با ابلاغ قانون جدید بیمه شخص ثالث از 21 بهمن ماه امسال شاهد بروز مشکلات و سردرگمی دارندگان وسایل‌نقلیه و شرکت‌های بیمه در پاسخگویی به مشتریان هستیم و شهروندان قوچانی نیز به تبع تصمیمات کشوری دچار مشکل شده‌اند که خبرنگار ما با برخی از این افراد گفت‌وگویی را انجام داده است.

نبود زیرساخت و نارضایتی مردم از قانون جدید بیمه شخص ثالث

یکی از شهروندان می‌گوید: با واگذاری خودرو خودم به پدرم، اقدام به فک پلاک خودرو کردم و پلاک پدرم اکنون روی خودرو نصب است. برای تمدید بیمه شخص ثالث به یکی از دفاتر شرکت‌های بیمه مراجعه کردم  که آن‌ها  گفتند با قانون جدید تخفیف شما از بین رفته و باید مبلغ بیمه شخص ثالث را کامل و بدون تخفیف پرداخت کنید  و تخفیف بیمه شما به پلاک  فک شده شما منتقل می‌شود و این در حالی است که من خودرو ندارم و قادر به خرید آن نیستم.

یکی‌دیگر از شهروندان می‌گوید: من خودرو خود را به شخص دیگری فروخته‌ام و او با امتیاز تخفیف بیمه این خودرو را از من خریداری کرده است و من هم خودرو صفر از نمایندگی تحویل خواهم گرفت که حق بیمه آن را به صورت کامل در موقع ثبت‌نام پرداخت کرده‌ام  و خریدار خودرو قبلی من خواهان مبلغ تخفیف بیمه است . حال باید من مبلغ تخفیف بیمه را از چه کسی بگیرم؟

یکی‌دیگر از شهروندان می‌گوید: من چندین سال است که یک دستگاه اتوبوس مسافربری برون‌شهری  را به صورت وکالتی خریداری کرده‌ام و هر سال با تخفیف بیمه‌اش اقدام به تمدید بیمه شخص ثالث آن می‌کردم و پس از گذشت چند سال که اقدام به تعویض پلاک و سند کرده‌ام، با قانون جدید بیمه تمام تخفیف بیمه شخص ثالث اتوبوس از بین می‌رود و باید میلیون‌ها تومان تخفیف را دوباره مانند یک خودرو صفر پرداخت کنم.

یکی‌دیگر از شهروندان می‌گوید: موضوع قانون جدید بیمه چندین سال است که مطرح است، اما یکباره بخشنامه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود که موجب  سردرگمی و زیان مالی افراد جامعه می‌شود.

یکی‌دیگر از شهروندان می‌گوید: با قانون جدید بسیاری از موتورسیکلت‌ها که پلاک آن‌ها تغییر کرده است اقدام به بیمه نمی‌کنند چون قیمت بیمه آن بسیار زیاد است و مقرون به صرفه نیست.

قانون یکطرفه

برای پیگیری این موضوع با مدیر یکی از شرکت‌های بیمه استان گفت‌وگویی داشتیم که او هم معتقد است قانون جدید بیمه یکطرفه و به نفع شرکت‌های بیمه است.

علی زیرک ادامه داد: سرمایه شرکت‌های بیمه مشتریان آن‌ها هستند که با این قانون جدید نارضایتی از بیمه‌ها افزایش یافته و این قانون در حالی ابلاغ شد که هنوز زیرساخت آن به صورت کامل برای شرکت‌های بیمه اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: در بازار پرنوسان خودرو طی سال جاری یکی از معیارهای خرید و فروش خودروهای دست دوم داخلی و خارجی، میزان تخفیف بیمه شخص ثالث بود که تأثیر بسزایی بر قیمت‌های خودرو دارد و قانون جدید موجب ضرر و زیان فروشندگان و خریداران شده است. حتی در روزهای آینده شاهد بالا گرفتن نارضایتی و هرج و مرج در بازار خودرو و کلاهبرداری‌هایی خواهیم بود.

