دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر اهمیت وجود راهبرد در شهرسازی، گفت: ما از صاحبنظران، اندیشمندان و محققین حوزه شهرسازی در مشهد انتظار داریم، در رسیدن به یک الگوی درست شهرسازی که زیرساز تمدن‌سازی ایران باشد، عزم و تلاشی مضاعف داشته باشند.

تاکید دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر تدوین «الگوی تمدن‌ساز شهرسازی»

به گزارش قدس آنلاین، محسن رضایی ظهر امروز در نشست تخصصی شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های توسعه شهری و لزوم تدوین سیاست‌های کلی نظام در حوزه مدیریت شهری که به همت اندیشکده سیاست‌گذاری شهری پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اندیشکده مدیریت شهری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: توسعه شهری مشهد باید طوری باشد که ضمن جنبه تمدنی جنبه مذهبی‌اش نیزحفظ شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در خراسان رضوی و شهر مشهد دولت‌زدگی کمتر از سایر استان‌هاست؛ گفت: در استان‌های دیگر دخالت دولت در اداره شهرها بیشتر از خراسان رضوی است.

وی دولت‌زدگی را فرهنگ وارداتی دوره رضاخان دانست و افزود: این فرهنگ با نظر انگلیسی‌ها و در ظاهر برای امنیت شهرها وارد ایران شد و جلوی پیشرفت ایران را گرفت.

رضایی خطاب به حاضرین در این نشست اظهار کرد: ما از صاحبنظران، اندیشمندان و محققین حوزه شهرسازی در مشهد انتظار داریم در رسیدن به یک الگوی درست شهرسازی که زیرساز تمدن‌سازی ایران باشد، عزم و تلاشی مضاعف داشته باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آسیب‌های فراوان اجتماعی، انسانی، اقتصادی و فرهنگی از شهرسازی وارداتی به ایران وارد شد، ما اول باید آسیب‌ها را بشناسیم و بعد برای اصلاح برنامه ریزی کنیم.

وی بر نقش شهرها و رویکردهای شهرسازی در تحولات هویتی و فرهنگی ایران تاکید کرد و تصریح کرد: خراسان رضوی باید به لحاظ شهرسازی هم از نظر راهبردی و هم کالبدی و رفاهی جایگاه ویژه‌ای درتمدن آینده ایران داشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر در شهرسازی مشهد نگاه راهبردی به مشهد داشتیم و مسائلی مانند نزدیکی به مرز و مسائل قومی و اجتماعی را لحاظ می‌کردیم، حاشیه نشینی در اطراف این شهر شکل نمی‌گرفت.

وی گفت: متاسفانه ما از خانه‌سازی به شهرسازی رسیدیم و این روال غلط محصول نبود مدیریت شهری و دیدگاه راهبردی و یکی از علت‌های حاشیه‌نشینی است.

رضایی با اشاره به مشکلات طرح‌های توسعه شهری اظهار کرد: هر طرح جامعی که بدون راهبرد باشد در عمل محقق نمی‌شود، شما اگر خشکسالی تایباد و تربت جام را در شهرسازی و طرح‌های توسعه شهری لحاظ کنید، در عمل حق‌پذیری ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:وقتی مسائل رفاهی را بدون راهبرد صحیح، در نظر می‌گیریم وشهری  را برای مهاجرت جذاب می‌کنیم نمی‌توانیم حاشیه نشینی را کنترل کنیم.

وی با اشاره به عوامل بیرونی و تاثیرگذار بر طرح‎‌های توسعه شهری بر لحاظ کردن مباحث آینده نگری در تدوین این طرح‌ها تاکید کرد.

رضایی بیان کرد: مساله تغییر اقلیم از آن مسائل مهمی است که مانند مهاجرت باید در شهرسازی مورد توجه قرار بگیرد، اقلیم ایران در ۳۰ سال آینده تغییر می‌کند و ما با افزایش یک درجه‌ای دما و خشکسالی، دچار مسائلی می‌شویم که باید مدنظر شهرسازان و مدیران شهری باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درون شهر باید مساله «محله محوری» را جدی بگیریم تا هویت جمعی را به خانواده‌ها برگردانیم؛ ما باید شهر را یک موجود زنده با ماهیت انسانی در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه شهر باید امتداد داشته باشد و زندگی در آن برای شهروندان خسته‌کننده و یکنواخت نشود، تصریح کرد: شهر باید بی پایان باشد و افراد با چند سال زندگی کردن از آن خسته نشوند، سامان‌دهی زندگی در شهر مهم است که این موضوع به عواملی مانند آرایش محلات، تغییر معنایی محلات، پویایی و سرزندگی شهر و تعامل محلات با هم مرتبط است.

رضایی گفت:محلات نباید شبیه هم باشند چراکه تفاوت، زیبایی و سرزندگی در بر دارد، آرامش در شهر یک مساله کالبدی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر نقش‌آفرینی مسائل اجتماعی در آینده شهرها، تاکید کرد: تحولات قرن ۲۱ تحولات اجتماعی است، حتی اقتصاد به سمت اقتصاد اجتماعی و سیاسی می‌رود و در آینده، مفاهیمی مانند «بنگاه-دولت» و سرمایه‌داری در شهرها جای خود را به «محله-دولت» می‌دهد.

وی با اشاره به پیشینه شهرسازی و تمدن گرایی در ایران خاطرنشان کرد: در زمانی که اروپا مبنایش «قلعه» بوده، ایران اسلامی مهد تمدن‌های باشکوه و شهرهای بزرگ دنیا بوده، بنابراین باید به مدل درستی از شهرسازی برای ایران برسیم و این انتظاری است که من از اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه در خراسان رضوی دارم.

انتهای پیام

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.