دکتر حسن پور گفت: برای کمک به اصناف آسیب دیده از کرونا دو پیشنهاد که قابلیت اجرایی داشته باشند را به دولت ارائه داده ایم و حتی برای کسری بودجه احتمالی نیز منابع مالی جایگزین را معرفی کرده ایم.

دو پیشنهاد مهم به دولت برای کمک به اصناف آسیب دیده از کرونا /برخی تصمیمات ستاد ملی کرونا دچارافراط و تفریط شده است

رئیس بسیج اصناف کشور در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، درخصوص اتخاذ تدابیر ویژه برای رسیدگی به وضعیت کاری اصناف کشور در شرایط کرونایی عنوان کرد: دو پیشنهاد مهم و کاربردی را به دولت ارایه داده ایم و امیدواریم که این پیشنهادات با نظر مثبت دولتمردان همراه شود.

وی ادامه داد: بسیج اصناف کشور دو پیشنهاد عملی و اجرایی خود را برای معاون رئیس جمهور و نیز وزیران صمت و امور اقتصادی ارسال کرده است.

وی بابیان اینکه اولین پیشنهاد این است که مالیات از صنوفی که آسیب جدی از کرونا دیده اند، گرفته نشود، ادامه داد: البته این کار باید با راستی آزمایی ها و تاییدهای لازم از دستگاه های مرتبط همراه باشد و بسیج اصناف کشور نیز در این زمینه می تواند همکاری های خوبی داشته باشد. همچنین صنوفی هم که آسیب جدی ندیده اند و به فعالیت خود در ایم کرونایی ادامه داده اند نباید مشمول افزایش مالیات شوند.

حسن پور در خصوص جایگزین منابع مالی برای کسری احتمالی بودجه در صورت عدم اخذ مالیات از اصناف گفت: مشخص و گرفتار کردن افرادی که فرار مالیاتی دارند بهترین جایگزین کسری بودجه دولت از مالیات است. بسیج این آمادگی را دارد که افرادی که فرار مالیاتی دارند را مشخص و به دولت معرفی نماید. به عنوان مثال برخی هستند که با یک تماس تلفنی پول های میلیاردی را جابه جا می کنند و مالیاتی هم پرداخت نمی کنند. باشناسایی این اشخاص و گرفتن مالیات از فعالیت های اقتصادی آنها درآمدهای دولت به صورت قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: دومین موضوع هم این است که برخی از کارگاه ها در این مدت کرونایی به دلیل مشکلات مالی مجبور شده اند تعدادی از کارگران خود را اخراج کنند و یا اینکه توانایی پرداخت بیمه کارگران را نداشته اند.

رئیس بسیج اصناف کشور خاطرنشان ساخت: بدین منظور به دولت پیشنهاد داده ایم که در یک بازه زمانی مشخص و مثلا یک ساله، بیمه کارگران واحدهای صنفی و خدماتی و تولیدی را خود دولت پرداخت کند تا کارفرما رغبت برای نگه داشتن نیروی کار و عدم اخراج آنها را داشته باشد.

وی تاکید کرد: همانطور که می دانیم اگر کارگران بیکار شوند پیامدهای اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر به جای اینکه دولت مجبور شود بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده پرداخت نماید می تواند همان را صرف پرداخت حق بیمه کارگران نماید. در اینصورت، کارگران به جای سرخورده شدن، می توانند در محیط کار خود حضور داشته باشند.

سرهنگ پاسدار حسن پور تصریح کرد: نباید از حق بگذریم که اصناف و بازاریان در این شرایط کرونایی، واقعا به کشور و مملکت خدمت کرده و صبورانه از تصمیمات ستاد ملی کرونا تبعیت نمودند. مسئولان دولت باید قدردان قشر بازاری باشند.

وی با اشاره به این موضوع که در بسیج نیز پیگیر هستیم که چند کار را باتوجه به وسع خود برای اصناف آسیب دیده انجام دهیم، ابراز داشت:  یکی از این اقدامات ارائه وام های قرض الحسنه ای است که توسط خود صنایع و اصناف صورت می گیرد. این موضوع کم و بیش در برخی از شهرها مانند مشهد رخ داده است.

وی اضافه کرد: نکته بعدی این است که سعی کرده ایم، کمک هایی مومنانه ای که برخی از اصناف و بازاریان باوضع مالی بهتر داشته اند را ابتدا صرف صنوف یا کارگران یا بازاریان آسیب دیده شود. پس از آن کمک ها به دیگر اقشار ضربه خورده از کرونا تقدیم شود.

حسن پور متذکر شد: اگر کرونا دوباره اوج بگیرد، باید سعی شود که در وضعیت تعطیلی بازار دقت بیشتری صورت گیرد. تا حدامکان باید تلاش شود که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی بازار تعطیل نشود. مردم و بازاریان آستانه تحمل شان پایین تر از قبل شده است.

وی با اشاره به این موضوع که نمی توان تاریخ مشخصی را برای نابودی کرونا متصور بود، تصریح کرد: یکی از دوستان ما به وزیر گفت که اصناف برای کنترل کرونا با ستاد ملی مقابله با کرونا همکاری کرده و در آینده نیز همکاری خواهند کرد. اما آیا شما می توانید تاریخی را مشخص کنید که کرونا نباشد و بازار دوباره بتواند به فعالیت خود ادامه دهد؟ وقتی نمی توان تاریخی را برای بازگشایی کامل بازار مشخص کرد، اصناف برای گذران زندگی خانواده خود چه برنامه ای باید داشته باشند و هزینه های زندگی خود را تامین کنند.  

وی بیان کرد: به نظر می رسد که برخی از تصمیمات ستاد ملی کرونا، شامل قانون افراط و تفریط شده است. هرچند که تمام تصمیمات ازروی دلسوزی بوده و برای ما نیز مطاع و لازم الاجراست. اما برخی اوقات، تصمیمات خوبی گرفته نشده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.