داوری آثار رسیده از ۱۹۰۰ روستا و منطقه عشایری دوستدار کتاب آغاز شد.

آغاز داوری هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب







قدس آنلاین: به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از دبیرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، به گفته ابراهیم حیدری دبیر جشنواره، در هفتمین دوره از رقابت جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به‌رغم همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت فعالیت‌های اجتماعی و گردهم‌آیی‌های شاهد استقبال قابل روستاییان و عشایر کتاب‌دوست از این رویداد هستیم. بالغ بر ۱۹۰۰ روستا و آبادی عشایری از ۳۰ استان کشور در جشنواره شرکت کردند.فراخوان هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب اول پاییز ۱۳۹۹ منتشر شده بود و آخر دی‌ماه تمدید آخرین مهلت شرکت در رقابت بود.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: داوری جشنواره بر اساس شاخص‌های متعددی به انجام می‌رسد؛ ارزیابی فعالیت هر روستا بر اساس نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی و همچنین جلب مشارکت مردمی و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری از مولفه‌های مهم داوری جشنواره است. طراحی یا اجرای برنامه برای زنان، کودکان و نوجوانان نیز از دیگر شاخص‌های تأثیرگذار جشنواره است. برخورداری برنامه و شیوه اجرای آن از خلاقیت و نوآوری، قابلیت الگوبرداری و استمرار و مداومت برنامه‌ها، اهتمام ویژه به توسعه و تجهیز فضاها و بناهای حوزه کتاب روستاها در برنامه‌های طراحی شده، قابلیت و ضمانت اجرا داشتن برنامه‌های ترویج کتابخوانی از دیگر مولفه‌های قابل اعتنا برنامه‌ها و فعالیت‌های ترویج کتابخوانی در مناطق روستایی و عشایری است. همچنین مواردی از این‌ قبیل مهم است؛ برنامه‌ها توام با بیشترین تأثیر و کمترین هزینه حاصل آمده باشد نیز برنامه‌ها مبتنی بر منابع، امکانات و ظرفیت‌های محلی باشد. همچنین داشتن کتابخانه و تعداد اعضا، فعالیت‌های جنبی کتابخانه، گروه سنی و جنسیت اعضا، فعالیت‌های فرهنگی روستا (نظیر جشنواره‌ها، مسابقات کتاب‌خوانی) و مشارکت مردم در این برنامه‌ها از دیگر شاخص‌هایی بوده است.

بر اساس این گزارش، جشنواره روستاهای دوستدار کتاب نخستین بار در سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی نهاده شده است و تاکنون مجموعا ۸۳۰۰ روستا و آبادی عشایری در این جشنواره شرکت کردند. یکی از مهم‌ترین اهداف جشنواره، گسترش، توسعه و ترویج تقویت برنامه‌های کتابخوانی و تقویت زیر ساخت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی در مناطق روستایی و آبادی‌هایی عشایری عنوان شده است. جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده است. این رقابت با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اعم از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، یونسکو و نهادهای دیگر همکار برگزار می‌شود.

در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ۱۰ روستا برگزیده و ۱۵ روستا نیز مورد تقدیر قرار می‌گیرند و به هر یک از روستاها و آبادی‌های عشایری دوستدار کتاب جوایزی تا سقف پانصد میلیون ریال اهدا می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.