مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت برگزار شد.

تجربۀ زیست یک ساله با کرونا یکی از فرصت‌های گفت‌وگوی شعر ایران با شعر جهانی است

قدس آنلاین: مراسم پایانی جشنواره شعر فجر امروز یکشنبه در تالار وحدت برگزار شد.

این‌مراسم با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم جلالی دبیر علمی جشنواره شعر فجر،  مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی جشنواره، تعدادی از داوران، برگزیدگان و اهالی رسانه همراه بود.

در ابتدای مراسم مریم جلالی دبیر علمی جشنواره، جشنواره شعر فجر را یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: جشنواره شعر فجر فرصتی است برای نشان دادن اینکه با کلمات، نفرت و تحریم را وادار کرد که به سمت خود شلیک کند.

وی آثار رسیده در بخش‌های مختلف جشنواره نشان دهنده قوت و قدرت شعر امروز و فراتر رفتن از خط کشی‌های جنسیتی و سنی دانست و از دست اندرکاران این جشنواره قدردانی کرد.

همچنین مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی جشنواره نیز گزارشی از روند برگزاری این رویداد ارائه داد. وی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در این دوره از برگزاری جشنواره، «با دقتی مینیاتوری» توصیف کرد و گفت: پایش آثار در دبیرخانه با دقت انجام شد و حتی چندبار صورت گرفت. 

وی رأی داوران را به پشتوانه نظر کارشناسی ده‌ها استاد ادبیات و همراه با دقتی علمی توصیف کرد و با اشاره به برگزاری بخش ویژه جشنواره در نکوداشت شاعران شعر دفاع مقدس گفت: اصحاب شریف رسانه دعوت دبیرخانه را پذیرفتند و با انتخابشان چهره‌های برتر شعر دفاع مقدس برگزیدند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، همراهی چهلمین سالگرد دفاع مقدس و کرونا در آخرین سال قرن شمسی گفت: در دوران دفاع مقدس،  شعر روایت گر غرور و حماسه، مظلومیت و معصومیت بود. وی با گرامیداشت یاد شاعران دفاع مقدس، به شرایط یک سالۀ اخیر جهان گفت: در این دوران شعر پیوند خود را با کرونا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه مضامینی چون احسان، تاب‌آوری و همدلی و نیکوکاری در شعر فارسی داشتیم، افزود: به یاد داریم نخست وزیر اسپانیا در موج اول کرونا به شعر معروف سعدی یعنی بنی آدم اعضای یکدیگرند ارجاع داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شاعران امروز هم در قالب‌های محتلف در فضای کرونا وارد شدند از جمله در تکریم مدافعان سلامت شعرهای بلند و فراوانی عرضه کردند. همچنین شعرهایی هم به عنوان شعرهای ترویجی در قالب‌های کودکان و بزرگسالان سروده شد و شعر به کمک فضای بهداشت و پیشگیری آمد.

سید عباس صالحی با اشاره به اینکه در ادبیات گذشته فارسی، شعرهایی با مضمون احوالات شخصیه شاعران مثل حبسیات یا مصایب زیاد داشته‌ایم، افزود: در این دوره هم تجربه‌های کرونایی شاعران به زبان شعر ثبت شد و شاعرانی که به کرونا گرفتار شدند، روایت شخصی خود را از کرونا روایت کردند. وی افزود: روایت رنج کرونایی، ورایت رنج وسیع انسانی است و روایت شاعرانه از این رنج کم نداشتیم. حجم قابل توجهی از این تصویرگری شاعرانه از این رنج و بخشی دیگر طنرهای کرونایی است. صالحی گفت: در دوران خودمحبوسی و فشارهای روانی، شعر هم به کمک مردم آمد تا لبخندی برلبان بنشانند و اشعار طنر، اقتراح‌ها و جشنواره‌های طنز در این دوران سروده شد.

وی افزود: کرونا فرصت‌هایی را از شعر و شاعران گرفت و فرصت های جدیدی هم به آنان داد. به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و دیگر دست اندرکاران شعر پیشنهاد می‌کنم از تجربۀ زیست یک سالۀ شعر در دوران کرونا برای تبادل تجربۀ شاعرانۀ کرونایی با جهان استفاده کنیم. یکی از روزنه‌های گفت و گو با جهان و یکی از فرصت‌های گفت و گوی شعر ایران با شعر جهانی از دریچۀ کرونا می‌تواند باشد. 

