مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بزرگترین پارک تولید محتوای دیجیتال نیمه اول اسفند ماه امسال در مشهد افتتاح می‌شود.

 افتتاح بزرگترین پارک تولید محتوای دیجیتال در مشهد /اشتغال ۱۰ هزار نفر در زمینه تولید محتوای دیجیتال

به گزارش قدس آنلاین، محمد صدیق ‌دامغانی‌زاده مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات  کشور ،  در نشست خبری مراکز نوآوری  تولید محتوای دیجیتال کشور در مشهد که در محل اداره پست خراسان رضوی برگزار شد، گفت: اراده وزارت ارتباطات و فناوری بر این است که فضاهای معطل مانده و دارای قابلیت اشتغال با رویکرد فضای مجازی  را در  اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی درست و صحیح در این زمینه ، تحول عظیمی را برای کسب و کارهای مجازی و اقتصاد دیجیتال برای کشور در اینده ایجاد خواهد کرد که پارک فاوای کشور در راستای عملیاتی شدن این موضوع با هدف عمق بخشی، گسترش تکنولوژی و رقابتی کردن فضای کسب و کار مجازی حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

وی افزود: طبق بیانات مقام معظم رهبری ما موظف به ایجاد و احیای تمدن شیعی در جهان هستیم که شالوده این موضوع توسعه فرهنگ از طریق تولید محتوای درست و اثربخش می باشد که فضای مجازی در زمینه تولید این محتواها می تواند بسیار کارامد باشد تا ما به مرحله ای برسیم که محتواهای فرهنگی ایجاد شده را به سایرکشورها صادر کنیم .

وی ادامه داد:   تولید محتوای دیجیتال از دو طریق برای کشور ایجاد ارزش افزوده و ثروت می کند یکی اینکه نیاز بازار داخلی را تامین می کند و دوم اینکه ترافیک دیتا برای کشور را ارتقائ می دهد زیرا در حال حاضر ترافیک دیتای کشور حدود ۱۵درصد است و با توسعه شبکه های تولید محتوای دیجیتال ما باید ترافیک دیتای کشور را به مرز ۱۰۰درصد برسانیم.

وی تصریح کرد: هدف از اینکه بزرگترین پارک تولید محتوای ایران را در مشهد راه اندازی کردیم به این دلیل است که اولا تعهدی که به امام رئوف (ع) داریم باعث شد راه اندازی اینگونه مراکز را از مشهد مقدس آغاز نماییم، همچنین راه اندازی این مرکز در خراسان رضوی، فضای فعالیت در کشورهایی نظیر افغانستان و تاجیکستان را تسهیل خواهد کرد که در این راستا حتی قرار است یک پارک فاوا در منطقه هرات افغانستان نیز ایجاد نماییم.

وی با اشاره به اینکه تا اقتصاد بزرگ و فعال نشود مشکل اشتغال برطرف نخواهد شد، افزود: یکی از دلایل دیگری که سبب شد بزرگترین پارک تولید محتوای ایران را در مشهد راه اندازی کنیم این است که تمرکز زدایی فعالیت ها در تهران را از بین ببریم و به جای اینکه افراد تحصیل کرده از استان ها برای اشتغال به سمت تهران مهاجرت کنند، ضمن ماندگاری افراد در منطقه بومی ، حتی  زمینه مهاجرت افراد از تهران به استان ها را نیز ایجاد نماییم .

صدیق ادامه داد: واحدهایی که در این پارک تولید محتوا وجود دارند صرفا به صورت اجاره کوتاه مدت در اختیار شرکت های متقاضی قرار خواهند گرفت و حدود ۴۰ درصد تخفیف نیز برای آنها در نظرگرفته شده است.

وی افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته طی یک سال اینده بین ۵تا ۱۰هزار در زمینه تولید محتوای دیجیتال در کشور مشغول به کار خواهند شد.

