دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

کارشناس امور دینی در گفت و گو با قدس آنلاین مطرح کرد

آسیب شناسی اجتماعی و آثار رذایل اخلاقی در کلام امام هادی(ع)/ امامی که هم محبوب دل‌ها و هم صاحب هیبت بود

جواد فراهانی

شهادت امام هادی(ع)

حجت الاسلام دریاباری گفت: امام هادی(ع) حسد را برباد دهنده نیکی‌ها و خودستایی را موجب خشم و کینه می‌دانند که این نشان از توجه ایشان به آسیب شناسی اجتماعی و نقش رذایل اخلاقی در جامعه دارد.

حجت الاسلام سید علی دریاباری استاد حوزه و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت سالروز شهادت امام علی النقی الهادی علیه السلام به بیان فضایل و مناقب آن امام همام پرداخت و گفت: نقل کرده اند که امام علی نقی علیه السلام قامتی متوسط  و چهره ای گندمگون داشت  و چنان از جذابیتی برخوردار بود  که هر آدم غمناکی که بر سیمای ملکوتی اش می نگریست اندوهش از بین می رفت و دلشاد و خرم و با نشاط می شد.

حجت الاسلام دریاباری افزود: امام هادی علیه السلام مظهر اسم المؤمن المهیمن است و با دیدن او هم دلها آرام می شد و هم اسیر هیمنه و هیبت خدایی ایشان. آورده‌اند که حضرتش محبوب القلوب و صاحب هیبت بود و حتی اگر دشمنی در راه  به حضرتش می رسید بی اختیار فروتن می‌گشت. همه این ها از آثار تجلی ولایت صاحب ولایت کبری بر روح ها و دلهاست

ویژگی های ظاهری و معنوی امام علیه السلام

کارشناس امور دینی در مورد سلوک و هیبت امام هادی علیه السلام هنگام راه رفتن توضیح داد: هنگام راه رفتن قدمها را کوچک بر می داشت؛ خوش چهره و خوش بو و معطر بود، وجود نازنین امام را ترکیبی از بوی معنوی و بوی مادی معطر و عطر آگین می ساخت و چین خوردگی‌های موهای سر مبارک پسر سلطان عشق سید الشهدای عالم دلهای عاشقان خدا را از عشق و حزن و غم عاشقی خون می کرد ...به بوی نافه ای  کاخر صبا زان طره بگشاید ....زتاب جعد مشکینش چه خون افتاده در دلها.....

نام و القاب دهمین اختر تابناک ولایت و امامت

وی ادامه داد: نامش علی  و کنیه اش ابوالحسن صاحب حسن و نیکویی و پدری برای حسن و حسنی دیگر.  از القاب مشهورش نقی  و هادی است، آری نقی اش لقب داده اند چون وجودش سراسر پاک و زیباست و هادی اش خوانده اند چون هدایت را برترین نشانه بوده است. ابن شهر آشوب از رجال حدیث نقل می کند ...که حضرت هادی علیه السلام نیک سرشت ترین و پاک ترین روش را در میان جامعه دارا بود. راستگوترین افراد جامعه محسوب می شد و شخصیتی بود گشاده روی و کاملترین اشخاص از نظر اخلاق .

روایت شیخ صدوق از فروتنی و فعالیت های کارگری امام علیه السلام

حجت الاسلام دریاباری افزود: به هنگام سکوت  شکوه هیبت و تشعشع وقار و وزانت و همه چهره مبارکش را در بر می‌گرفت و چون لب به سخن می گشود گزیده و نغز می‌گفت به طوری که شعاع کلامش روح را تسخیر می کرد. در کتاب من لایحضره الفقیه صدوق امت روایتی چنین آورده است .... روزی ابوالحسن امام هادی علیه السلام را مشاهده کردم که در زمین خود با بیل مشغول کار کردن است در حالی که دو پایش در غرق در عرق بود و در هوای گرم زمین را بیل می‌زد تا قرص نان جوینی به کف آرد.

 کارشناس امور دینی تصریح کرد: راوی می گوید پیش رفتم و عرض کردم فدایت گردم  مردان کارگر کجایند که شما این چنین به زحمت افتاده‌اید؟  فرمود  آیا در کارکردن  کسی از من و پدرم بهتر وجود دارد؟ کنایه از این که ما اهل بیت به وقت کار با تمام وجود و به نحو احسن کار می‌کنیم. راوی عرض کرد چه کسی از شما والاتر و بهتر است ؟ حضرت فرمود  رسول خدا و امیر المومنین ....ادب امام و همه امامان نسبت به جناب نبی رحمت و جناب وصی رحمت بسیار حساب شده و درس آموز است، چون یا علی گفتیم و عشق آغاز شد ....جایگاه علی در نظام هستی استثنایی است.

از سخنان آموزنده دهمین جانشین جناب رسول الله صلی الله علیه و آله

وی در پایان با نقل سخنانی ارزشمند و گوهر بار از امام هادی علیه السلام گفت: حسد  نیکی‌ها و حسنات را بر باد داده و نابود می کند  و تظاهر  و خودستایی موجب خشم و کینه می شود؛ این کلام امام علیه السلام نشان از توجه ایشان به آسیب شناسی اجتماعی  و نقش رذایل اخلاقی در جامعه دارد. امام هادی در بیانی دیگر می‌فرمایند: بیداری خواب را لذت بخش تر می کند و گرسنگی گوارایی و خوشمزگی  غذا را می‌افزاید. این کلام امام علیه السلام هم نشانه مهندسی تغذیه و نظم غذایی و اهمیت مدیریت خواب و بیداری است .

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.