نخستین نشست جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) برگزار و در این نشست اعلام شد که باتوجه به درخواست های فراوان، مهلت ارسال آثار به جشنواره تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ تمدید گردید.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) /تشکیل شبکه عشاق امام رضا"ع"

قدس آنلاین - وحید اکرمی: نخستین نشست جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) با حضور محمدمهدی خیرجو، مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، دکتر اکبر نصراللهی به عنوان دبیر علمی و محسن هوشمند به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره برگزار گردید. بیان اهداف و کارکردهای جشنواره، پاسخ به سووالات موجود و اعلام خبر تمدید مهلت ارسال آثار از مهمترین موضوعات برگزاری این نشست بود.

مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) تمدید شد

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در جمع اصحاب رسانه گفت: تاکئون آثار قابل توجهی به جشنواره ارسال شده که تعداد آن بالغ بر ۱۹۰۰ اثر است. اما باتوجه به اینکه مجموعه های مختلفی درخواست تمدید مهلت ارسال آثار را داشته اند، این مرکز تصمیم گرفت با این موضوع موافقت نماید.

محمد مهدی خیرجو در ادامه نشست به بیان برخی اهداف و تولیدات مرکز ارتباطات ورسانه آستان قدس رضوی پرداخت و عنوان کرد: نسبت به افزایش تولیدات آثار و اخبار حول محور امام رضا(ع) و رویداد ها و اتفاقات پیرامون آن تعهد داشتیم. مرکز ارتباطات رسانه تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار اثر تولید کرده است.  

وی ادامه داد: این آثار در قالب های خبر، عکس، متن، پوستر، موشن و برنامه های تلویزیونی تهیه و منتشر شده است. در شرایط کرونایی موجود و حضور مردم در منازل، روزانه و به طور متوسط ۵ ساعت آنتن زنده در صداوسیما به این مرکز اختصاص یافته و برنامه پخش می شود.

خیرجو تصریح کرد: از طرفی چندین ساعت در هفته رسانه های اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی طی تفاهم و همکاری که باآستان قدس رضوی دارند برنامه هایی را از حرم مطهر پخش می کنند که ارتباط مردم و آن حس حضور در بارگاه منور رضوی پیدا شود. این بستر آماده است که از طریق برنامه های معنوی که در فضای مجازی پخش می شود استفاده نمایند.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ضمن بیان این مطلب که پویش های مختلفی نیز توسط مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در این ایام شکل گرفته است، ابراز داشت: مجموعه های خبر و رسانه های نوین این مرکز، کارهای اجرایی این پویش ها را انجام داده اند و بیش از ۲۰ میلیون بازدید از پُست های این پویش ها داشته ایم. این عدد نشان دهنده ارادت و توجه ویژه مردم به امام رضا(ع) و موضوعاتی اینچنینی است.

وی یادآور شد: درگام دوم انقلاب اسلامی که توسط مقام معظم رهبری تبیین شد، مبحث اخلاق و معنویت بسیار پررنگ بوده و برآن تاکید شده و برتهاجم رسانه ای که توسط دشمن درحال انجام است هشدار داده اند. شاید بتوان گفت که یکی از مهمترین کارکردهای جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) شتابدهنده ای برای تولید محتواهای امام رضایی(ع) باشد.

وی اضافه کرد: پیوند زدن مردم به مجموعه های مختلف، شناسایی افرادی که به هرنحوی دل درگرو اهل بیت(ع) دارند و می خواهند آثار هنری خود را به جایی عرضه کرده تا در بسترهای مختلف توزیع شود نیز از دیگر اهداف این جشنواره است.

خیرجو عنوان داشت: نکته دیگر این است که شبکه ای عشاق امام رضا(ع) تشکیل شود. در قالب خادمیاران حضرت، طرحی مدون شده است که مجموعه ها و افراد مختلفی که درتولید و توزیع محتوا و دیگر حوزه هایی که در رسانه ها وجود دارد، حضور داشته و می خواهند خدمتی به امام رضا(ع) انجام دهند در قالب خادمیاران رسانه ای بتوانند فعالیت نمایند. همچنین اگر ارادتمندی به حوزه رضوی وجود داشته باشد که توانایی تولید محتوا نداشته باشد می تواند در قسمت توزیع آن همکاری نمایند.

