مازندران- باغداران شمالی هر سال به گونه ای غیر قابل پیش بینی با مشکلات ریز و درشت از جمله سرمازدگی، هجوم آفت ها و یا این رز ها با کرونا و افزایش قیمت سم و کود روبرو هستند که کار تولید را برای ن ها سخت می کند.

میوه های شمال  برای مصرف کنندگان داخلی گران تمام می شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: محصولات باغات استان مازندران و به ویژه مرکباتی مانند پرتقال و کیوی مشتری بسیاری در آن سوی آب های مرزی دارد  و لذا با توجه به افزایش قیمت دلار لذا بسیاری از تجار نیز صادرات آن را به خارج از کشور ت روانه ساختن این محصول به داخل کشور مقرون به صرفه تر م یدانند.

مازندران سالانه ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که بخش زیادی قابلیت صادرات را دارد، مرکبات و کیوی را از محصولات مهم صادراتی استان بیان کرد.

فصل برداشت مرکبات رو به پایان است و به رغم محدودیت های ناشی از کرونا و تحریم های ظالمانه، هر روز ۱۰ تا ۱۵ کانتینر مرکبات از مازندارن به مناطق مختلف صادر و ارسال می شود. اگرچه مازندران تا رسیدن به افق صادرات سه میلیارد دلاری فاصله زیادی دارد اما طی ۱۰ ماه گذشته بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول و کالا در حوزه های مختلف به بیش از ۳۴ کشور جهان صادر کرده است.

امسال اگر چه قیمت پرتقال از هنگام ورود به بازار با کاهش قیمت روبرو بوده است و قیمت این محصول از کیلویی 20 هزار تومان در بازار در حال حاضر تا کیلویی 10 هزار تومان کاهش داشته است اما باز هم خریداران بر این تصوربودند که شاید بتوانند این محصول را بر پایه کیلویی 7 هزار تومان خرید کنند.

در همین راستا بسیاری از شهروندان و مصرف کنندگان انتظار دارند که قیمت ها بیش از این رقم می رسید و لذا صادرات این محصول را تنها عامل گرانی پرتقال می دانند.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین امسال کیوی قیمت بالاتری داشت و سعی کرد تا همان مرز 18 هزار تومان را در بازار خرده فروشی حفظ کند و لذا این قیمت ها موجب شده تا بسیاری از مصرف کنندگان صادرات را عامل این گرانی ها عنوان کنند.

ریشه های گرانی

امسال بر اساس اعلام کارگروه تنظیم بازار میوه شب عید کشور، استان مازندران مسئول خرید و تامین ۲۱ هزار تن پرتقال تامسون شده است.

هم اکنون بازار مرکبات مازندران نشان می دهد که قیمت پرتقال روی درخت و انبارهای فنی بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به فروش می رود و بازار صادرات نیز درسایه حضور خریداران خارجی داغ شده است.

سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن مرکبات در مازندران تولید می شود که یک میلیون تن آن مازاد مصرف است و بخشی از این تولید همزمان با شب عید به بازار استان های مختلف عرضه می شود تا کام مردم کشور را در شب های عید شیرین کنند.

سال گذشته حدود ۳۳ هزار تن از مرکبات مازندران برای شب عید ذخیره سازی شد و امسال قرار است ۵۰ هزار تن از نوبرانه های مازندران برای سفره هفت سین مردم در کشور ذخیره سازی شود.

حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در این باره اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تصمیمات اتخاذ شده، امسال به میزان ۲۱ هزار تن پرتقال مورد نیاز تنظیم بازار ۳۱ استان کشور توسط استان مازندران تأمین می‌شود.

وی افزود: قیمت هر کیلو پرتقال تنظیم بازاری شب عید جهت ارسال به استان‌های کشور به مبلغ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۷۰۰ هزار تن مرکبات در انبارهای استان داریم و مشکلی برای تأمین نیازهای پایان سال استان‌های کشور نداریم.

خیریان‌پور ادامه داد: طبق هماهنگی که با اتحادیه باغداران استان مازندران به‌عنوان مجری این طرح انجام شد، از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ بهمن به بعد، شروع عملیات ارسال مرکبات برای استان‌های کشور آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه پایانه صادراتی روماک گستر مازندران به مدار فعالیت اضافه شده است؛ عنوان کرد: با تلاش متولیان امر و بخش خصوصی و صادرکنندگان در سال‌جاری، تا کنون ۲۰۰ هزار تن مرکبات به کشورهای هدف صادر شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، متذکر شد: طبق برآوردهای انجام شده، میزان تولید امسال مرکبات در مازندران بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.

سال پر رونق برای باغداران

عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه برداشت مرکبات در استان روزهای پایانی را سپری می کند، وضعیت تولید و صادرات این محصول را خوب دانست و گفت: خوشبختانه سال پررونقی برای مرکبات استان رقم خورده است.

وی با بیان اینکه قیمت محصول در باغات و انبار نیز به ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است، افزود: روند صادرات به کشورهای مختلف نیز در دست انجام است.

شهیدی فر با بیان اینکه روزانه بیش از ۳۰ کانتینر مرکبات به کشرهای مختلف صادر می شود، افزود: کشورهای همسایه و حاشیه از مقاصد صادراتی به شمار می رود زیرا خواهان مرکبات تازه استان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه روسیه از جمله کشورهای هدف صادرات محسوب می شود، گفت: صادرات به این کشور به دلیل تعطیلات آغاز سال نو میلادی مقطعی کاهش یافته است.

وی با اشاره به تولید بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در استان اظهار داشت: خوشبختانه میزان ضایعات محصولات کشاورزی از جمله مرکبات کاهش چشمگیری یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.