سایه‌اش روی همه چیز افتاده است. شکل منحوسش را نمی‌توان با چشم دید اما ماه‌هاست آرامش ما را بر هم زده. ویروس کرونا ماه‌هاست بسیاری را خانه‌نشین کرده و شیوه زندگی را تغییر داده است اما چاره‌ای نیست. باید با آن زندگی کرد.

برای سلامتی زائر

حالا زدن ماسک، شست‌وشوی پی‌درپی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی به مثلث پیشگیری از شیوع کرونا معروف شده و اشاعه فرهنگ حفظ رعایت بهداشت به رسالتی تبدیل شده است که همه نهادها و سازمان‌ها خود را موظف به ترویج آن می‌دانند. آستان قدس رضوی نیز از نهادهایی است که از همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا خود را ملزم به رعایت دستورهای بهداشتی می‌دانست. اکنون پس از چند ماه که بسیاری از شیفتگان حضرت رضا(ع) زائران بعید حضرت بودند و در حالی که همچنان زیارت از راه دور توصیه می‌شود، بارگاه منور رضوی دوباره پذیرای عاشقان و ارادتمندان ساحت قدسی حضرت رضا(ع) است. 

«زیبا محمدی» مشهدی است. با ماسکی که روی صورت دارد، نشسته در آفتابی گوشه صحن و زیارت‌نامه می‌خواند. می‌گوید دست‌کم هفته‌ای دو بار به زیارت می‌آید و هر بار که می‌آید مهر و کتاب دعایش را با خودش از خانه می‌آورد.

می‌پرسم: اینکه کتاب‌های دعا را جمع کرده‌اند، اذیتتان نمی‌کند؟ می‌گوید: وقتی می‌دانم این کار را به خاطر سلامتی منِ زائر انجام داده‌اند چرا باید ناراحت بشوم؟

اشاره می‌کنم به مهرهای بسته‌بندی شده و می‌گویم: مهر که هست. می‌گوید: وقتی می‌توانم مهرم را بیاورم، چرا از مهرهای بسته‌بندی شده استفاده کنم؟

می‌گوید: در همه آن روزهایی که درهای حرم به روی ما زائران بسته بود، با همسرم می‌آمدیم فلکه آب و از همان ‌جا حضرت را زیارت می‌کردیم. دعا می‌کردیم کاش شرایطی فراهم بشود که دوباره بتوانیم به صحن و سرای حضرت قدم بگذاریم؛ حالا خدا را شکر من و شما نشسته‌ایم روی فرش حضرت. حتی اگر همین فرش هم نباشد، من گلایه‌ای ندارم. شیرینی زیارت حضرت، جایی برای این حرف‌ها نمی‌گذارد. 

«الهام عامری»، بعد ماه‌ها مادرش را به زیارت آورده است؛ با دو فرزندش که مدام می‌روند و می‌آیند و هر کدام می‌خواهند به نوبت کمک‌کار مادربزرگشان باشند.

می‌گوید: از خدام پرسیدم صندلی‌های چرخدار مقابل کرونا ایمن سازی شده است؟ و آن‌ها اطمینان دادند که همه صندلی‌های چرخدار پس از هر بار حمل زائر، مقابل کرونا ایمن سازی می‌شود.

می‌گوید: خدام ظروف شوینده‌های بهداشتی را نشان داده‌اند که نه فقط صندلی‌های چرخدار حتی ماشین‌های زائربر را مقابل کرونا ایمن سازی می‌کنند.

ادامه می‌دهد: تا یادمان می‌آید تمیزی حرم مطهر رضوی زبانزد بود حالا هم بهداشتش. می‌گوید: خاطرمان جمع است که حضور من زائر، زحمت یا خدای نکرده درد و رنجی را برای دیگر زائران ایجاد نمی‌کند. 

آقا و خانم «رضاییان» از ارومیه آمده‌اند. نذر کرده بوده‌اند که میلاد مبارک حضرت فاطمه(س) را در مشهد بگذرانند. حالا سفر یکی دو روزه‌شان طولانی‌تر هم شده است. آقای رضاییان می‌گوید: در داخل حرم مطهر، نکته‌ای ندیده‌ام که بر خلاف دستورالعمل‌های بهداشتی باشد اما کاش می‌شد، ازدحام‌هایی که گاهی بیرون حرم درست می‌شود را هم مدیریت کرد.  ادامه می‌دهد: من این چند روزه که به حرم می‌آیم جایی ندیده‌ام که زائران فاصله‌گذاری‌ها را رعایت نکنند؛ گاهی در نمازهای جماعت، نمازگزارها خواسته ناخواسته به هم نزدیک‌تر می‌شوند که مشکلی بابت اتصال‌ها پیش نیاید اما انتظامات صف‌های نماز به زائران تذکر می‌دهند و مطمئنشان می‌کنند که نمازشان از بابت فاصله، اشکالی ندارد.  خانم رضاییان دنباله حرف همسرش را می‌گیرد و می‌گوید: مهرهای استفاده شده هم بلافاصله جمع‌آوری می‌شود و محل مهرها مرتباً  ایمن سازی مقابل کرونا  می‌شود. می‌پرسم: این همه بگیر و ببند آن هم اینجا در حرم مطهر رضوی، آزارتان نمی‌دهد؟ آقای رضاییان می‌گوید: چاره‌ای نیست؛ همه باید رعایت کنیم تا این روزها، بگذرد. زائران هم این را خوب می‌فهمند. 

فرش‌ها با فاصله‌ای از هم پهن شده‌اند. آن‌ها که این روزها توفیق تشرف به حرم مطهر رضوی را پیدا کرده‌اند می‌دانند که زائران روی فرش‌ها با فاصله از هم می‌نشینند؛ آن هم فرش‌هایی که پس از جمع‌آوری مقابل کرونا ایمن سازی می‌شوند. چند تا جوان آن طرف‌تر روی فرش‌ها نزدیک هم نشسته‌اند و گرم گفت‌وگو هستند. به نظر نمی‌رسد مشهدی باشند باید از جایی آمده باشند؛ جایی دور یا نزدیک در جغرافیای عشق و ارادت به حضرت‌رضا(ع). کفش‌هایشان در پلاستیک‌های بزرگ یک بار مصرف، کنارشان است.

یکی از خادم‌ها رد می‌شود و با چوب‌پر سبزش می‌زند به شانه یکیشان؛ یعنی ماسکت کو؟ جوان انگار تازه یادش آمده باشد، دستش را می‌برد توی جیب لباسش و ماسکش را بیرون می‌آورد.

رفیقش، شوخی کردنش گل کرده. رو به خادم می‌گوید: آقا چوب‌پرتان کرونایی شد.

خادم لبخند می‌زند که: نگران نباشید! چوب‌پر ما خادم‌ها هم اینجا روزی چند بار با مواد از بین برنده ویروس‌ها شست‌وشو می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.