۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 740223

اولین قسمت از فصل دوم مجموعه فیلم های مستند «حکایت دل» از دوشنبه ـ ۲۷ بهمن ماه ـ با عنوان «پری بانو» به زندگی حرفه‌ای پری صابری، مترجم، نویسنده، بازیگر و کارگردان اختصاص دارد.

پخش مستند پرتره پری صابری از شبکه ۴

قدس آنلاین: نخستین قسمت از سری جدید برنامه تلویزیونی «حکایت دل» مستند پرتره پری صابری است که دوشنبه شب ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

پژوهش، ضبط و تولید مجموعه فیلم های «حکایت دل» به تهیه کنندگی سیدعلیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز از سال ۹۵ با هدف ثبت تصویری تاریخ علم و ادب و فرهنگ و هنر ایران آغاز شده و ادامه دارد.

حکایت دل، حکایت زندگی حرفه ای از زبان اساتید، مفاخر و مشاهیر عرصه های ادبی، فرهنگی و هنری ایران است که فرهنگ و هنر این مرز و بوم را زنده نگه داشته است.

حکایت دل در فصل دوم از این مجموعه همچون گذشته به سراغ چهره های شاخص و برجسته و پیشکسوت فرهنگی و هنری می رود و زندگی حرفه ای آنان را بازگو می کند با این تفاوت که تنوع حوزه های تخصصی بیشتر است و اساتید حوزه هایی همچون اقتصاد و جامعه شناسی را نیز در بر می گیرد.

در نخستین قسمت از این مجموعه با عنوان «پری بانو» قرار است زندگی حرفه ای پری صابری. مترجم، نویسنده، بازیگر و کارگردان پرداخته شود.

پری صابری زادهٔ ۱ فروردین ۱۳۱۱ در کرمان، کارگردان تئاتر، نمایش‌نامه‌نویس و نویسنده رمان است.
پری صابری پس از پایان دوره متوسطه برای ادامه تحصیل در رشته سینما و تئاتر به پاریس رفت. در دوران دانشجویی فیلم کوتاهی درباره یکی از رباعیات خیام ساخت که به عنوان بهترین فیلم دانشجویی ۱۹۵۴ در فرانسه برگزیده شد. پس از آن، در سال‌های ۸ ـ ۱۹۵۵ در مکتب تانیا بالاشوا تئاتر آموخت و پس از مدتی که برای مطالعه در اسپانیا به سر بُرد در ۱۳۲۴ به ایران بازگشت.
صابری در بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد. هم‌چنین در سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ مدیر فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی را در تهران تأسیس کرد. او نمایشنامه کرگدن اوژن یونسکو را دو مرتبه (پس از ترجمه جلال آل احمد) به پارسی ترجمه کرد و حمید سمندریان در ۱۳۵۰ آن را در دانشگاه تهران بر صحنه برد.

پری صابری نویسندگی و کارگردانی آثاری همچون: «من از کجا، عشق از کجا» دربارهٔ زندگی فروغ فرخزاد، «من به باغ عرفان» دربارهٔ زندگی سهراب سپهری، «هفت شهر عشق» با الهام از عطار نیشابوری، بیژن و منیژه، رستم و سهراب، «شمس پرنده» دربارهٔ دیدار شمس تبریزی و مولوی و کارگردانی «در اندرون من خسته» و کورش ... را در کارنامه دارد.
نشان ابن سینا (یونسکو) ۲۰۰۴–۱۳۸۳، نشان شوالیه فرانسه ۱۳۸۳–۲۰۰۴، لوح سپاس هفدهمین جشنواره بین‌المللی فجر، تندیس و لوح سپاس هجدهمین، نوزدهمین، بیستمین، بیست و یکمین، و بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فجر، نمونه هایی از جایزه‌ها و افتخارات این هنرمند است.

«حکایت دل»، به همت گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما دوشنبه شب‌ها ساعت ۲۱ پخش و سه شنبه ها ساعت ۱۴ از شبکه دانایی، بازپخش می شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.