زیرک تصریح کرد: همیشه پیش از ابلاغ هر قانونی ابتدا اطلاع‌رسانی و مدتی فرهنگ‌سازی باید کرد و فراهم کردن زیرساخت‌ها زمانبر است و با ابلاغ قانون یک‌شبه نمی‌توان آن را اجرایی کرد.

زیرک افزود: تخفیف بیمه شخص ثالث برای خودروهایی که فک پلاک شده‌اند مشخص نیست تا چه زمانی روی آن‌ها باقی خواهد ماند  و افرادی که خودرو ندارند باید چه خدماتی را دریافت کنند و پس از گذشت چه مدت و چگونه می‌توانند از تخفیفات خود بهره‌مند شوند؟ این قانون به نفع شرکت‌های بیمه است برای اینکه درآمد آن‌ها را افزایش می‌دهد، اما با شرایط تورم کنونی مردم تنها کسانی هستند که از این قانون متضرر می‌شوند.

یک نکته

ذکر این نکته لازم است که با توجه به بالا بودن مبالغ بیمه خودروها و موتورسیکلت‌های دست‌دوم در صورت تداوم این روند شرایط حاکم بر بیمه وسایل نقلیه به سال‌ها قبل بازخواهد گشت و بسیاری از دارندگان این قبیل وسایل که نمی‌توانند از تخفیفات بیمه وسیله خود بهره‌مند شوند از بیمه کردن وسیله‌نقلیه مورد نظر منصرف می‌شوند و پس‌لرزه‌های این اقدام را در افزایش زندانی دیه خواهیم دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد از مشهد ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    باسلام و ممنون بابت پیگیری این مطلب. من ماشینو قولنامه ای خریدم و چندساله تعویض پلاک نکرده بودم که با این قانون ۷۰ درصد تخفیفم از بین میره. اگر اینطوری باشه من که دیگه ماشینمو بیمه نمیکنم.
  • احمد از مشهد ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    باسلام و ممنون بابت پیگیری این مطلب. من ماشینو قولنامه ای خریدم و چندساله تعویض پلاک نکرده بودم که با این قانون ۷۰ درصد تخفیفم از بین میره. اگر اینطوری باشه من که دیگه ماشینمو بیمه نمیکنم.
  • سعید ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    1 0
    من یه وانت خریدم که بیمش با ۷۰ درصد تخفیف تا ۱۵ بهمن اعتبار داشت ولی متاسفانه به دلیل سفر کاری،فراموش کردم که بیمش رو تمدید کنم،الان که رفتم برای تمدید به من میگن که باید با تخفیف صفر بیمه کنی. این اگه دزدی نیست پس چیه ؟ من هرگز ماشینو بیمه نمیکنم. هرچه بادا باد.
  • جاوید ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    1 0
    بیمه مرکزی ، دزد بزرگ
  • رضا ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 0
    سلام پلاک ماشین من گم شد یا به سرقت رفت طبق حکم، پلاک جدیدی به من دادند. پلاک من عوض شده بدون اینکه مالک تغییر بکنه. میگن تخفیف بیمه 70 درصدی ام صفر میشه. چه باید بکنم؟
  • ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    سلام منم سه ساله ماشین گرفتم قولنامه ای طرف معاملم سند نمیزد به دلایلی با این قانون یک شبه همه تخفیفم از بین میره این چه عدالتیس ایا تو این مملکت کسی نیست پاسخی بده واقعا که دزدی در روزه روشنه
  • میلاد ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    هرکسی از مردم میکنه گناه ما چیه که پول ماشین بزور جور کنم ولی الان باید حقوق یه برجمو بزارم برای بیمه این ؟
  • محمود ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    0 0
    اقا بیاین همه دیگه بیمه نکنیم. چرا من باید یه ماشین رو بخاطر تخفیفاتش گرون بخرم بعدم بهم بگن تخفیفاتش از بین رفته؟!من دیگه بیمه نمیکنم.
  • ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 0
    من ماشینم قولنامه ای خریدم و چند ماه قبل اینکه این قانون بیاد پلاکشو عوض کردم و حالا که این قانون اومده تخفیف من صفر میشه