در پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر شاعران خراسانی خوش درخشیدند. در بخش شعر نو هیات داوران از فعالیت های ادبی محمدباقر کلاهی اهری تجلیل کرد. در بخش نفس های شعر محمودرضا اکرامی فر و محمدکاظم کاظمی به دلیل فعالیت های ادبی گسترده وضعیت کرونایی و در بخش ویژه (دفاع مقدس) محمدحسن جعفریان و علی محمد مودب به همراه سایر شاعران برگزیده شدند.

اصحاب خراسانی شعر

امسال خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجموعه برگزارکننده جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره بین‌المللی شعر فجر در چهلمین سال آغاز جنگ تحمیلی از کسانی که در طول چهل سال ادبیات دفاع مقدس قلم زده‌اند تجلیل کرد.
طبق روالی که در جایزه ادبی جلال از فعالان حوزه رسانه نظرخواهی شده بود در جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز پس از برگزاری جلسات داوری، با انتخاب این عزیزان چهارده تن از شاعران موثّر در حوزه شعر دفاع مقدس انتخاب شده‌اند که توسط دبیرخانه از آن‌ها تجلیل می‌شود.
برگزیدگان بخش ویژه دفاع مقدس به ترتیب حروف الفبا ،  حسین اسرافیلی، مرتضی امیری اسفندقه، عباس باقری، عباس براتی‌پور، پرویز بیگی حبیب آبادی،  محمدحسین جعفریان، عبدالرضا رضایی‌نیا، قادر طهماسبی (فرید)، محمدرضا عبدالملکیان، علیرضا قزوه،  عبدالجبار کاکایی،  علی‌محمد مودب، یوسفعلی میرشکاک و سیمین‌دخت وحیدی بوده اند.   
در این مطلب با  محمدحسن جعفریان و علی محمد مودب دو شاعر خراسانی که همراه دواده شاعر دیگر در  بخش ویژه دفاع مقدس برگزیده شدند، صحبت کرده ایم که می خوانید

شیوه بدیع انتخاب

محمدحسین جعفریان، درباره نحوه انتخاب بخش ویژه چهلمین سال دفاع مقدس پانزدهمین جشنواره صحبت کرد. این شاعر، مستندساز و روزنامه‌نگار گفت: کار ویژه و قابل تقدیر این بخش  شیوه انتخاب بوده است که توسط اهالی رسانه انجام شده است. 
وی توضیح داد: گویا برگزارکنندگان با رسانه هایی که صفحه ادبی داشته اند در تماس بوده اند و خواسته اند اهالی رسانه اسامی از شاعران موجود در عرصه شعر دفاع مقدس را به مناسبت چهلمین سال بروز و ظهور این ادبیات ، دسته بندی کنند و به ترتیب اولویت از نگاه خودشان نمره بدهند تا 14 شاعر موثر انتخاب شوند. 
به گفته جعفریان همیشه داورهای جشنواره خودشان شاعر بوده اند به همین دلیل  در داوری به میزان نفوذ شعر شاعر در جامعه توجه نمی کنند بلکه به سلیقه خودشان نسبت به شعر امتیاز می دهند به عبارتی سلیقه آن ها انتخاب کننده است و نه لزوما برد شاعر و شعرش در اجتماع . 
او افزود: اما با این نوع انتخاب، مشکل انتخاب سلیقه ای هم برطرف شده است چون اهالی رسانه به خوبی می دانند شعر چه شاعری توسط مردم بیشتر خوانده می شود و شعر چه شاعری بازخورد بیشتری دارد وگرنه این لیست باید لیست بلندتری می شد. 
نویسنده «لعل بدخشان» در ادامه به توجه هیات انتخاب به شاعران زنده هم اشاره کرد. جعفریان تاکید کرد: مشخص است که توجه اهالی رسانه به شاعران زنده حوزه شعر دفاع مقدس بوده است چون اگر قرار بود همه شاعران مورد داوری قرار بگیرند حتما افرای مانند قیصر امین پور، سیدحسن حسینی و احمد عزیزی جلودار این لیست بودند. 
شاعر «فریادی پشت پنجره جهان» به نکته دیگری هم در انتخاب اهالی رسانه توجه کرد و آن انتخاب موثرترین شاعران بوده و نه بهترین. این مستند ساز در توضیح بیشتر گفت: این انتخاب بر اساس موثرترین شعرها و شاعران دفاع مقدس صورت گرفته است و نه لزوما بهترین شعرهاچون اگر انتخاب بر اساس بهترین شعر بود باید نام درخشان استاد محمدعلی معلم دامغانی در صدر این عنوان ها قرار می گرفت.  
جعفریان توضیح داد: موثر یعنی اهالی رسانه و مطبوعات شعرهایی را انتخاب کرده اند که بیشتر دیده و خوانده شده است و شاید همین نوع داوری یکی از کارهای خلاقانه این دوره جشنواره شعر فجر بوده است.

حمایت دولت از ادبیات جدی و دفاع مقدس

در ادامه علی‌محمد مودب شاعر و نویسنده خراسانی ابراز خرسندی کرد که بخش ویژه چهلمین سال دفاع مقدس در این دوره از جشنواره گنجانده شده است و این انتخاب توسط اهالی رسانه صورت گرفته است. 
وی افزود: هر انتخابی از سمت اهالی رسانه برای اهل قلم خوشحال کننده است چون آن ها ریزبینانه سال ها حوزه های تخصصی را رصد می کنند و حتما انتخاب ها بر مبنای شناخت است. 
شاعر « عاشقانه‌های پسر نوح » با بیان اینکه هر انتخابی ،وجهی از حقیقت را بازنمایی می کند معتقد است: تجلیل ها و تقدیر ها باعث می شود نفس های تازه به ادامه مسیر امیدوار شوند، ضمن اینکه جایزه و تقدیر برای کسانی که سال ها زحمت کشیده اند همیشه خوشحال کننده است . 
مودب تاکید کرد بهتر است تعداد و اعتبار مادی و معنوی و ضریب رسانه ای جوایز ادبی بیشتر شود. متاسفانه مهم ترین جوایز علمی و ادبی بازتاب درخوری در رسانه ها ندارند و مثلا کتاب سال در اندازه یک بازی ساده ورزشی بازتاب داده نمی شود .
 
وی افزود: اگر بخواهیم جوایز ادبی جایزه ادبی جریان سازی کنند باید اعتبار ادبی و اعتبار مادی را همزمان داشته باشند و ضریب رسانه ای مناسبی بگیرند تا بتوانند در معرفی آثار هم کمک کنند.
مودب در پایان افزود اگر داعیه تمدن سازی داریم باید ادبیات را در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی جدی بگیریم و با انواع تدبیرها زمینه را برای ورود و ماندگاری استعدادها در این  میدان مهم  فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.