شش ویژگی بارز برای جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)

در ادامه نشست، دکتر اکبرنصراللهی به عنوان دبیر علمی جشنواره به ایراد سخن پرداخت و گفت: خداراشاکرم که توفیق داد تا درکنار کارهای رسانه ای و دانشگاهی، این بار به عنوان خادم رسانه ای امام رضا(ع) در آستان قدس رضوی به فعالیت بپردازم. این کار بسیار معنوی و دوستداشتنی است و اعلام می کنم که برای من خدمت کردن در این جشواره امام رضایی به اندازه تمام دوران سی ساله ای که درحوزه خبر و رسانه کار کرده ام ارزشمند و مغتنم است. چون این کار یک تلاش معنوی است.

وی اظهار کرد: جشنواره ها شروع و بهانه ای برای شناخت یکدیگر و آگاهی یافتن از ضعف ها و قوت هاست. اگر جشنواره ها به خوبی برگزار شوند می توانند نمایانگر فرصت ها و تهدید ها بوده و مبنای تصمیمات و اقدامات آینده قرار گیرند.  

دکتر نصراللهی عنوان کرد: اگر بتوانیم اهداف را شناسایی و راهبردهای رسیدن به آن را شناخته و هم افزا باشیم، بدین معنی که هر فرد با هر توانایی بتواند در قسمت های مختلف آن نقش ایفا کند می توان ادعا کرد که این جشنواره به اهدافش رسیده است.

وی با ذکر این موضوع که به شخصه به فعالیت هایی که برای آستان قدس رضوی انجام می دهم به صورت اداری نگاه نمی کنم، بین کرد: این آستان متعلق به وجود بابرکت ثامن الحجج(ع) است و نگاه به آن باید معنوی باشد و انجام هراقدامی که از دستمان بر می آید را باید وظیفه خود بدانیم. در اینصورت رسیدن به اهداف را به وجود و اقدام برخی تشکیلات اداری منوط نخواهیم کرد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد با بیان این موضوع که این جشنواره یکسری ویژگی های منحصر بفرد دارد، خاطرنشان کرد: مزین بودن آن به نام مبارک امام رضا(ع) و معنوی بودن کار یکی از مهمترین ویژگی هاست.

وی ادامه داد: ویژگی دوم این جشنواره مربوط به شرایط خاص و کرونایی است که در آن قرار گرفته ایم. امروزه به دلیل وجود کرونا ارتباطات افراد با سه محور خداوند و معنویات، دیگر مردم و شخصیت فردی تحت تاثیر قرار گرفته و دیگر به قوت سابق نیست. درگذشته هرگاه مردم از موضوعی ناراحت و غصه دار بودند یا به حرم ها و مساجد و مکان های معنوی رفته و یا با دیگر مردم درد دل و صحبت می کردند. اما امروز شرایط مانند گذشته نیست. لذا جشنواره هایی مانند جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) در این زمینه می توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

وی مدعی شد: سومین ویژگی بارز این جشنواره کثرت و گستردگی آن است. آثار متنوعی از دیگر استان های کشور به این جشنواره ارسال شده است. این موضوع نشانگر عشق و ارادت مردم ایران به وجود باعظمت سلاله پاک نبوی(ص) است.

وی متذکرشد: نباید تصور کنیم که امام رضا(ع) تنها مربوط به شیعیان است و دیگر مسلمانان به او علاقه ندارند. جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) به خوبی این موضوع را نمایان می کند. همچنین این جشنواره به سلایق سیاسی افراد کاری ندارد و هر کسی با هر نگاه سیاسی می تواند به امام خود ابراز عشق و ارادت نماید.

دبیرعلمی جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) ویژگی چهارم این جشنواره را داوران آن عنوان کرد و ابراز داشت: در این جشنواره از داورانی استفاده خواهد شد که دارای تجربه بسیار گرانقدر و ارزشمندی در زمینه اخبار و اطلاعات و رسانه هستند. همچنین داوران مورد نظر، در کنار این اندوخته های تجربی، دارای تعهد و انصاف بالا بوده و دوراندیش هستند. این موضوع جشنوراه را می تواند از دیگر جشنواره ها متفاوت نماید.

وی یادآورشد: توجه ویژه به بخش فضای مجازی و رسانه ها وقالب های جدید، پنجمین ویژگی مهم این جشنواره است. اکنون و با توجه به پیشرفت هایی که شده رسانه های رسمی، نمی توانند به طور کامل پاسخگوی نیازهای خبری، عاطفی، سرگرمی و معنوی باشند. به همین دلیل استفاده از فضای مجازی در بعد دینی و مذهبی، بویژه پس بروز کرونا در جامعه، یک تجربه خاص و یک فرصت بالقوه است.

