سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه تراکم بالای کامیون ها در مرز دوغارون و عدم امکان خروج آنها از محوطه باعث گستردگی آتش سوزی شد، گفت: گمرک ایران ۲۰۰۰ کامیون را از انفجار نجات داد.

ایران ۲۰۰۰ کامیون را از انفجار اسلام قلعه نجات داد

قدس آنلاین: سید روح الله لطیفی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سانحه دیروز در گمرک دوغارون، گفت: آتش شب گذشته فروکش کرده است و در حال حاضر آتش نشانان در حال عملیات لکه گیری هستند و احتمالاً تا آخر امشب به طول خواهد انجام شد.

وی افزود: آتش نشانان در مرحله اول عملیات عدم سرایت به مناطق مجاور را انجام دادند؛ از دیشب که آتش نشانان وارد خاک افغانستان شدند کنترل و محدود کردن آتش را شروع کردند و در حال حاضر در حال انجام لکه گیری هستند پس از آنکه لکه گیری انجام شد، گام نهایی پاک سازی است.

لطیفی با بیان اینکه هنوز براورد دقیقی از تلفات و خسارات سانحه وجود ندارد، گفت: یک شرکت حمل و نقل که کار جابه جایی سوخت را انجام می‌داد اعلام کرد که ۳۰۰ کامیون داشته و تمامی آنها سوخته است بنابراین امکان ارائه آمار دقیق فعلاً وجود ندارد و اعلام نابود شدن حدود ۵۰۰ دستگاه کامیون دقیق نبوده و بیشتر مبتنی بر حدس و گمان است.

وی افزود: با تمهیداتی که گمرک ایران و سایر دستگاه‌های مستقر در مرز انجام دادند، ۲۰۰۰ کامیون از درگیر شدن با سانحه نجات پیدا کردند.

وی ادامه داد: در گمرک دوغارون ایران ۱۲ باسکول داریم اما در طرف افغان ۲ باسکول وجود دارد که معمولاً هم یکی از آنها خراب است و طبیعی است که تراکم بیشتری از کامیون‌ها در سمت افغانستانی مرز ایجاد می‌شود. ای کاش کسانی که در قالب ائتلاف به افغانستان حمله کردند به توسعه زیر ساخت‌های آنها نیز کمک می‌کردند.

سخنگوی گمرک ایران با اشاره به ادامه تجارت در دیگر مرزهای مشترک بین ایران و افغانستان، گفت: دو مرز ماهیرود و میلک که دو مرز اصلی ما با افغانستان هستند فعالیتشان ادامه دارد و تجارتی که از دوغارون انجام می‌شد می‌تواند به این دو مرز منتقل شود.

وی درباره علت بروز سانحه دیروز اظهار داشت: تجار افغانی می‌گویند ظاهراً کامیونی که چند روز در گمرک اسلام قلعه بوده است و تشریفات گمرکی را انجام داده، در مسیر خروج از گمرک اسلام قلعه به سمت مقصد خود در افغانستان، آتش می‌گیرد و به فاصله ۵ دقیقه بعد از آن، منفجر می‌شود. اگر سیستم اطفا حریق در این گمرک و کامیون‌های مستقر وجود داشت به راحتی اتش خاموش می‌شد اما وقتی اطفا صورت نگرفت نهایتاً کامیون منفجر و شعله انفجار و آتش باعث سرایت شعله‌ها به سایر کامیون‌ها و آتش سوزی دمینووار آنها شد.

لطیفی ادامه داد: به دلیل تراکم بالای کامیون‌هایی که در انتظار باسکول بودند، مسیرهای تردد بسته شده بود و کامیون‌ها نمی‌توانستند براحتی از محوطه خارج شوند به همین دلیل با انفجار در کامیون اول، اتش سوزی به سایر کامیون‌ها نیز سرایت کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر تمهیدات گمرک ایران و نهادهای مستقر در مرز نبود، ۲۰۰۰ دستگاه کامیون دیگر نیز در آتش می‌سوخت و باعث بیشتر شدن حجم سانحه می‌شد. ۸۰ درصد کامیون‌هایی که در اسلام قلعه بودند افغانستانی هستند و تنها ۲۰ درصد ممکن است کامیون ایرانی باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.