سناتورهای جمهوری‌خواهی که در دادگاه استیضاح علیه رئیس جمهور سابق آمریکا رأی داده‌اند، درباره تصمیم خود توضیح دادند.

دفاع هفت سناتور جمهوری‌خواه از رایشان به محکومیت ترامپ

قدس آنلاین: از میان پنجاه سناتور جمهوری‌خواه در آمریکا، هفت نفر در دادگاه استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به محکومیت وی رأی دادند.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «سوزان کالینز» سناتور ایالت مِین یکی از این افراد است. او در صحن سنا گفت: «این حمله، شیوع خودسرانه خشونت نبود بلکه اوج گرفتن جریانی متداوم از تحریکات از سوی رئیس جمهور آمریکا بود که با هدف تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری رخ داد».

کالینز افزود: «تلاش‌های بی‌سابقه رئیس جمهور در بی‌اعتبار کردن نتیجه انتخابات از ششم ژانویه شروع نشد بلکه او بذر شک را هفته‌ها قبل از اینکه مردم در تاریخ سوم نوامبر رأی دهند کاشته بود. وی مکرراً به هوادارانش می‌گفت فقط انتخاباتی متقلبانه می‌تواند منتج به باخت او شود».

این سناتور جمهوری‌خواه میانه‌رو گفت: «رئیس جمهور ترامپ به‌جای جلوگیری از ایجاد اوضاعی خطرناک، آن را ایجاد کرد و به‌جای دفاع از انتقال قدرت مطابق قانون اساسی، شورشی را تحریک کرد که هدف آن ممانعت از انتقال قدرت بود. او منافع خودخواهانه شخصی را به منافع کشور ترجیح داد و از این رو مسئولیت قابل توجهی در حمله به کنگره دارد».

«پاتریک تومی» دیگر سناتور جمهوری‌خواه که علیه ترامپ رأی داده است، در بیانیه‌ای نوشت: «خیانت او به قانون اساسی و سوگند ریاست جمهوری مستحق محکوم شدن بود. او تلاش سیستماتیک و فاقد صداقت را برای متقاعد کردن هوادارنش به پیروزی در انتخابات شروع کرد. چالش‌های حقوقی ناموفق اما قانونی او به‌خاطر نبود شواهد کافی شکست خوردند».

تومی در ادامه نوشت: «او از اوباش درخواست کرد با هدف مشخص ممانعت از تأیید نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی کنگره و معاون رئیس جمهور، به سمت کنگره راهپیمایی کنند. اقدامی غیرقانونی با هدف بازگشت به قدرت از سوی یک رئیس جمهور، یکی از بزرگ‌ترین هراس‌هایی بود که انگیزه استیضاح او بر اساس قانون اساسی را موجب شد».

از سوی دیگر «بیل کسیدی» سناتور جمهوری‌خواه ایالت لوئیزیانا در پیامی توئیتری درباره تصمیمش برای رأی علیه ترامپ نوشت: «قانون اساسی و کشور ما بسیار مهم‌تر از هر فردی است. به محکومیت ترامپ رأی دادم زیرا او گناهکار است».

پایگاه خبری هیل به نقل از مسئول دفتر کسیدی نوشت، این سناتور آمریکایی دو بیانیه جداگانه درباره محکومیت و عدم محکومیت ترامپ تهیه کرده بود.

«ریچارد بور» سناتور کارولینای شمالی نیز در بیانیه‌ای نوشت، ترامپ دربرابر حوادث کنگره مسئول است و اظهار داشت شواهدی که از سوی مدیران جلسه استیضاح ارائه شدند، بسیار قانع‌کننده بودند.

حزب جمهوری‌خواه این ایالت در بیانیه‌ای، رأی بور علیه ترامپ را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «جمهوری‌خواهان کارولینای شمالی سناتور بور را به سنای ایالات متحده فرستاد تا قانون اساسی را برپا دارد و رأی امروز او برای محکوم کردن [ترامپ] در دادگاهی که آن را غیرقانونی خوانده بود، شوکه‌کننده و ناامیدکننده است».

علاوه بر این چهار سناتور، «لیزا مورکوفسکی»، «میت رامنی» و «بن ساس» نیز به محکومیت ترامپ در دادگاه استیضاح رأی دادند.

حتی «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا که به تبرئه ترامپ رأی داده است، در توضیحی گفت: «رئیس جمهور ترامپ همچنان مسئول تمام کارهایی است که در طول حضور در دفتر [ریاست جمهوری] انجام داده است. او هنوز از چیزی قسر در نرفته است».

در رای گیری سنای آمریکا برای استیضاح ترامپ در ماجرای حمله به کنگره این کشور در روز تایید آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری، ۵۷ سناتور به استیضاح او رای مثبت دادند و ۴۳ سناتور با این کار مخالفت کردند و به دلیل نرسیدن آرای استیضاح به حد نصاب ۶۷ رای، ترامپ تبرئه شد.

هفت سناتور جمهوری‌خواه به همراه ۵۰ سناتور دموکرات در این رای گیری به نفع استیضاح ترامپ رای دادند اما ۴۳ سناتور جمهوری‌خواه با استیضاح رئیس‌جمهور سابق و هم حزبی خودشان مخالفت کردند.

دونالد ترامپ در شرایطی توانست از این استیضاح به سلامت بیرون بیایید که وی پیشتر در زمان حضورش در ریاست جمهوری یک بار در رسوایی موسوم به «اوکراین گیت» مورد استیضاح قرار گرفت اما این استیضاح هم در رای گیری سنا به تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ناکام ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.