مدیر سابق اطلاعات و اخبار شبکه خبر ادامه داد: ویژگی ششم جشنواره انعطاف پذیربودن آن است.  به نحوی که هر کس با هرمیزان توانایی درزمینه ترویج فرهنگ رضوی، امکان حضور در جشنواره را دارد. در جشنواره های دیگر باید در تولید آثار مهارت داشت تا بتوان در آن شرکت کرد اما در جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) این محدودیت وجود ندارد. حتی اگر ایده و طرح جالبی درخصوص ترویج فرهنگ رضوی وجود داشته و به هردلیلی نتوانسته ایم آن را به سمع و نظر مسئولان برسانیم می توانیم از طریق این جشنواره، نظرات خود را مطرح نماییم تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: دراین جشنواره سعی کرده ایم تا برای مطالب دینی ومعنوی بیش از پیش اهمیت قایل شویم. درواقع بحث کمی دراین جشنواره وجود ندارد و نگاه به مسایل و موضوعات از نظر کیفی است. تلاش کرده ایم تا موضوعات مربوط به امام رضا(ع) از داخل حرم به بیرون و از مشهد به دیگر شهرهای کشور گسترش یابد. نباید علوم و معارف این امام همام را محدود به یک مکان و زمان بدانیم.   

وی تاکید کرد: باید به جای بزرگنمایی موضوعات، واقع نگر بود. باقاطعیت می گویم که میزان آثار مذهبی در ایران هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت ضعیف است و درشان این کشور مسلمان نیست. وظیفه داریم که علاوه بر تولید آثار مذهبی بیشتر، قالب ها و نحوه تولید را نیز به روز کرده و در شکل و شمایل جدید و مخاطب پسند ارایه دهیم تا تاثیرگذاری بیشتری را شاهد باشیم.  

۱۵ فروردین ماه؛ آخرین فرصت ارسال آثار

در ادامه نشست جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)، محسن هوشمند به عنوان دبیر اجرایی جشنواره شروع به گفتگو کرده و عنوان داشت: رسانه ها نیز مانند دیگر اقشار جامعه سعی دارند ارادت خود را باتوجه به رسالت خود به هشتمین امام شیعیان(ع) ابراز دارند. سالها در تلاش هستیم تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشیم و اکنون این خدمت رسانی به امام مهربانی ها باسرعت بیشتری در حال انجام است.  

وی ادامه داد: جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) ۴ هدف کلی را دنبال می کند. اولین هدف، گسترش و ترویج آموزه ها و فرهنگ رضوی در عرصه های مختلف است. هدف دوم، بازخوانی مفاهیم بنیادی در سیره وجودی حضرت رضا(ع) است.   حمایت و تجلیل و تکریم از پدیدآورندگان آثار رسانه ای فاخر رضوی سومین هدف و در نهایت ارتقای کمی و کیفی این آثار چهارمین هدف از برگزاری جشنواره رسانه ای رضوی است.

دبیر اجرایی جشنواره امام رضا(ع) اظهار کرد: درابتدای آغاز به فعالیت جشنواره که از اواسط مردادماه ۹۹ و همزمان با روز خبرنگار بود، پایان مهلت ارسال آثار برای جشنواره را یوم الله ۲۲ بهمن در نظر و اعلام کرده بودیم. اما با توجه به درخواست های زیادی که از قسمت های مختلف، مبنی بر تمدید مهلت ارسال آثار به دست ما رسید تصمیم گرفتیم که پایان مهلت ارسال آثار برای این جشنواره را ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ تعیین کنیم.

وی با بیان این مطلب که اختتامیه جشنواره نیز در اواخر اردیبهشت ماه و به مناسبت عید سعید فطر خواهد بود، افزود: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که به دلیل اینکه اولین دوره جشنواره در حال برگزاری است، آثار مرتبطی که از ابتدای فرودین ماه ۱۳۹۸ منتشر شده باشند می توانند به دبیرخانه ارسال شوند، اما در دوره های بعدی، فقط بازه زمانی بین دو جشنواره برای انتشار مطالب درنظر قرار خواهد گرفت.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت  mediafest.razavi.ir مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.