معرفی برگزیدگان 

در بخش شعر کودک و نوجوان ازمیان این نامزدها: 

باران در خودم می‌بارد، حسین تولایی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

بق بقوها را بردن، سیصدتا بوق آوردن زهرا موسوی، شرکت انتشارات فنی ایران

به من بگو خال‌خالی، شهلا شهبازی، انتشارات سروش

عید اومده عروسکا، خاتون حسنی، نشر به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)

فقط جای تو خالی‌ست، طیبه شامانی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

لباس پرپری، مریم هاشم پور، انتشارات سروش

هیأت داوران متشکل از بابک نیک طلب، مریم اسلامی و کبری بابایی کتاب‌های باران در خودم می‌بارد، سرودۀ حسین تولایی و لباس پرپری، اثر مریم هاشم پور را به عنوان برگزیده مشترک انتخاب کردند. 

در بخش آثار ارسالی نرگس اسماعیلی، محمدرضا امینی، ملیحه برادران، نرگس جبله و محمدجواد غیاثی برگزیده شدند. 

در بخش درباره شعر، هیأت داوران شامل وحید عیدگاه طرقبه، بهروز سپیدنامه و زهیر توکلی از میان نامزدهای این بخش شامل:

زندگی سعدی شیرازی / دکتر جواد بشری / نشر خاموش

سر سخنان نغز خاقانی / محمدرضا ترکی / انتشارات سمت

طرح‌ها و ساختارهای تازه و ابتکاری در شعر معاصر / دکتر محمدرضا روزبه / نشر روزگار

واج‌شناسی شاهنامه / جلال خالقی مطلق / انتشارات دکتر محمود افشار با همکاری نشر سخن

کتاب‌های سر سخنان نغز خاقانی اثر محمدرضا ترکی و زندگی سعدی شیرازی اثر دکتر جواد بشری را به عنوان برگزیدۀ مشترک انتخاب کردند.

در بخش دیگری از این جشنواره، محمودرضا اکرامی فر، مریم حائری، محمدکاظم کاظمی، محمد میلان لک و محمدحسین نعمتی به دلیل فعالیت‌های ادبی گسترده در وضعیت کرونایی، برگزیدگان بخش نفس‌های شعر در روزگار کرونا شدند. 

در بخش شعر بزرگسال از میان نامزدها: 

شعر نو:

از نو تازه شویم / محمدباقر کلاهی اهری / آرادمان

امان‌نامه / سیداکبر میرجعفری / قو

«ب» / م.موید / فرهنگ ایلیا

پرنده بی آسمان / محمدرضا روزبه / آریاشهر

مرگ چه ساده شروع می‌شود / سعیده هاشمی / فصل پنجم

داوران ضمن تجلیل از فعالیت‌های ادبی استادان م.مؤید و محمدباقر کلاهی اهری، کتاب‌های امان‌نامه اثر سیداکبر میرجعفری و پرنده بی آسمان سرودۀ محمدرضا روزبه را به عنوان برگزیدۀ مشترک برگزیدند.

محاوره:

تقصیر دنیا بود و تهرونش / هادی خورشاهیان / آرادمان

چهارده شب / مجید صالحی / شانی

هرچه بود، آبی نبود / وحیده سادات میرهادی / فصل پنجم

تنها کتاب چهارده شب سرودۀ مجید صالحی شایستۀ تقدیر شناخته شد. 

شعر کلاسیک:

دلم برای خزر شور می‌زند / سجاد حیدری قیری / مرکز فرهنگی ادبستان

روزهای بعد از این… / لیلا مهذب / فصل پنجم

مرور پنجره‌ها / سید وحید سمنانی / شهرستان ادب

ناچارانه / محمد رهام / فصل پنجم

نورهان / محمدرضا تقی‌دخت / سوره مهر

هیأت داوران، کتاب‌های دلم برای خزر شور می‌زند سرودۀ سجاد حیدری قیری و نورهان اثر محمدرضا تقی‌دخت را برگزیدۀ مشترک اعلام کردند و کتاب مرور پنجره‌ها اثر سید وحید سمنانی نیز شایستۀ تقدیر شد. 

داوران این بخش مصطفی محدثی خراسانی، مصطفی علی پور، فریبا یوسفی، علی هوشمند، محمدسعید میرزایی، امید مهدی‌نژاد و محمدمهدی سیار بودند.

پانزدهمین جشنواره شعر فجر برندگان خود را شناخت

برگزیدگان بخش ویژه (دفاع مقدس) نیز به این شرح معرفی شدند:

حسین اسرافیلی

مرتضی امیری اسفندقه

عباس باقری

عباسعلی براتی‌پور

پرویز بیگی حبیب آبادی

محمدحسین جعفریان

عبدالرضا رضایی‌نیا

قادر طهماسبی (فرید)

محمدرضا عبدالملکیان

علیرضا قزوه

عبدالجبار کاکایی

علی‌محمد مؤدب

یوسفعلی میرشکاک

سیمین‌دخت وحیدی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.