پس از انکه دومین استیضاح ترامپ به دلیل تشویق به آشوب و یورش هوادارانش به کنگره بیا همراهی نکردن جمهوریخواهان در سنا ناکام ماند، یک گروه ترقی‌خواه آمریکایی از گزینه تصدی دادستانی کل درخواست کردند رئیس جمهور سابق این کشور را محاکمه کند.

کمپین  یک میلیون نفری در آمریکا برای محاکمه ترامپ در دادگاه

قدس آنلاین: یک گروه ترقی‌خواه آمریکایی روز یکشنبه از «مریک گارلند» گزینه رئیس جمهور آمریکا برای تصدی مقام دادستان کل درخواست کرد، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا را مورد محاکمه قرار دهد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «کمیته کمپین تغییرات ترقی‌خواهانه» در واکنش به تبرئه ترامپ در دادگاه استیضاح، در طوماری با حدود یک میلیون امضا، از گارلند خواستند درباره جرایم ترامپ و نزدیکانش تحقیق کرده و آن‌ها را محاکمه کند.

در بیانیه این گروه آمده است: «اگر خواستار پاسخگویی ترامپ درقبال شبکه جنایتکارش هستید، نمی‌توان فقط به رهبران دموکرات اتکا کرد. نیاز داریم با شدت زیادی آن‌ها را به جلو هدایت کنیم».

«جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا، پیش‌تر در کمپین انتخاباتی خود گفته است، بحث محاکمه ترامپ به خاطر جرایم و تخلفاتش را به وزیر دادگستری خواهد سپرد.

علی‌رغم رأی مجلس سنای آمریکا به تبرئه ترامپ، هردو رهبر اکثریت دموکرات و اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنا، به گناهکار بودن رئیس جمهور سابق آمریکا اذعان کردند.

«میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا که به تبرئه ترامپ رأی داده است گفت: «رئیس جمهور ترامپ همچنان مسئول تمام کارهایی است که در طول حضور در دفتر [ریاست جمهوری] انجام داده است. او هنوز از چیزی قسر در نرفته است».

مک کانل به رغم دادن رأی منفی به استیضاح ترامپ در سنای آمریکا اعلام کرد که «شکی نیست که رئیس‌جمهور سابق عملاً و اخلاقاً در قبال تحریک» (حامیان خود به حمله به کنکره) مسئولیت دارد.

این رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه در توضیح چرایی رای منفی خود به استیضاح ترامپ گفت: «طبق قانون اساسی و به دلیل عدم حضور او (ترامپ در منصب ریاست جمهوری) او مشمول استیضاح نمی‌شود».

از سوی دیگر «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سناگفت، گناهکار بودن ترامپ «حقیقتی غیر قابل بحث» است و به افراد حاضر گفت «پرچم نفرت‌انگیز و نژادپرستانه کنفدراسیون را به یاد بیاورید که [در حمله به کنگره] در صحن‌های اتحادیه ما برافراشته شده بود».

در رای گیری سنای آمریکا برای استیضاح ترامپ در ماجرای حمله به کنگره این کشور در روز تایید آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری، ۵۷ سناتور به استیضاح او رای مثبت دادند و ۴۳ سناتور با این کار مخالفت کردند و به دلیل نرسیدن آرای استیضاح به حد نصاب ۶۷ رای، ترامپ تبرئه شد.

هفت سناتور جمهوری‌خواه به همراه ۵۰ سناتور دموکرات در این رای گیری به نفع استیضاح ترامپ رای دادند اما ۴۳ سناتور جمهوری‌خواه با استیضاح رئیس‌جمهور سابق و هم حزبی خودشان مخالفت کردند.

دونالد ترامپ در شرایطی توانست از این استیضاح به سلامت بیرون بیایید که وی پیشتر در زمان حضورش در ریاست جمهوری یک بار در رسوایی موسوم به «اوکراین گیت» مورد استیضاح قرار گرفت اما این استیضاح هم در رای گیری سنا به تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ناکام ماند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.