*۵۰درصد گردش اقتصادی رسانه در اختیار تولید محتوا

حمید رضا بحرینی ، مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک  نیز در این نشست گفت: تولید محتوای دیجیتال به نسبت سایر صنایع جزو زود بازده ترین و کم ریسک ترین حوزه های سرمایه گذاری می باشد.

وی با بیان اینکه این پارک تولید محتوا در اسفندماه به بهره برداری خواهد رسید، افزود: این مرکز با پیش بینی سرمایه گذاری ۲۴۰میلیارد ریالی در فضایی بالغ بر ۳هزار مترمربع در یکی از طبقات مرکزی پست خراسان رضوی در حال آماده سازی است که حدود یک سوم آن استودیوهای هشت گانه صوتی و تصویری و ازمایشگاه تولید محتوا می باشد.

وی بخش دیگر این مرکز را فضای اشتراکی برای استقرار افراد ، تیم ها و شرکت های نوپا خواند و گفت: از اهداف اصلی تاسیس این مرکز نوآوری می توان به تیم سازی در حوزه تولید محتواکه در بخش آکادمی مرکز صورت می گیرد، حمایت از تیم ها و شرکت های نوپا که در فرآیند شتابدهنده مرکز می باشند و بازار سازی و تجاری سازی که در استارت آپ استودیو این مرکز متمرکز خواهد شد، اشاره کرد.

وی تمامی اجزای معرفی شده این اکوسیستم را بستری جهت توسعه و رشد هدفمند صنایع خلاق محتوایی در سطح ملی دانست و اظهار امیدواری کرد: با ایجاد هم افزایی در اکو سیستم تولید محتوای دیجیتال ، بتوان عرصه مناسبی را برای بروز خلاقیت در افراد و تیم ها فراهم نمود.

وی با بیان اینکه ۵۰درصد گردش اقتصادی رسانه در اختیار تولید محتوا است، بیان داشت: شرایط واگذاری واحدهای این پارک به زودی از طریق فراخوان اطلاع رسانی خواهد شد ، همچنین برای شرکت هایی که صادر کننده محتواهستند خدمات مناسبی در جهت ارائه همکاری های متقابل در نظر گرفته خواهد شد. از طرفی تاکنون حدود ۱۵تیم برای حضور در این مرکز اعلام آمادگی کرده اند.

*اقتصاد دیجیتال در شرایط کرونایی

مدیرکل پست خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: کرونا باعث ایجاد تجربه های جدید در برخی از فعالیت ها شد.

سید احمد موسوی افزود: ارتقاء کسب و کارهای دیجیتال ، بویژه اقتصاد دیجیتال یکی از این تجارب بود به طوری که نمایشگاه کتاب امسال به طور کاملا مجازی برگزار شد و افراد به صورت آنلاین کتاب های مورد نظر خود را انتخاب و اداره پست نیز مسئولیت تحویل آنها را بر عهده داشت.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال زمینه ساز توسعه عدالت در جامعه خواهد بود،  افزود: مرسوله های پستی استان نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و در حالی که زیرساخت های ما قابلیت پذیرش بین ۲تا۵کامیون مرسوله پستی  در روز را دارا می باشد اما در طول سال جاری در برخی مواقع روزانه تا ۲۵کامیون مرسوله پستی به استان وارد می شد  که این موضوع باعث شد فضای انبار اداره پست استان را از ۶۰۰ متر به ۳۰۰۰متر افزایش دهیم .

وی بیان داشت:  همچنین علی رغم اینکه حدود ۱۱۰نفر از پرسنل اداره پست خراسان رضوی  در طول یک سال گذشته به کرونا مبتلا شدند و در شرایطی که پرسنل تعداد زیادی از دستگاه های اجرایی به صورت شیفتی در محل کار حاضر بودند اما کارکنان اداره پست به صورت شبانه روزی و حتی در روزهای تعطیل در محل کار حضور داشتند تا کمترین تاخیر در ارسال مرسوله های پستی رخ دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.