشرفت تکنولوژی در کشور داشته است

 وی در مورد تاثیر بیماری کرونا در حوزه سرمایه‌گذاری در استان تصریح کرد: باید به این  بیماری به چشم یک تهدید و  به چشم یک فرصت نگریسته شود. عمده  سرمایه‌گذاری در استان در صنعت گردشگری است. خراسان‌رضوی در این  صنعت آسیب دیده است. اما  کرونا تغییرات مهمی را در حوزه صنعت نیز ایجاد کرده است.  

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: علاوه  بر تحریم‌ها بیماری کرونا نیز مانع ورود بعضی از مواد به کشور شد که درنتیجه در این زمینه ما خود به تولید روی آورده‌ایم. مجبور به ایجاد تغییراتی در صنعت شده ایم. بیماری کرونا اثرات بسیار مهمی در پیشرفت تکنولوژی در کشور ایجاد کرده است. علاوه بر این موضوع مشاغل مختلفی  در حوزه بیماری کرونا از جمله تولید ماسک، دستگاهای ونتیلاتور و گان‌های پزشکی نیز در استان شکل گرفته است.

پرداخت ۶۴۱ میلیارد تومان تسهیلات در استان به مشاغل آسیب دیده از کرونا

تقوایی ادامه داد: برای کاهش اثرات بیماری کرونا حمایت‌هایی از مشاغل آسیب دیده انجام شده است، به ۳۱ هزار و ۱۲۳ پرونده ۶۴۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که منجر به حمایت از ۶۱ هزار و ۱۸۴ نفر شده است. در سال جاری با توجه به بیماری کرونا  میزان سرمایه‌گذاری خارجی به خصوص از سمت کشور افغانستان  افزایش داشته است.   

وی در مورد برنامه‌های موجود در استان برای جذب سرمایه‌گذاری عنوان کرد: در جذب سرمایه‌گذار مهمترین کار  ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذار است. خراسان‌رضوی در این زمینه پیشتاز عمل کرده است.   جا دارد  از دستگاه قضایی بابت کمک به ما در این حوزه تشکر کنم.

تقوایی با تاکید بر اینکه در استان از افرادی که نیت سرمایه‌گذاری واقعی دارند به شدت حمایت می‌شود، افزود: تاکید استاندار نیز بر تکمیل و ایجاد زیر ساخت‌های پایدار  برای  سرمایه‌گذاری است.   باید  سرمایه‌گذار را هدایت کنیم در غیر این صورت  سرمایه‌گذاران دلسرد خواهند شد. در حال حاضر مجموعه‌های بزرگی همچون ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)،  بنیاد برکت، بنیاد کوثر و ... در خصوص مگا پروژه‌های معدنی، صنعتی و کشاورزی در حال فعالیت در استان هستند.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی در مورد پیش‌بینی‌اش نسبت به میزان سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ در استان گفت:   با  توجه به  شرایط سرمایه‌گذاری و  بهبود  شرایط کسب و کار  روند مناسبی در  سال آینده در  این زمینه پیش‌بینی می‌شود. به دلیل دیپلماسی تجاری مناسب با کشورهای همسایه  به نظر بنده با  استفاده از سیاست مبتنی بر اقتصاد می‌توانیم  پیشرفت‌های خوبی به دست آوریم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.